دیدار مرکل و پامپئو؛ آلمان: ایران در صدر گفت‌وگوهای ما است

۱۱ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۲۱ کد : ۱۹۸۳۸۳۷ سرخط اخبار

صدراعظم آلمان و وزیر خارجه آمریکا جمعه در شهر برلین دیدار و گفت‌وگو کردند. صدراعظم آلمان گفت ایران در صدر مسائل مورد بحث میان دو طرف است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «آنگلا مرکل»، صدراعظم آلمان جمعه در برلین با «مایک پامپئو»، وزیر خارجه آمریکا دیدار و با وی درباره ایران گفت‌وگو کرد. 

طبق گزارش یورونیوز، در این دیدار که حدود ۴۵ دقیقه به طول انجامید دو طرف درباره مسائل مختلف از جمله ایران، افغانستان، سوریه و لیبی رایزنی کردند.

پامپئو تور پنج روزه خود به اروپا را از امروز جمعه آغاز کرد و در اولین سفر وارد آلمان شد. او قرار است به سوئیس، هلند و انگلیس هم سفر کند. 

پامپئو قبل از دیدار با مرکل در یک کنفرانس خبری مشترک تلاش کرد اختلافات میان آمریکا و آلمان را برجسته نکند. او گفت: «آلمان، یکی از متحدان بزرگ و مهم ایالات متحده است و به همین دلیل است که من از اینکه امروز زمانم را با صدراعظم مرکل می‌گذارنم خوشحال هستم.»

 وی اضافه کرد: «کشورهای ما بایستی در کنار شریکانمان در ناتو و متحدانمان کارهای مهمی در راستای رسیدن به امنیت برای مردم، ثبات و صلح انجام دهند.»

مرکل هم گفت دو طرف درباره مسائل متعددی گفت‌وگو خواهند کرد «زیرا دنیا در وضعیتی بسیار ناآرام قرار دارد.»

صدراعظم آلمان گفت: «اول از همه مسئله ایران مورد بحث ما خواهد بود و اینکه چگونه از دستیابی ایران به سلاح‌های هسته‌ای جلوگیری کنیم و چطور مانع اقدامات ستیزه‌جویانه بیشتر ایران شویم.»

کشورهای اروپایی بعد از خروج آمریکا از توافق هسته‌ای برجام وعده داده‌اند با تضمین منافع اقتصادی ایران، این توافق را حفظ کنند. این کشورها، علی‌رغم ایستادگی‌های لفظی و سیاسی در برابر اقدام آمریکا تا کنون هیچ اقدام عملی برای محقق کردن وعده‌هایشان صورت نداده‌اند.

اتحادیه اروپا همچنین علی‌رغم مخالفت با تصمیم آمریکا در زمینه برجام با سایر ادعاهای این کشور در زمینه‌ فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای ایران همسو شده است. 

 یکی از وعده‌هایی که اروپایی‌ها گفته‌اند قصد دارند از طریق آن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای را جبران کنند راه‌اندازی یک کانال مالی موسوم به «اینستکس» جهت تسهیل روابط تجاری با ایران است.  

سه کشور اروپایی طرف برجام روز ۱۱ بهمن‌ماه سال گذشته اعلام کردند ساز و کار اینستکس را برای تسهیل مبادلات تجاری با ایرن راه‌اندازی کرده‌اند. 

اینستکس سرواژه‌ای است که از قرار گرفتن حروف ابتدایی عبارت «Instrument in Support of Trade Exchange» به معنای «ابزاری برای حمایت از مبادلات تجاری» تشکیل شده است. 

خبرنگار الجزیره از برلین گزارش داده از  جمله مسائلی که در دیدار با مرکل در دستور کار پامپئو قرار دارد تضعیف این کانال مالی است. 

 خبرنگار الجزیره گفت: «مسئله‌ای که واضح است این است که امریکایی‌ها دوست دارند اینستکس را نابود کنند، اما اروپایی‌ها می‌خواهند به توافق هسته‌ای با ایران پایبند بمانند. 

«دونالد ترامپ» ۱۸ اردیبهشت‌ماه سال گذشته به طور یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های ۹۰ و ۱۸۰ روزه احیا خواهند شد. 

ترامپ شامگاه دوشنبه ۱۵ مردادماه سال گذشته با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد. دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دادند از روز ۱۴ آبان‌ماه سال گذشته از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ ابتدا وعده داد در نخستین روز اجرایی شدن دور دوم تحریم‌ها صادرات نفت ایران را به صفر خواهد رساند، اما در تحقق این هدف ناکام ماند و ۸ کشور را از ممنوعیت خرید نفت ایران معاف کرد. 

کاخ سفید به تازگی اعلام کرده قصد دارد معافیت‌های کشورها از تحریم‌ها علیه ایران را تمدید نکند. 

تصمیم ترامپ برای بازاعمال تحریم‌ها علیه ایران با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

کلید واژه ها: مایک پمپئو ایران آلمان ایالات متحده امریکا


نظر شما :