خروج یک جانبه امریکا از برجام نگرانی ها را بیشتر کرده است

نگرانی غربی ها از آغاز دور جدید حملات سایبری ایران

۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۰:۲۲ کد : ۱۹۷۸۸۱۶ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
علی اصغر دهقانی در یادداشتی می نویسد: بر اساس برخی تحلیل های ارائه شده، نکته جالب در مورد فعالیت‌های سایبری ایرانی‌ها، اعتقاد به تناسب است. بدین معنا که عمدتا عملیاتی را انجام می‌دهند که علیه خودشان انجام شده است.
نگرانی غربی ها از آغاز دور جدید حملات سایبری ایران

 نویسنده: علی اصغر دهقانی، کارشناس مسائل سایبری

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ در هشتم ماه می سال جاری میلادی  اقدام به خروج از برجام کرد. بر اساس اعلام مقامات سطح بالای دولت آمریکا این کشور تحریمهای نفتی را از اواسط مهر ماه عملیاتی کرده و هدف آن به صفر نزدیک کردن صادرات نفت ایران و تضعیف اقتصاد و در نتیجه نفوذ منطقه ای کشور است. همزمان، موسسات و کارشناسان امنیت سایبری غربی شروع به ارائه تحلیل های جدید با موضوع هشدار و برجسته سازی امکان حملات سایبری ایران کرده اند. در همین ارتباط خانم رز راستیکی به عنوان مدیر ارشد موسسه ارزیابی تهدید سایبرسون معتقد است که چنانچه ایالات متحده تحریم های ایران را کامل کند و اروپا نیز در نهایت نظاره گر تحریم ها باشد، ایران احتمالا حملاتی علیه بخش های مالی آغاز خواهد کرد. ایشان در ادامه ابراز می دارد که ایران ممکن است در مقابل این اقدامات خصمانه غرب، بیشتر به دنبال تلافی موضوع در فضای سایبر باشد تا رویارویی مستقیم.

بر اساس برخی تحلیل های ارائه شده، نکته جالب در مورد فعالیت‌های سایبری ایرانی‌ها، اعتقاد به تناسب است. بدین معنا که عمدتا عملیاتی را انجام می‌دهند که علیه خودشان انجام شده است. به‌عنوان‌ مثال، آنها در برابر تحریم‌های اقتصادی که علیه ایران انجام شده بود، مؤسسات اقتصادی-مالی آمریکایی را هدف قرار دادند. لذا بخش هایی که واجد بیشترین ریسک حمله هستند، مشابه همان بخشهایی هستند که در بین سالهای 2012 و 2014 مورد حمله قرار گرفتند. در آن مقطع عمدتا بانکها و موسسات مالی، سازمانهای دولتی، خدمات دهندگان زیرساختهای حیاتی و بخش نفت و انرژی هدف قرار گرفته اند. در همین ارتباط لوی گاندر از کارشناسان ارشد گروه رکوردد فیوچر می گوید: باآنالیز تاریخچه حملات پیشین می توانیم الگوهایی استخراج کنیم.
در سال 2012 پس از اینکه دولت اوباما ایران را تحریم کرد و این کشور از شبکه پرداخت سوئیفت منفصل شد، موجی از حملات نسبتا سریع انکار سرویس (Denial Of Service) علیه بیش از 40 شرکت خدمات مالی انجام شد. در این نوع از حملات حجم بسیار بالایی از ترافیک روی سرورهای خدمات دهنده وب ارسال می شود. این عملیات باعث افزایش شدید حجم کاری تجهیزات شده و به حدی تشدید می شود که تجهیزات یاد شده قابلیت ادامه فعالیت را از دست می دهند و از شبکه خارج می شوند. حملات ایران در آن مقطع در زمره حملات بزرگ دسته بندی شده اند. در صورت تعقیب رویدادهای سایبری همان سال ها به موارد دیگری نیز برخورد خواهیم کرد. به عنوان مثال در 2013 کمپانی Sands نیز هدف حمله شدید سایبری قرار گرفت و سه چهارم دیتای آن نابود شد که احتمال داده می شود توسط ایران انجام شده باشد.

محققان معتقدند که حملات تلافی جویانه می تواند با هدف جلب نظرات عمومی اجرایی شوند.  بر این اساس طی 3 سال برقراری برجام در ایران، حملات مخرب سایبری هکرهای کشور علیه ایالات متحده نیز عملا تا حدود زیادی خنثی شده بود. اما اکنون و پس از لغو توافق هسته ای احتمال درگیری سایبری بین طرفین  تقویت شده است. در ادامه این روند از سوی کشورهای غربی نیز تحرکات جدیدی جریان یافته است. فیس بوک اخیرا (در 21 آگوست) اعلام کرد که 652 حساب کاربری را در کشورهای آمریکای لاتین، خاورمیانه، انگلستان و آمریکا مسدود کرده است که گمان می رود دارای ارتباطاتی با ایران باشند. در همان روز توئیتر نیز 284 حساب کاربری که بسیاری از آنها ایرانی بودند را بسته بود.

کلید واژه ها: ایران و امریکا حملات سایبری بازگشت تحریم ها


( ۵ )

نظر شما :

علی ۱۶ شهریور ۱۳۹۷ | ۱۳:۴۸
امریکا واسرائیل علنا اعلام کردن که برنامه بسیار عظیمی برای حمله به همه زیر ساختهای ایران دارند (مستندی که از بی بی سی پخش شد ) ایران چرا اماده نباشد ؟