جستجو برای میزبان ساز و کار جدید مالی ادامه دارد

اروپایی ها نمی خواهند ترامپ را مستقیما به چالش بکشند

کشورهای اتحادیه اروپا می خواهند در برابر اقدامات ایالات متحده مقاومت و با حفظ جریان سرمایه به ایران، از توافق هسته ای این کشور محافظت کنند. در همین راستا هم موافقت ضمنی خود را با تشکیل «ابزار با هدف خاص» که یک کانال ویژه مالی برای تجارت با ایران است را اعلام کرده‌اند. اما بر سر میزبانی این ساز و کار ویژه مالی همچنان اختلاف نظر وجود دارد و هیچ یک از کشورهای اروپایی نمی خواهند که به طور مستقیم دونالد ترامپ را به چالش بکشند و در برابر خشم او قرار بگیرند.
اروپایی ها نمی خواهند ترامپ را مستقیما به چالش بکشند

نویسندگان: الخاندرو اسپشیال، بوریس گروندال و بریجیت جنان
دیپلماسی ایرانی: کشورهای اتحادیه اروپا می خواهند در برابر دونالد ترامپ رئیس جمهوری ایالات متحده مقاومت کنند و با حفظ جریان مالی به ایران، توافق هسته ای سال 2015 را زنده نگه دارند، اما در عین حال می خواهند که مجادلات در این زمینه در حیاط پشتی آنها رخ ندهد.
سه فرد آشنا به روند مذاکرات گفته اند که کشورهای اتحادیه اروپا اتریش را بهترین نامزد برای میزبانی «ابزار با هدف خاص» که مکانیزمی برای رسیدگی به پرداخت ها به ایران است، می دانند. اتریش خود چندان اشتیاقی به این مساله ندارد. بلژیک، لوکزامبورگ و فرانسه نیز دیگر میزبان های احتمالی به شمار می روند که البته بلژیک و لوکزامبورگ میزبانی را رد کرده اند و چشم امید فرانسه هم همچنان به اتریش است. یک سخنگوی وزارت خارجه اتریش هم گفته که این کشور به دلیل شک و تردیدهای متعدد درباره این کانال مالی، میزبانی آن را نخواهد پذیرفت.
از زمانی که دونالد ترامپ ایالات متحده را از توافق هسته ای خارج کرده، دولت های اروپایی در تلاش هستند تا راهی برای اجرای تعهدات خود به ایران در ارتباط با حفظ مبادلات تجاری بیابند. جدیدترین تحریم های آمریکا علیه ایران که فعالیت های نفتی و بانکی این کشور را هدف می گیرد، برای شرکت هایی که به دنبال معامله با ایران باشند نیز تهدیدی جدی به شمار می رود. این در حالی است که آژانس بین المللی انرژی اتمی اعلام کرده ایران همچنان به محدودیت های تعیین شده در برجام پایبند است.
ابزار با هدف خاص یا همان ابزار مالی ویژه بخش مهمی از تلاش های اروپا را برای نجات برجام تشکیل می دهد چراکه هدف آن دور زدن رژیم تحریمی ایالات متحده است و اجازه می دهد شرکت های اروپایی به ارتباط خود با ایران ادامه دهند. اما مذاکرات برای اجرای آن به آرامی پیش می رود و هیچ کشوری به میزبانی این ساز و کار که به معنای به چالش کشیدن مستقیم ایالات متحده است، تمایلی ندارد. اما یافتن میزبان برای این ساز و کار تنها یکی از مشکلات در پیشبرد آن است.
سیسیلیا مالمستروم کمیسر تجاری اتحادیه اروپا روز چهارشنبه گفت: «همه چیز روی کاغذ خوب به نظر می رسد، اما اجرای آن دشوار است. بانک های مرکزی اروپایی از این طرح و عواقب احتمالی نقض تحریم های آمریکا بخ خوبی آگاه هستند.
 ابزار ویژه مالی از نظر تئوری از کشورهایی که می خواهند به تجارت با ایران چه در پی دریافت معافیت از تحریم های نفتی یا از طریق تجارت کالاهای مجاز مانند غذا و دارو، پول را دریافت می کند و معامله بدون اینکه انتقال مالی مستقیمی بین ایران و طرف های اروپایی صورت بگیرد، انجام می شود و بدین ترتیب، از نظر تئوری شرکت ها را از رژیم تحریمی ایالات متحده می رهاند.
به گفته یکی از افراد آگاه، آلمان، فرانسه و بریتانیا از جمله کشورهایی هستند که اتریش را به میزبانی این نهاد ترغیب می کنند. از دیگر مکان های بالقوه برای میزبانی این ساز و کار بلژیک است که مقر سرویس مبادلات اطلاعات بانکی بین المللی (سوئیفت) نیز در آنجا قرار دارد.
به گفته یک منبع آگاه دیگر، یکی از مشکلات حل نشده درباره ابزار ویژه مالی تضمین محافظت از بانک های مرتبط با آن از تحریم های آمریکاست. (ایالات متحده تحریم های ثانویه را نیز به اجرا گذاشته و از نهادهای مالی خواسته بین ارتباط با ایران یا ایالات متحده یکی را انتخاب کنند.) تفکر کنونی برای حل مشکل این است که فعالیت در حجم های بسیار کوچک آغاز شود و بعدتر بنابه شرایط گسترش یابد.
اتریش اینطور نتیجه گرفته که همچنان سوالات بسیاری درباره این ساز و کار بی پاسخ مانده و به همین دلیل این کشور نمی تواند میزبانی آن را بپذیرد. پیتر گوشلباور یک سخنگوی وزارت خارجه اتریش گفت: «اتریش از ابزار ویژه مالی حمایت می کند، اما این ابزار باید به گونه ای طراحی شود که بتواند به هدفش برسد. در حال حاضر، سوال های بی پاسخ بسیاری در این رابطه وجود دارد.»
منبع: آور / مترجم: طلا تسلیمی

 

کلید واژه ها: خروج ترامپ از برجام تحریم های آمریکا علیه ایران خروج ترامپ از توافق هسته ای ابزار هدف خاص دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران ساز و کار مالی اروپا ابزار ویژه مالی اروپا


( ۳ )

نظر شما :

امیر ۲۴ آبان ۱۳۹۷ | ۲۳:۳۷
اگر اروپاییها هم به تعهدات خود در برجام عمل نکنند اولین عکس العمل ایران باید پاکسازی دستگاه سیاست خارجی از عمله های غرب پرستی باشد که تمامی اهرم های امتیازگیری در مذاکرات هسته ای را بدون نتایج قابل اعتماد به هدر داده و مملکت را در معرض بحران قرار دادند. بی عرضگی و خیانت احمدی نژاد دیگر بهانه قابل قبولی برای تحمل بی لیاقتی آقای ظریف و همدستان ایشان نیست.