نهمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم

غنوشی اول مخالف تروریسم نبود اما بعدا نظرش عوض شد!

۲۴ شهریور ۱۳۹۸ | ۰۸:۰۰ کد : ۱۹۸۶۱۹۱ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
بعد از من درباره تونس و به خصوص درباره ثبات آن بعد از بهار عربی یا "انقلاب یاسمن" در مقایسه با دیگر کشورهای عربی پرسید. جواب دادم که استعمار طولانی فرانسه فرهنگ عمیقی را در این کشور به وجود آورده و همچنین جنبش های سندیکایی و جنبش های فعال و پویای زنان و جنش های جوانان مهمی در آن وجود دارند که سبب شده است تا این کشور به ثبات سیاسی نسبی ای برسد.
غنوشی اول مخالف تروریسم نبود اما بعدا نظرش عوض شد!

دیپلماسی ایرانی: امسال برای نهمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا نهمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

در دیدار دومم با یکی از مسئولان عالی رتبه مورد وثوق امریکایی که همچنان در بسیاری از پرونده ها فعال است و درباره بسیاری مسائل و قضایای عربی و غیرعربی خاورمیانه ارتباطات و اطلاعات گسترده دارد و با کشورهای گوناگون و متنوع آسیایی نیز آشنایی کامل و عمیق دارد، درباره عربستان سعودی و محمد بن سلمان، ولیعهد او و امارات متحده عربی و محمد بن زاید، ولیعهد این کشور، و درباره اختلافات و اتفاق نظرهای آنها در پرونده های مختلف صحبت شد. حرف خاصی درباره آنها نزد، مطالب کلی گفت و حرف هایی که در رسانه ها منتشر شده است را مرور کرد. اما از اظهار نظر درباره آنها خودداری کرد.

بعد از من درباره تونس و به خصوص درباره ثبات آن بعد از بهار عربی یا "انقلاب یاسمن" در مقایسه با دیگر کشورهای عربی پرسید. جواب دادم که استعمار طولانی فرانسه فرهنگ عمیقی را در این کشور به وجود آورده و همچنین جنبش های سندیکایی و جنبش های فعال و پویای زنان و جنش های جوانان مهمی در آن وجود دارند که سبب شده است تا این کشور به ثبات سیاسی نسبی ای برسد. البته در اطراف تونس همه چیز با داخل شهر فرق می کند، همچنان جریان فکر دینی که مهمترین آنها جنبش اسلامی النهضه است، فعالیت عمیقی دارد. خط این جریان با رئیس آن، الغنوشی، همچنان میانه رو و آشتی جویانه است و افراطی نیست. غنوشی بعد از انقلاب یاسمن از تبعید خود در فرانسه به کشور بازگشت و در کارهای سیاسی مشارکت کرد و وارد قدرت شد. اما در یک مرحله مشخصی ملاحظه کرد که ورود به عملیات تروریستی بدون این که جنبش او مشارکتی در آن داشته باشد یا رغبتی از جانب خود نشان دهد، چندان هم ممانعت ندارد، شاید به این ترتیب تونسی ها به این نتیجه برسند که او و جنبشش انتخاب سیاسی – ملی اول باشد. اما وقتی که این موضع لو رفت غنوشی دوباره به میانه روی اسلامی برگشت.

بعد از آن این مقام عالی رتبه سابق درباره مغرب صحبت کرد و گفت: «ملک محمد ششم آدم باهوشی است. پدرش، ملک حسن فقید این را درباره پسرش می دانست. او کارهایش را خیلی خوب انجام می دهد.»

سپس به کشورهای دیگر پرداخت و گفت: «عمر البشیر، رئیس جمهوری سودان (در زمان این گفت وگو هنوز از قدرت کنار رفته بود) برای سال های طولانی وضعیت سختی داشت. دولت او جنوب کشور را از دست داد. شمال کشور هم ممکن است جدا شود. هدف، دیگر خود بشیر شده است.»
درباره لیبی نیز گفت: «لیبی احتمالا به دو کشور یا کانتون یا دو ایالت فدرالی و شاید هم سه ایالت تقسیم خواهد شد.»
درباره مصر نیز گفت: «عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر کارهای اقتصادی را خیلی خوب انجام می دهد. اما از لحاظ سیاسی وضعیتش خوب نیست. قانون اساسی را تعدیل کرد تا مادام العمر رئیس جمهور شود. پس حقوق بشر و آزادی ها و رسانه ها کجا رفتند؟ تنگناها در کشورش ادامه خواهند یافت.»

درباره ایران نیز گفت: «ایران خود را در یمن و عراق و سوریه برنده می داند. ایران از سوریه خارج خواهد شد یا حداقل از مرزهای این کشور با اسرائیل دور خواهد شد. آیا در مرزهای اسرائیل و لبنان (حزب الله) خواهد ماند؟»

درباره ترکیه هم گفت: «رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه تضعیف شده است. مشکلاتی با روسیه و امریکا و سوریه و کردها دارد.»

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سودان ایران سوریه سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم مصر تونس


( ۳ )

نظر شما :