تمرکز بر آسیای میانه و شرق فرات

ماموریت نسل چهارم سلفی های جهادی چیست؟

۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۰۹:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۲۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
بیان جبر الزبیدی می نویسد: بخش مهمی از داعشی ها به شمال افغانستان رفته اند تا بعد از آموزش های لازم در موعد مقرر خود جنگ در آسیای میانه را کلید بزنند. نسل چهارم همچنین بر شرق فرات تا مرزهای عراقی و سوریه و همچنین تا جنوب موصل و شمال الانبار و صحرای القذف، غرب کربلا تمرکز دارد.
ماموریت نسل چهارم سلفی های جهادی چیست؟

دیپلماسی ایرانی: سلفی جهادی نخستین بار در ابتدای دهه هشتاد در جنگ افغانستان ظهور عملی پیدا کرد. در طول چهار دهه گذشته، این جریان هیچ گاه یک راه واحد و رویکرد یکسانی را نپیموده است. تا کنون حالت های گوناگونی بر این جریان گذشته تا این که شبکه القاعده بر اساس استراتژی حمله و دشمنی با آن چه برده داری مسیحی می نامید (عموما غرب و به طور ویژه امریکا) در دستور کار قرار داد و تبدیل به ستون اصلی عملیات آن شد. تا این که در پی این رویکرد حوادث 11 سپتامبر 2001 روی دادند.

تا قبل از این به این جریان، جریان تکفیری نمی گفتند، با وجود این که از دستورات سید قطب، ایده پرداز و ایدئولوپ اخوانی تبعیت می کرد. در پی آن دو مرحله اساسی در این شبکه به وجود آمد که به دنبال آن مرحله ابو مصعب الزرقاوی در عراق متولد شد که بعد از سقوط صدام حسین، دیکتاتور سابق عراق در سال 2003 به وجود آمد که نکته تمایزش با گذشته در این بود که بر اساس اصل تکفیر شیعه و صوفیه و به مدت کوتاهی بعد از آن تکفیر بسیاری از اهل تسنن، مسیحت و ایزدی ها و دیگران تشکیل شده بود و کشتار و دشمنی با آنها را سرلوحه کار خود قرار داده بود. زرقاوی از پیروانش می خواست که دشمن نزدیک را بکشند که منظورش ارتش و پلیس و همه طوایف و قومیت های عراقی بود. این مرحله تا فاز دوم تولد سلفی جهادی ادامه داشت. بعد از آن ابو عمر البغدادی در سال 2007 دولت اسلامی عراق را تاسیس کرد که در سال 2013 به دولت خلافت اسلامی در عراق و شام (داعش) تغییر نام یافت. در این مرحله فارغ التحصیل مدرسه دینی بوکا، ابوبکر البغدادی اعلام موجودیت کرد و خود را خلیفه این دولت خواند که در حقیقت بیانگر نسل سوم جهادی های سلفی بود که اعتقادهای سرسختانه تکفیری داشتند و به شدت در پایبندی به اعتقاداتشان تعصب به خرج می دادند. در این مرحله آنها کشتار تصویربرداری شده و کشتار دسته جمعی و تجاوز به زنان و ویران کردن اماکن باستانی و نمادهای شهری و ظواهر روزانه زندگی اجتماعی را در دستور کار خود قرار دادند و با فیلم برداری از آنها، عملکرد خود را در اختیار کانال های ماهواره ای در سراسر جهان قرار می دادند. 

بعد از آن سلفی جهادی به فکر افتاد که در محاسبات خود تجدید نظر کند و نسل چهارم خود را با رویکردی متفاوت تربیت کند. نسل چهارم از هر گونه رهبری و وجهه های مشهور داعش خود را دور کرده است، و بازماندگانش را به لیبی و دیگر کشورهایی که امکان حضور دارند، گسیل داشته است. به این ترتیب بخش مهمی از داعشی ها به شمال افغانستان رفته اند تا بعد از آموزش های لازم در موعد مقرر خود جنگ در آسیای میانه را کلید بزنند. 

نسل چهارم همچنین بر شرق فرات تا مرزهای عراقی و سوریه و همچنین تا جنوب موصل و شمال الانبار و صحرای القذف، غرب کربلا تمرکز دارد. مسئولیت جدید این نسل جنگ باز از طریق باندبازی و مافیایی است، نه ایجاد خلافت یا گرفتن زمین، و بر حمله به جنوب کرکوک و صلاح الدین (مطیبیجه) و اطراف سامرا و موصل و کربلا و نجف اشرف و بصره تمرکز کرده است. 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

بيان جبر الزبيدي، وزير كشور در دولت اياد علاوي و وزير دارايي در دولت اول نوري مالكي بوده است. وي از سال 2010 تا 2014 نماينده پارلمان عراق و ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: عراق سوریه افغانستان سلفی ها داعش


( ۶ )

نظر شما :