اشاره عبدالمهدی به استعفا موجب تنش در فضای سیاسی عراق شده است

۲۶ آبان ۱۳۹۷ | ۱۵:۲۴ کد : ۱۹۸۰۱۳۹ سرخط اخبار

شاره نخست وزیر عراق به استعفا، موجب تنش در فضای سیاسی این کشور و نگرانی فراکسیون‌های سیاسی شده، به ویژه این‌که وی قبلا نیز از دو پست عالی‌رتبه استعفا کرده بود.

به گزارش ایسنا، روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت، از زمانی که عادل عبدالمهدی در تاریخ ۲۴ اکتبر به عنوان نخست وزیر عراق تعیین شد و ۱۴ وزیر از ۲۲ وزیری که برای کابینه‌اش پیشنهاد داده بود، از پارلمان رأی اعتماد گرفتند، وی از ایراد اظهارات جنجال‌آمیز خودداری می‌کند و به جز سفرهایی که وی به پایگاه‌های نظامی داشته برعکس برهم صالح، رئیس جمهوری عراق و محمد الحلبوسی، رئیس پارلمان این کشور هیچ‌گونه سفر خارجی یا داخلی به جز سفر به کربلا نداشته است.

به جز کنفرانس هفتگی که به دنبال جلسه روز سه‌شنبه کابینه انجام شده، عبدالمهدی تاکنون هیچ‌گونه اظهارات مطبوعاتی مهم یا مصاحبه‌ای با رسانه‌های محلی یا خارجی نداشته است. تنها اظهارات رسانه‌ای وی انتقادش از شبکه اطلاع‌رسانی عراق به ویژه شبکه دولتی العراقیه بود.

وی در واکنش به سوالی در خصوص اشاره همیشگی‌اش به استعفا، گفت: در صورتی که نتواند هیچ تغییری به وجود بیاورد استعفا خواهد کرد تا شریک شکست روند سیاسی در عراق نباشد.

عبدالمهدی در حالی به استعفا اشاره کرده که هنوز برخی از وزرایی که برای دولتش پیشنهاد داده رای اعتماد نگرفته‌اند. تنها ۱۴ وزیر به صورت نهایی رای اعتماد گرفتند که هیئت عدالت و شفافیت عراق اعلام کرده که نعیم الربیعی وزیر ارتباطات مشمول اقدامات مربوط به بعث‌زدایی می‌شود و این مساله به این معناست که از او رای اعتماد گرفته می‌شود، در صورتی که از وزیر دیگری از ۱۴ وزیر تعیین شده رای اعتماد گرفته شود، دولت عبدالمهدی سقوط خواهد کرد و رئیس جمهوری باید شخصیت دیگری را برای تشکیل دولت نامزد کند. این مساله فضای سیاسی عراق را دچار پیچیدگی خواهد کرد.

در همین راستا ندیم الجابری از سیاستمداران عراق گفت: عبدالمهدی برای کاهش فشارهایی که از سوی فراکسیون‌های سیاسی علیه او وجود دارد به استعفا اشاره می‌کند. شرایط کنونی با قبل متفاوت است در نتیجه گزینه استعفا همچنان وجود دارد اما به حربه‌ای در دست عبدالمهدی علیه گروه‌هایی تبدیل شده که هنوز نتوانسته‌اند اختلافات‌شان را حل کنند.

الجابری تاکید کرد: تنش کنونی در فضای سیاسی عراق تاثیرات مستقیمی بر تشکیل دولت گذاشته است.

همچنین عامر حسن فیاض استاد علوم سیاسی عراق گفت: نگرانی از تهدید عادل عبدالمهدی یک دلیل اصلی دارد و آن این است که ما فرهنگ استعفا را نمی‌دانیم. عبدالمهدی قبلا از پست‌های عالی‌رتبه‌ای استعفا کرده است در نتیجه صرف اشاره وی به استعفا مساله نگران‌کننده‌ای برای گروه‌های سیاسی است.

عبدالمهدی قبلا از پست معاونت رئیس‌جمهوری و وزارت نفت استعفا کرده بود.

کلید واژه ها: عادل عبدالمهدی عراق


( ۱ )

نظر شما :