دنباله روی اروپایی ها از امریکا، علی رغم میل باطنی

سوئیفت اروپایی، کمکی به حفظ برجام می کند؟

۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۱:۰۰ کد : ۱۹۷۸۸۹۷ اخبار اصلی اقتصاد و انرژی
با وجود اینکه بیشتر روسای جمهور قاره اروپا با سیاست های دونالد ترامپ مخالف هستند اما باز هم برای آنها راهی جزء تبعیت کردن از ابر قدرت جهان وجود ندارد.
سوئیفت اروپایی، کمکی به حفظ برجام می کند؟

نویسنده: بهاره سلطانپور، عضو تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیپلماسی ایرانی: در چند هفته گذشته  هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد نظامی مالی مانند سویفت برای کمک به حفظ توافق هسته ای ایران بعد از خروج امریکا از برجام مد نظر قرار می گیرد. این نظام مالی به ایران اجازه می دهد همچنان از مزایای برجام بهره مند شود. اروپا برای حفظ برجام بدون امریکا نیازمند نظام مالی مستقل است. این نظام مالی باعث می شود شرکت های اروپایی که با ایران مراودات اقتصادی دارند از تحریم های آمریکا حفظ شوند. وزیر امور خارجه آلمان اعلام کرد کار روی نظام مالی انجام شده اما اجرا شدن آن با توجه به شرایط موجود سخت است. با توجه به اینکه بیشتر شرکت های اروپایی با آمریکا ارتباط دارند نمی توان اجرایی شدن این سیستم مالی  را جدی گرفت. اکثر سهام داران شرکت های اروپایی که امریکا هم در شرکت هایشان سهم دارد، برای ادامه کار خود به حمایت ایالت متحده نیاز دارند و اگر چنین اتفاقی رخ دهد بی شک وزارت خزانه داری آمریکا این شر کت ها را تحریم خواهد کرد؛ یعنی این که سهام داران حق رفت و آمد به آمریکا را ندارند و دسترسی آنها به سیستم مالی آمریکا با مشکل رو به رو خواهد شد.  

محمد قلی یوسفی، کارشناس مسائل اقتصادی در گفت و گو با دیپلماسی ایرانی در رابطه با کمک های مالی اتحادیه اروپا  به ایران گفت: «در علم اقتصاد هم باید گفت که ایجاد شبه سوئیفت برای محافظت از شرکت‌های اروپایی در برابر تحریم‌های ثانویه آمریکا نمی تواند کارکردی داشته باشد. چرا که آمریکا اتباع غیرآمریکایی را از طریق تحریم‌های خود، ملزم به رعایت قوانین خود می‌کند.»

وی ادامه داد: «من معتقدم که اساسا نیاز ما به اروپا نه نیاز به عنوان طرف اصلی برای مذاکره، بلکه پلی با قدرت اصلی یعنی آمریکا است. ببینید تمام اقدامات اقتصادی اروپا در زمان تحریم های ثانویه یا به شکست کامل می انجامد و یا کمترین کارآیی را خواهد داشت. لذا باید برای برون رفت از این مشکل اختلافات خود را با منشا مشکلات یعنی آمریکا حل کنید.»

تایلر دوردن نیز در راشا اینسایدر در رابطه با این موضوع می نویسد: «تمایل اروپا به ایجاد سیستم پولی مستقل با اقدام اخیر دولت ترامپ به خارج کردن ایالات متحده از توافق هسته ای ایران و اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه این کشور در ارتباط است. از آنجایی که بروکسل به توافق تهران و قدرت های جهانی همچنان پایبند است، اتحادیه اروپا مجبور شده برای محافظت از تجارت های اروپایی فعال در ایران از تحریم های ایالات متحده، قانون انسداد را به اجرا بگذارد. با این حال، حتی اجرای این قانون متداول هم برای ممانعت از خروج شرکت های بزرگ اروپایی همچون توتال، مائرسک و مرسدس از ایران کافی نبود، چرا که آنها نمی توانند مستقل از نظام بانکی بین المللی تحت سلطه ایالات متحده و بازارهای مالی بین المللی فعالیت کنند.»

بوویس، استاد قانون تجارت بین الملل در دانشگاه هال در بریتانیا در گفت و گو با رادیو اسپوتنیک نیز در این رابطه می گوید: «کمیسیون اروپایی در حال ایجاد یک سیستم موازی با سوئیفت است که به ایران اجازه می دهد به سیستم های مالی اروپایی متصل شود. به علاوه، این یک فرصت فوق العاده برای استفاده دوگانه از این سیستم مالی موازی سوئیفت برای ایجاد مزیت رقابتی برای اروپا، برای اتحادیه اروپا در برابر دیگر بخش های جهان از طریق بالا بردن سرعت نقل و انتقال های مالی و ارتقای مبادلات مالی در کنار توافقنامه قبلی با سوئیفت محسوب می شود.»

با این شرایط کمک ۲۱ میلیون دلار اتحادیه اروپا با خروج آمریکا از برجام هم نمی تواند برای اوضاع کنونی ایران مفید باشد. به هر حال شرکت های بزرگ و کوچک اروپایی به فکر منافع خود هستند، بی شک مقابله این شرکت ها با آمریکا چیزی جز ضرر برای این شرکت ها ندارد. ایران و اروپا به طور تقریبی حدود 10 سال با هم مذاکره می کنند و ماه عسل این مذاکرات تا به امروز بدون وجود آمریکا امکان پذیر نبوده است. با وجود اینکه بیشتر روسای جمهور قاره اروپا با سیاست های دونالد ترامپ مخالف هستند اما باز هم برای آنها راهی جزء تبعیت کردن از ابر قدرت جهان  وجود ندارد.

کلید واژه ها: سیستم سوئیفت اتحادیه اروپا


( ۲ )

نظر شما :

امیر ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۱۶
ابن که مشکل اصلی ایران با آمریکا است سخن درستی است ولی نه تمام ماجرا. یهودیان آمریکایی نفوذی بسیار فراتر از سهم جمعیتی خود دارند. اقتصاد دان آمریکایی، دیوید پی گولدمان، در جریان یک سخنرانی برای حضار مرکز بسا با غرور ادعا می‌کند که سازمان آیپک در دفاتر تمامی نمایندگان منتخب کنگره جاسوس دارد. آمریکای امروز، حکومت نایبانه یهودیان است که به تدریج از حکمرانی در پشت پرده به حکمرانی علنی پوست اندازی می کند. این طبقه قدرتمند با تمام توان از موجودیت و منافع اسرائیل دفاع می کنند. هیچ معامله ای با آمریکا برای ترمیم روابط بدون اجازه این گروه بانفوذ شانس موفقیت ندارد. آمریکا چماقی است در دست حامیان اسرائیل برای تنبیه مخالفان اسرائیل. از نظر استراتژیک، با اوجگیری چین و اضطراب روزافزون آمریکا از قدرت گیری سرسام آور آن، ایران یکی از بهترین مکان ها برای تحدید قدرت چین است و آمریکاییها و چینی ها بدون شک از ایران انتظار صف بندی خواهند داشت و همانند جنگ های اول و دوم جهانی بی طرفی ایران با بی احترامی و خسارات مشابه مواجه خواهد شد . بنابراین در معادله یک معامله احتمالی با آمریکا ایران نیازمند پاسخ به دو پرسش است: ۱. آیا ایران حاضر به قبول خواسته های اسرائیل است؟ ۲. آیا ایران آمادگی تحمل دشمنی ابرقدرت عظیم آینده، چین، را به بهای راضی کردن تمایلات استراتژیک آمریکاییها خواهد داشت؟ تکرار طوطی وار واژه "مذاکره" بدون جواب دادن به این دو سوال نشانه بی برنامگی و تنبلی به اصطلاح نخبگان سیاسی است.
Amin ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۳
با نظرات نویسنده چندان موافق نیستم.ابزار تحریم رفته رفته کاراییش را در دست دولت مردان آمریکا از دست میدهد به دو دلیل:یک اینکه عدم همراهی اروپا،ضرب تحریم را میگیرد و دیگر اینکه آمریکایی ها نمیتوانند نفت ایران را به طور کامل از بازار حذف کنند.
علی ۲۰ شهریور ۱۳۹۷ | ۲۱:۲۶
منظور شما از اینکه باید مشکلاتمان را با ابرقدرت حل کنیم چیست؟!دیگر امروز ترامپ را داخل مملکت خودش هم قبول ندارند وای به حال اینکه ما بخواهیم او را جدی بگیریم.اینقدر از تحریم نترسید.مشکلات ما را میسازند و استعدادهای جامعه را شکوفا خواهد کرد.ما قطعا از دل تحریم قوی تر بیرون می آییم.