اجلاس ورشو: یک بستر و چند رویا

۱۰ نکته درباره نشست ضدایرانی لهستان

۲۹ دی ۱۳۹۷ | ۱۷:۰۰ کد : ۱۹۸۱۲۱۵ اروپا نگاه ایرانی خاورمیانه
نویسنده خبر: دکتر سعید خالوزاده
دکتر سعید خالوزاده در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: اجلاس وزرای امور خارجه ورشو یک نشست کمرنگ و البته پرهیاهو به لحاظ تبلیغاتی خواهد بود و نتیجه ملموس چندی از آن حاصل نخواهد شد و کشورهای اروپایی و خارمیانه هر یک با هدف و نیت خاص خود در آن شرکت خواهند کرد که الزاما به منزله هدف مورد انتظار آمریکا نخواهد بود.
۱۰ نکته درباره نشست ضدایرانی لهستان

دکتر سعید خالوزاده، استاد دانشگاه،‌ تحلیگر ارشد مسائل اروپا

دیپلماسی ایرانی: به نظر این جانب اجلاس وزرای ورشو اجلاسی چندان مهم و تاثیرگذار نخواهد بود، به چند دلیل:

1. اگر به خاطر عدم استقبال کشورهای اصلی اتحادیه اروپا که در غرب قاره واقع هستند مثل فرانسه، آلمان، ‌انگلیس،‌ ایتالیا ...،‌ کشور لهستان ابراز آمادگی کرده است میزبان مشترک این نشست باشد، به عبارتی باید پذیرفت که اشتراک نظر بین لهستان با این کشورها و مجموعه اتحادیه اروپا و با خانم موگرینی به عنوان رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا وجود ندارد.

2.  لهستان از زمان اجلاس سران نیس در سال 2000 که در زمان ریاست دوره ای فرانسه برگزار شد، اختلافاتش با اتحادیه اروپا و با کشورهای اصلی آن به دلیل زیاده خواهی های ورشو بالا گرفت به خصوص بر سر تعداد نمایندگان آن در پارلمان اروپایی. که بعدا به دلیل موضع منسجم و یکدست آلمان، فرانسه،‌ ایتالیا و کشورهای کوچکتر و با استفاده از بازوی اجرایی کمیسیون اروپا و جنبه های اقتصادی مالی مثل صندوق های عمرانی و مالی اتحادیه اروپا،‌ لهستان سر جایش نشانده شد و اینکه بیشتر از حد و اندازه خود حرف نزند.

3.  تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف بین کشورهای شرق و غرب قاره کهن موضوع جدیدی نیست و این سیاست بخصوص در دوره نئوکانها همیشه در دستور کار بوده که اوج آن در زمان جنگ دوم خلیج فارس علیه عراق بود. این تلاش در دوره ترامپ پررنگ تر و عریان تر شده است. کشورهای بزرگ غرب اروپا با این سیاست واشنگتن همیشه مخالف بوده و زیر بار نرفته اند.

4. تلاش آمریکا برای ایجاد شکاف بین کشورهای خاورمیانه و دور کردن آنها از ایران و یا نزدیکتر کردن آنها با واشنگتن بعید است که جواب دهد و این کشورها با این سیاست تشنج زای آمریکا همراهی کافی نخواهند کرد. 

5. عنوان اصلی نشست ورشو صلح و امنیت در خاورمیانه اعلام شده است. ممکن است کشورهای زیادی در این نشست شرکت نکنند ولی انگیزه و هدف هر یک متفاوت خواهد بود. مثلا قطر و عمان و عراق اعلام خواهند کرد در چارچوب صلح و ثبات و امنیت خاورمیانه حضور خواهند یافت و نه اینکه نشستی ضد ایرانی.

6. برگزاری این نشست به عبارتی اذعان آمریکا به نتیجه بخش نبودن سیاست های تحریمی این کشور علیه ایران و لاجرم توسل به سایر کشورها و بازیگران است تا به یاری امریکا بشتابند. همسایه ها کمک کنید تا من ....

7. این نشست می تواند به تشدید اختلافات و شکاف ها بین دو سوی قاره آمریکا منجر شود و واگرایی در روند کاری اتحادیه اروپا را تشدید کند. این موضوع می تواند منجر به اختلافات شدیدی بین دولت راستگرای افراطی پوپولیستی ورشو با اتحادیه اروپا و بروکسل شود.

8. احیانا کنفرانس در تهیه و صدور بیانیه پایانی بخصوص با رویکرد ضدایرانی مشکل خواهد داشت، زیرا هر کشوری با هدف و نیت متفاوتی در این نشست شرکت خواهد کرد.

9. دعوت یا عدم دعوت از ایران بعنوان یک کشور بزرگ و یک بازیگر مهم در خاورمیانه ملاک جدی در سمت گیری این اجلاس خواهد بود. نمی توان اجلاسی در سطح وزاری امور خارجه برگزار کرد که عنوان آن صلح و امنیت در خاورمیانه است و از یکی از بازگیران عمده (ایران) دعوت نکرد.

10. احتمال اینکه همه کشورها در سطح وزرای امور خارجه شرکت نکنند وجود خواهد داشت.

در مجموع،‌ به نظر این جانب اجلاس وزرای امور خارجه ورشو یک نشست کمرنگ و البته پرهیاهو به لحاظ تبلیغاتی خواهد بود و نتیجه ملموس چندی از آن حاصل نخواهد شد و کشورهای اروپایی و خارمیانه هر یک با هدف و نیت خاص خود در آن شرکت خواهند کرد که الزاما به منزله هدف مورد انتظار آمریکا نخواهد بود.
 

دکتر سعید خالوزاده

نویسنده خبر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ نشست ضدایرانی لهستان نشست ضد ایرانی ورشو


( ۹ )

نظر شما :

مهدی ۳۰ دی ۱۳۹۷ | ۱۴:۴۵
ادبیات این نوشته اصلا در حد ادبیات یک استاد دانشگاه نیست. این ادبیات کوچه بازاری با استفاده از کلمات چاله میدانی واقعا چهره یک سایت مختص دیپلماسی را مخدوش می کند.