قطار تهران - آنکارا بزودی راه اندازی می شود

۰۵ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۰۶ کد : ۱۹۸۳۷۰۱ سرخط اخبار

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: راه اندازی مجدد قطار تهران - آنکارا در سفر رییس راه آهن ترکیه به ایران مورد توافق قرار گرفت که این اقدام بزودی انجام می شود .

به گزارش ایرنا، سعید رسولی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگاران در میاندوآب افزود: مذاکره های کارشناسی برای راه اندازی مجدد این خط انجام شده و به زودی این قطار از مسیر تهران - تبریز - وان - آنکارا راه اندازی می شود.
وی همچنین از امضای توافقنامه مبادله واگن ها بین ایران، ترکیه و کشورهای CIS خبر داد و گفت: امضای این توافق موجب افزایش ظرفیت جابجایی، امکان تردد و افزایش سهم بار در این مسیر می شود.  
رسولی با اشاره به تفاهم یکسان سازی سیتسم های کامپیوتری ایران و ترکیه، افزود: کارشناسان این کشور پس از ماه رمضان به ایران سفر می کنند تا زمینه یکسان سازی و برقراری ارتباط سیستم های کامپیوتری ۲ کشور را با همدیگر فراهم کنند.
وی گفت: یکپارچه سازی سیستم های کامپیوتری موجب تسهیل مبادله کالاها و اطلاعات بارگیری، بارنامه ها و واگن ها و سایر اطلاعات می شود.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی با اشاره به پذیرش عضویت دائم ایران در هفتادمین اجلاس شورای حمل و نقل ریلی کشورهای CIS (کشورهای مستقل همسود) در «هلسینکی» فنلاند، اظهار داشت: این عضویت فرصت خوبی را برای رونق حمل و نقل بین المللی و ترانزیت کشور فراهم می کند و موجب توسعه ترانزیت ریلی بین کشورهای آسیای میانه و ایران می شود.  
رسولی با بیان اینکه در این اجلاس عضویت ایران با اکثریت آرا از عضو ناظر به عضو پیوسته ارتقا یافت، ادامه داد: با این اقدام ایران در این شورا حق رای پیدا کرد و به پروتکل ها و کنوانسیون های این شورا پیوست.
وی با بیان اینکه برنامه ریزی برای استفاده از این ظرفیت ارزشمند شروع شده، یادآوری کرد: عضویت در این شورا موجب فعال شدن بیشتر کریدور شمال - جنوب از اروپا به طرف آسیای جنوب شرقی می شود.
به گزارش ایرنا رسولی که برای بررسی مشکلات ایستگاه راه آهن میاندوآب به این شهرستان سفر کرده بود، پس از بازدید از وضعیت این ایستگاه برای حل مشکلات آن قول مساعد داد.  
راه آهن مراغه - میاندوآب به طول ۵۰ کیلومتر شامل یک ایستگاه اصلی در میاندوآب و یک ایستگاه میانی در ملکان از توابع آذربایجان شرقی است که با وجود آنکه در سال 1390 مورد بهره برداری قرار گرفت، به طور کامل توسط پیمانکار شرکت ساخت ساختمان‌های راه آهن تکمیل نشده و توسط شرکت بهره بردار تحویل گرفته نشده است.     
شورای حمل و نقل ریلی کشورهای مشترک المنافع CIs در سال ۱۳۷۱ برای هماهنگی فعالیت های حمل و نقل ریلی بین کشورها تشکیل شد و هم اکنون مقر آن در روسیه قرار دارد.

کلید واژه ها: ایران و ترکیه


نظر شما :