فردا، ایران در کاهش تعهدات خود به برجام تصمیماتی جدی می گیرد

تلنگر تهران به ۱+۴

۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۱:۱۹ کد : ۱۹۸۳۲۸۸ اخبار اصلی پرونده هسته ای
مقامات کشورمان می‌گویند با وجود این اقدامات راه همچنان برای دیپلماسی باز می ماند و امیدوارند ظرف دو ماه آینده دیپلماسی ۴+۱ فعالتر شود و به طور جدی این طرف ها ایران را مجاب کنند که منافعش را عملا تامین می کنند تا در برجام بماند. 
تلنگر تهران به ۱+۴

دیپلماسی ایرانی: ایران روز چهارشنبه، فردا، هم زمان با یک سالگی خروج یکجانبه امریکا از برجام، تصمیمات جدیدی را اتخاذ خواهد کرد. به گفته یک مقام آگاه، فردا چهارشنبه سید عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه، سفیران کشورهای 1+4 را فرا می خواند و نامه‌ای را از طرف حسن روحانی، رئیس جمهوری کشورمان خطاب به سران کشورهایشان تحویل آنها می دهد.

یک مقام آگاه ایرانی گفت که همچنین قرار است در نامه‌ای جداگانه از سوی محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان جزئیات فنی تصمیم ایران برای کاهش تعهدات هسته‌ای، به فدریکا موگرینی، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اطلاع داده شود.

منابع آگاه تاکید کرده اند که برنامه‌های پیش‌بینی شده در چارچوب بندهای ۲۶ و ۳۶ برجام بوده و فعلاً موضوع خروج از برجام مطرح نیست و اقدامات ایران در راستای کاهش پایبندی به برجام نیز در چارچوب برجام خواهد بود. کاهش جزئی و کلی برخی تعهدات ایران و آغاز بخشی از فعالیت‌های هسته‌ای که انجام آن در چارچوب برجام متوقف شده بود، اولین گام ایران در واکنش به خروج آمریکا از برجام و همچنین بدعهدی کشورهای اروپایی در اجرای تعهداتشان است. تا این لحظه اروپایی ها با وجود مواضع مثبت سیاسی شان عملا کاری در جهت حفظ برجام و استفاده های اقتصادی آن برای ایران نکرده اند. آنها از اینستکس برای تعامل با ایران رونمایی کرده اند اما با گذشت یک سال هنوز هیچ کاری برای عملیاتی شدن آن نکرده اند.

مطابق تصمیم فردا، قرار است ایران پایبندی خود را به حفظ ذخایر اورانیوم تا سقف 300 کیلوگرم و آب سنگین تا سقف 130 تن لغو کند. همچنین به موجب این اقدام به طرف اروپایی دو ماه فرصت داده خواهد شد تا به تعهداتی که بنا بوده در برجام انجام دهد و انجام نداده، به ویژه خواسته ایران برای بهره برداری اقتصادی از برجام عمل کند. اتخاذ راهکاری عملی برای این که ایران بتواند نفت خود را در بازارهای جهانی بدون توجه به تحریم های دولت امریکا بفروشد، یکی از خواسته های اصلی ایران از طرف های 1+4 است. 

این گام نخست است و دو ماه به طرف های برجام فرصت داده می شود تا در این رابطه تدبیری بیندیشند. در صورتی که آنها اقدام های مد نظر ایران را انجام دهند، تهران نیز مجددا به تعهدات خود در برجام همانند گذشته بازخواهد گشت. در صورت پایان این مهلت و عدم انجام کاری از سوی طرف های برجام برای تامین خواسته های ایران، تهران قصد دارد بعد از آن اقدامات دیگری را انجام دهد.

مقامات کشورمان می‌گویند با وجود این اقدامات راه همچنان برای دیپلماسی باز می ماند و امیدوارند ظرف دو ماه آینده دیپلماسی 4+1 فعالتر شود و به طور جدی این طرف ها ایران را مجاب کنند که منافعش را عملا تامین می کنند تا در برجام بماند. 

ایران امیدوار است این اقدام تلنگری به طرف های برجام باشد تا درک کنند که این طور نیست ایران در هر حالتی حاضر به ماندن در برجام باشد. کما این که به نظر می رسد چنین برداشتی نزد آنها به وجود آمده است و گمان می کنند که در هر حالتی ایران مجبور به ماندن در برجام است. اروپایی ها باید بدانند اگر برجام برای ایران مهم است برای آنها نیز، به اذعان خوشان، اهمیت دارد همان طور که خود بارها اذعان کرده اند که برجام به طور مستقیم با امنیت اروپا مرتبط است. 

کلید واژه ها: ایران و امریکا برجام ایران و اروپا ایران و 1+4


( ۸ )

نظر شما :

احسان ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۲۲:۱۷
به نظرم در صورت امکان در شرایط فعلی گزینه تعلیق برجام تا حصول وعده های داده شده از گزینه خروج از برجام مناسبتره
احسان ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۷:۴۴
رویکرد دولت کشورمان در پاسخ به خروج آمریکا از توافق هسته ای مطابق نقشه راهی است که پس از خروج آمریکا از برجام طراحی و تصویب شده است و شامل مهلت یک ساله به طرفهای برجام برای انجام تعهدات و در صورت عدم همراهی کشورهای فوق اجرای گام به گام و تدریجی خروج از برجام طی شش مرحله دو ماهه است که ابتدا با استفاده از متن برجام و امکانات و بند های قابل استفاده آن صورت می پذیرد و به تدریج در صورت ادامه عهد شکنی طرف مقابل تا خروج کامل از برجام و NPT ادامه خواهد یافت بنابر ای در طی روز جاری و گام نخست احتمالا اقداماتی محدود صورت خواهد پذیرفت که عملا چندان بر توانایی هسته ای محدود شده کشور تاثیری نخواهد داشت و صرفا یک پیام صریح است لذا گمان نمی رود عکس العمل طرف مقابل چندان شدید و گسترده باشد اما در مورد صحیح یا غلط بودن این رویکرد میتوان گفت در حال حاضر گزینه های موجود در سبد کشور برای استفاده در مذاکرات بعدی محدود است و نیاز مبرمی به واقع بینی سیاسی و ایجاد قدرت چانه زنی بیشتر از طریق انجام گام های عملی به معنی واقعی کلمه وجود دارد و این یک واقعیت اجتناب ناپذیر است که انفعال و ترس و سکوت در مقابل بدعهدی ها و باج خواهی بدون توقف آمریکا و اروپا تنها موجب گستاخ تر شدن طرف مقابل خواهد شد و در حالی که عملا تحریم های آمریکا با همراهی اروپا که این بار با شکلی تازه از بازی لفظی همراهی عملی انجام میشود در نقطه اوج خود قرار دارد و در حال حرکت به مسیری است که در طی زمان مطمئنا موجب تضعیف کشور خواهد شد اگرچه با این حجم تحریم عملا گزینه خاص دیگری در دست آمریکا نیست و اقدامات بعدی تنها تبلیغاتی و کم اثر تر خواهد بود لذا دیگر درنگ جایز نیست و هرچه سریعتر باید تصمیمات اساسی گرفته شود و از ورود کشور به مرحله ای هزینه ساز تر پیش گیری شود زیرا علی رغم تمامی بازی های روانی و تبلیغاتی غرب هدف نهایی تسلیم کامل ایران به وسیله فشار و پای میز مذاکره است و نه یک برخورد تمام عیار نظامی و برای نشستن در میز مذاکره نیاز به برگه های قدرت وجود دارد زیرا برخلاف تصور معمول زبان میز مذاکره زبان قدرت است نه بده بستان اخلاقی پس بهتر آن است که زمین مذاکره را ما تعیین کنیم و برگه های قدرتی داشته باشیم که نیاز به خرج کردن تمامی برگه ها و امکاناتمان را نداشته باشیم بنا براین امید است از برداشتن گامهای بی اثر و ضعیف در رویکرد تازه کشور جلوگیری شود زیرا در حال حاضر مهم ترین مسئله تفهیم جدیت ایران و کشاندن طرف مقابل به زمین بازی جدید است و اگر در گیر و دار بازی های سیاسی این پیام روشن به نوعی تلطیف شود مسلما با واکنش شدید طرف مقابل رو به رو خواهد شد زیرا بیش از آنکه پیام قدرت باشد پیام ضعف و دودستگی داخلی است
پویا علامه ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۱
این متن را که می‌خوانم باورم نمی‌شود دولت روحانی قصد انجام این کارها را داشته باشد. به هر حال امیدوارم این فرایندهای مثبت رخ دهد. تا کمی هم به توانایی دولت اعتقاد پیدا کنیم.
حسین کاظمی ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۰۹:۵۴
اگر ایران بخواهد طبق توافق نامه برجام عمل کند می بایست برای تعدیل در همکاریها با 4+1 دوباره وارد مذاکره بشه و اگر در مذاکره کارشناسی به توافق نرسید وزاری خارجه باید باهم نشست بزارن و بعد باز اگه نشد یک شورای سه نفره از وزاری خارجه تصمیم میگیرن در عمل فقط یک جنگ تبلیغاتی بیشتر نمیتونه باشه مگر اینکه ایران بخواد خارج ار برجام به طورمستقل در اجرای برجام تعدیلهایی داشته باشه . به نظر ایران روش اول رو در پیش خواهد گرفت و کماکان داخوش باشیم که ترامپ پیروز دور دوم ریاست جمهوری نخواهد بود و در یکسال آینده جنگی صورت نخواهد گرفت و تحریمها , جامعه ایران را به آشوب نخواهد کشید . همه اینها تنها نشان از یک واقعیت دارد که ایران هیچ پلن B برای خارج شدن از برجام ندارد چرا که میداند نه روسیه و نه چین و هیچ کشوری در نهایت پشت او نخواهد ایستاد که در ان صورت شرایطمان بسیار سختتر از حتی کره شمال خواهد شد .