نتایج عملیات نظامی آنکارا

ترکیه بهای منطقه حائل با سوریه را خواهد پرداخت

۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۷۱۳۵ اخبار اصلی خاورمیانه
ترکیه فرصتی برای خود ایجاد کرده تا منطقه حائل وسیع تری در مزر مشترک با سوریه بسازد تا بدین ترتیب از ستیزه جویی احتمالی کردها استفاده و با نفوذ روسی و ایرانی در سوریه مقابله کند. اما دستاوردهای ترکیه از این عملیات بهای سنگینی خواهد داشت که از جمله آنها می توان به تنش های جدید با سوریه، روسیه و ایران، خشم کنگره ایالات متحده و افزایش خشم و عصبانیت اروپا اشاره کرد.
ترکیه بهای منطقه حائل با سوریه را خواهد پرداخت

دیپلماسی ایرانی: ارتش ترکیه در راستای اجرای استراتژی گسترش منطقه حائل بین خود با جنگ داخلی در سوریه به شمال شرقی این کشور حمله کرده است. اما موفقیت ترکیه در ایجاد این منطقه حائل از عفرین در غرب تا عراق در شرق بدون هزینه نبوده است. اقدامات ترکیه نه تنها به افزایش تنش ها بین این کشور و سوریه و حامیان آن یعنی روسیه و ایران انجامیده، بلکه تنش ها بین آن با ایالات متحده، محافظ پیشین منطقه، و با اروپا را نیز افزایش داده است. این در حالی است که شورش نیروهای دموکراتیک سوریه به رهبری کردها تلاش های ترکیه برای ایجاد یک منطقه واقعا امن برای پناهندگان سوری و محافظت از منافع امنیتی ترکیه را پیچیده تر کرده است.

ترکیه دارد به هدف خود برای ایجاد منطقه حائل گسترده در سوریه نزدیک می شود. این کشور نمی خواهد مرز آن با سوریه همانند مرزش با عراق شود؛ جایی که در آن منطقه خودمختار کرد میزبان نیروهای شبه نظامی به شکل حزب کارگران کردستان (پ.ک.ک) است. ترکیه همچنین به دنبال ایجاد فضایی است تا بتواند آوارگان گریخته از جنگ داخلی سوریه را از ورود به ترکیه بازدارد و حتی برخی از 3.6 میلیون پناهنده ای که در ترکیه هستند را به کشورشان بازگرداند. ورای همه این مسائل، ترکیه سعی دارد با ایجاد محدوده تحت کنترل خود در مرز، در سوریه و از طریق آن در جهان عرب نفوذ کند و ابزاری برای مقابله با نفوذ روسیه و ایران در داخل سوریه داشته باشد.

مشکلات منطقه حائل

با این حال، ایجاد منطقه حائل از افزایش تنش ها با سوریه، روسیه و ایران و مشکلات با ایالات متحده و اروپا گرفته تا شورش های کردها، برای ترکیه هزینه سنگینی داشته است. و هرچه که ترکیه بیشتر برای گسترش این منطقه حائل تلاش می کند، هزینه های آن نیز افزایش می یابد.

منطقه حائل گسترده تر تنش ها بین ترکیه و سوریه و تنش ها بین ترکیه با ایران و با سوریه را افزایش می دهد. ترکیه در شرایطی اقدام به حمله کرد که ایالات متحده نشان داده بود تمایلی به ادامه محافظت از نیروهای دموکراتیک سوریه ندارد و این خلاء قدرت فضایی بود که ترکیه می خواست آن را پر کند. اما نیروهای دموکراتیک سوریه به آسانی صحنه را ترک نخواهند کرد؛ آنها پیشتر برای محافظت از خود در زمان خروج نیروهای آمریکایی از منطقه به دولت بشار اسد در دمشق متوسل شده بودند. مشارکت آنها با دمشق احتمالا به معنای انحلال برنامه خودمختاری خواهد بود، اما بدون حمایت واشنگتن آنها گزینه دیگری ندارند.

نیروهای دموکراتیک سوریه با وارد کردن دمشق به ماجرا جبهه جدیدی بین سوریه و ترکیه و به طور گسترده تر میان ترکیه با روسیه و ایران ایجاد کردند. ترکیه برای ایجاد یک منطقه حائل بزرگتر مجبور است از نیروهای نیابتی و متحد استفاده کند که احتمال درگیری تصادفی میان این نیروها با نیروهای سوری و متحدان آن را پیش می آورد. مذاکرات کنونی درباره کاهش تنش ها در سوریه میان آنکارا، مسکو و تهران نیز ممکن است تحت تاثیر قرار بگیرد.

در حالی که قدرت های بزرگ برای کاهش درگیری ها تلاش می کنند، نیروهای دموکراتیک سوریه برای شورش علیه ترکیه در حال حاضر در عفرین و بعدتر در هر منطقه ای که به عنوان منطقه حائل شناخته شود، تلاش می کنند. هرچه منطقه حائل وسیع تر شود، منطقه هدف شورشی ها نیز بزرگ تر خواهد بود. این شورش ها همچنین نشان دهنده یک واقعیت جغرافیایی دیگر نیز هستند: هرچه که محدوده گشت زنی بزرگ تر می شود، کنترل بر آن نیز برای ترکیه دشوارتر خواهد شد و نخواهد توانست ارتباطات بین نیروهای دموکراتیک سوریه و پ.ک.ک را از بین ببرد. قاچاق تسلیحات و تدارکات نیز همچنان ادامه خواهد یافت. و جدای از نیروهای دموکراتیک سوریه، عناصر زیرزمینی داعش هم احتمالا نیروهای ترکیه و متحدان آن را هدف خواهند گرفت. این شرایط مشکلی بلندمدت برای ارتش ترکیه ایجاد خواهد کرد و منابع امنیتی آن را بر باد خواهد داد و ترکیه همچنان قادر نخواهد بود نگرانی های امنیتی خود را برای همیشه از بین ببرد.

جایی برای اسکان مجدد پناهجویان سوری

ترکیه همچنین قادر نخواهد بود از منطقه حائل گسترده تر برای حل همه مشکلات مربوط به پناهحویان استفاده کند. بسیاری از پناهجویان سوری در ترکیه از ساکنان مناطق غربی بوده اند که اکنون تحت کنترل دولت اسد هستند و در مقابل اسکان مجدد در منطقه شمال شرقی مقاومت خواهند کرد. آنها حاضر نخواهند شد به بخشی ناآشنا از کشور بروند. به علاوه، فرصت های مسکن و اشتغال زایی چندانی در شمال شرقی سوریه وجود ندارد. این منطقه حتی پیش از جنگ داخلی در سوریه هم چندان توسعه یافته نبود. بسیاری از پناهجویان می دانند که در صورت مستقر شدن در شمال شرقی سوریه برای مدتی طولانی مجبور به زندگی در اردوگاه ها خواهند بود.

این بدان معنا نیست که ترکیه برخی از پناهجویان را به بازگشت به کشورشان وادار نخواهد کرد. ترکیه دچار مشکلات اقتصادی شده و احساسات ضدعربی در آن در حال افزایش است و دولت ترکیه باید نشان دهد که پناهجویان خارجی را در برابر شهروندان خود در اولویت قرار نمی دهد. اما هر اندازه که ترکیه شدت عمل بیشتری در برخورد با پناهجویان نشان دهد، احتمال مواجهه آن با اروپا و ایالات متحده ای خشمگین بیشتر خواهد شد.

نهایتا اینکه تلاش های ترکیه برای گسترش منطقه حائل به روابط آن با ایالات متحده و به ویژه کنگره آمریکا آسیب شدیدی وارد خواهد آورد. عملیات طولانی نظامی ترکیه در سوریه افزایش تمایل کنگره به مجازات آن را افزایش خواهد داد و ممکن است با نگرانی هایی درباره نقض حقوق بشر همراه باشد. کنگره می تواند در واکنش به چنین اتفاقاتی قوانین جدیدی وضع و تنش بیشتری در روابط واشنگتن و آنکارا ایجاد کند. اما به نظر می رسد تمایل به از بین بردن مخاطره استقلال کردها، ترکیه را به پذیرش این مخاطرات و پیشبرد عملیات نظامی کنونی وادار کرده است. ترکیه اگرچه نمی خواهد در مواجهه نظامی با سوریه، روسیه یا ایران درگیر شود، اما با اندک تحریم های ایالات متحده یا اروپا در برابر دستیابی به منطقه حائل مطلوب مشکلی نخواهد داشت.

منبع: استرتفور / مترجم: طلا تسلیمی

کلید واژه ها: عملیات ترکیه در سوریه منطقه حائل بین ترکیه و سوریه نیروهای دموکراتیک سوریه پناهجویان سوری


( ۹ )

نظر شما :

گروهبان گارسیا ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۶
دوزار بده آش به همین خیال باش!
خسرو ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۱:۵۳
در ایجاد منطقه حائل روسیه وایران پشتیبان ترکیه هستند زیرا هیچکدام نمی خواهند تمامیت ارضی سوریه با ایجاد دولت تروریست ypg مخدوش شود ، امریکا نیز نشان داده که انتخابش ترکیه هست
حامد ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۱
کردهای سوریه را هیچکس جز فاشیست‌های ترک تروریست نمی‌دادند. همه کشورها درحال تعامل با آنها هستند و اتفاقا همه کشورها هم به صراحت مخالفت خود را با منطقه تروریستی ترکها که تکفیریها را می‌خواهند در آن قرار دهند ابراز کردند از جمله مقامات خودمان. دیگر دوره زمانه عثمانی نیست که فکر کنند سر ببرند و اخبار جعلی پخش کنند و مردم دنیا زیر بار می‌روند. دوران این توهمات نژادی تمام شده است.
خسرو ۰۸ آبان ۱۳۹۸ | ۱۸:۴۵
حامد نامی گفته کردهای سوریه را هیچ کس تروریست نمیداند ، البته که کردها مردم صلح دوست ومحترم و ساده ای هستند ، ypg که خود را به کردها منتسب کرده تروریست هست وبیشتر مزدورانش از داعش بوده اند که بعد ریش وسیبل شان را تراشیده و مزدور امریکا واسراییل شده اند در ضمن جمهوری اسلامی ایران هرگز از ypg یا pkk حمایت نکرده بلکه شاخه ایران آن پژاک راشدیدا سرکوب کرده است
کاردو ۰۹ آبان ۱۳۹۸ | ۰۷:۱۹
ترکستان بزرگ همان است که اردوغان و ترکیه در پی آن هستند. دولت فاشیست ترک به مانند نسل کشی ارامنه برای پایه گذاری خیالی حکومت نئوعثمانی درصدد نسل کشی کردها است. کردها به سرزمین یا ملتی تجاوز نکرده اند تا برای تروریست یا تروریست نبودن آنها بحث کرد.در حقیقت این ترکها هستند که در گذشته و امروز به ملتهای ساکن به اصطلاح"ترکیه"و ماورای مرزهای آن تجاوز کرده و سرزمینشان را غصب و درصدد پاکسازی نژادی هستند.در این بین اگر بحث تروریست باشد کسی بهتر از اردوغان و کشوری بهتر از ترکیه به سردمداری حزب عدالت و توسعه شایسته این نام نیست. البته اهداف پشت پرده این سیاستها بسی فراتر از ایجاد یک منطقه امن است و این را همه اهالی آشنا به سیاست به خوبی درک میکنند.اروغان و ترکیه در واقعیت به دنبال احیای امپراتوری خیالی عثمانی هستند و حتی در این برنامه بخشهایی از سرزمین ایران را هم علنا در صحبتهای برخی افراد حزب عدالت و توسعه شنیده ایم.اگر غصب سرزمینهای شمالی سوریه ادامه یابد مسیر بعدی سرزمین شمال عراق و چاههای نفت آن و سپس آذربایحانهای ایران و اتصال به کشور آذربایجان خواهد بود که با خود خونریزیها و خشونتهای چنگیزمانند را همراه خواهد داشت.
فرهاد ۰۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۲۸
جناب خسرو شماها همونهایی هستید که به کردها که میرسه طرفدار ایران میشید و به کردها میگید تروریست، وقتی عرصه بهتون تنگ بشه میگید نه ما فقط با یک گروه های خاصی مشکل داریم ولی در اصل با همه مشکل دارید. به فارسها که می‌رسید میگید کوروش جعلی بوده! و نظامی و مولوی و... همه ترک هستن! خیلی بهتون فشار بیاد نام خلیج فارس رو هم عوض میکنید درحالیکه قبلا برای دشمنی با کردها ژست ایران دوستی گرفته بودید! به ارمنی‌ها که میرسه میگید ما طرفدار آذربایجانیم چرا که ارمنی‌ها حمله کردن و قره باغ رو گرفتن ولی نمیگید که توی همون جنگ آذربایجان و علیف از اسرائیل کمک گرفتن و به ایرانیها میگفتن اینها ریش دارن و نماز میخونن و حتی کمکمون هم کنن نمیخوایم! حتی همین حالا روابط آذربایجان و بعضا ترکیه با اسرائیل در حد خرید سلاح و همکاری نظامیه. درحالیکه که قبلا گفتید که اسرائیل داره پشت کردهای عراق و سوریه رو میگیره که خودمختار بشن ولی معلوم نیست چطوری عراق و سوریه و ایران که جمعیت قابل توجه کرد دارن حمله به کردهای سوریه رو به وضوح محکوم میکنن و حتی کار به محکومیت لبنان و گروه های فلسطینی که دشمن اسرائیل هستن هم میرسه! به ترکیه که میرسه میگید اینها با تروریسم دارن میجنگن درحالیکه که غرب و شرق عالم و دولت سوریه میگه که اینهایی که زیر پرچم ترکیه به ما حمله کردن همون اعضای قبلیه داعش و النصره و تکفیریها هستن که فیلم سر بریدن سرباز و مردم رو پخش میکردن! خلاصه کلام برای شما هر کاری که خودتون و یا کسایی که فکر می‌کنید از لحاظ قومی و نژادی! به شما نزدیکن بکنن درسته حتی اگه بمباران مسجد و بیمارستان و همکاری با داعش، یا مانور نظامی با اسرائیل و خریدن تجهیزات از اونها، یا جعل تاریخ و فرهنگ یک کشور و... باشه ولی اگه کسایی که در مقابل اینها قرار میگیرن حتی کار درست رو هم بکنن واقعیت رو تحریف میکنید و همون کارهایی رو که اون دوستانتون کردن به اینها نسبت میدید! جالبه که همین ترکیه اصلا به امثال شما اهمیت نمیده و اگه خیلی دلت با ترکیه ست برو توی همون عملیات جدیدشون کنار ارتش به اصطلاح آزاد بگو من یک آذری شیعه از ایرانم اومدم با تروریست‌ها بجنگم ببین چیکارت میکنن. البته خودت میدونی چی میشه ولی خدا رو شکر که مردم با شماها انقدر توی جامعه و دانشگاه و فضای مجازی و... مواجه شدن که همه شناختن تون.
حامد ۱۰ آبان ۱۳۹۸ | ۰۷:۴۵
کردها داعشیهای سابقند بعد چند هزار داعشی همین حالا از کشورهای مختلف در زندان‌های کردها هستند؟ از جمله ترکهای آسیای میانه؟ حتی خود رجب خم تا حالا جرات نکرده است همچین ادعایی کند! کسی که داعشیهای چچنی و اروپایی و آفریقایی و ترکهای آسیایی میانه از خاک او استفاده می‌کردند تا به سوریه برسند و داعشیها را در بیمارستان های ترکیه مداوا می‌کرد. عکسهای یادگاری داعشیها با سربازان ترک همین حالا در اینترنت موجود است. ضمن اینکه تمام کشورها از جمله ایران و خود سوریه بقایای داعش و النصره که شده اند ارتش آزاد یا ملی را تکفیری و تروریست می‌دانند و همین حالا ارتش سوریه در کنار کردها با ارتش زن و بچه کش ترکیه درگیر است. راستی صدای همه درآمده است که نوچه ترکها،، البغدادی چرا در منطقه تحت کنترل ترکیه بوده است! به رجب بگویید خراب کرد.
خسرو ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۱۳:۱۱
احساسی وعصبانی شدن باعث میشود ماسک بعضی ها بیفتد ، وافکار افراطی شان بر ملا شود ، در دیروز تاریخ کم عقل ها(افراطیون داشناق ) مترسک روسیه و فرانسه شدندومردم بسیاری را کشتند به امید واهی دولت مسیح ولی راه به جایی نبردند و امروز افراطیون در آرزوی دور دراز تجزیه ایران وعراق وترکیه و سوریه هستند ولی حتی ضعیف ترین دولت از چهار کشور فوق که حالا سوریه هست آن را قبول نمی کند مردم کرد ،محترم و صلح دوست ومسلمان هستند و مانند یکصد سال گذشته فریب بی دین ها و صهیونیست ها را نخواهند خورد امروز همه مردم ایران با هر دین یا مذهب یا قومیتی ، ضرورت همبستگی در مقابل صهیونیسم جهانی را درک کرده اند مگر دلباختگان به رویای دروغین پان ها
فرهاد ۱۱ آبان ۱۳۹۸ | ۲۰:۴۹
واسه ما شعار ندید. اونی که نقابش افتاد کسایی هستن که سلام نظامی و شعار خلیج ع ر ب ی میدن و دیگه همه ایران با اتفافات اخیر فهمیدن این زوزه های گرگ و آذربایجان جنوبی و... از کجا میاد. نگران صهیونیسم هستید؟ برید یقه الهام علیف رو بگیرید که پهباد اسرائیلی طرف آسمون ما نفرسته. البته که نگران هم باید باشید که کردها نوچه های ترک و صهیونیستی داعش رو به درک واصل کردن.