یادداشت اختصاصی

آقای عبادی همراهی شما با تحریم ها علیه ایران بوی قدرت طلبی می دهد

۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۲:۰۰ کد : ۱۹۷۸۳۲۸ اخبار اصلی خاورمیانه
محمد صادق الهاشمی می نویسد: نمی توان از حرف های رسانه ای آقای عبادی درباره پایبندی دولتش به تحریم ها علیه ایران که بر خلاف ادعایش هیچ سودی برای ملت عراق ندارد جز این برداشت کرد که او می خواهد برای تشکیل دولت رضایت واشنگتن را کسب کند
آقای عبادی همراهی شما با تحریم ها علیه ایران بوی قدرت طلبی می دهد

نویسنده: محمد صادق الهاشمی، کارشناس عراقی

دیپلماسی ایرانی: ملاحظاتی بر همراهی عملی عبادی با امریکا در تحمیل تحریم ها علیه جمهوری اسلامی ایران.

  1. عبادی اعلام می کند که تحریم های امریکا علیه ایران خطرناک است، با این حال تاکید می کند که به آن پایبند خواهد ماند، این دقیقا مشابه همان موضعی است که عربستان سعودی گرفته است. در این جا باید گفت زمانی را به یاد بیاوریم که امریکا یا عربستان اعلام کردند – قبلا بارها علنی و غیرعلنی اعلام کردند – عراق را تحریم می کنیم یا تروریست به آن می فرستیم در حالی که ایران گفت ما چنین موضعی نمی گیریم و در این صف نمی ایستیم. ما بارها ایران را آزموده ایم، ایران نخستین کشوری است که با پیروزی مسلمانان در همه کشورهای اسلامی نه فقط عراق، همراهی می کند، حالا آیا منصفانه است که در کنار دشمن صهیونیستی علیه کشوری اسلامی بایستیم در حالی که این کشور همیشه مواضع شرافتمندانه نسبت به عراق داشته است؟
  2. عبادی با این موضعش خود را متفاوت از هر مسلمانی در تاریخ نشان داد، شاید او موفق شود و مورد تایید دشمنان قرار بگیرد اما فراموش نکند همین دشمنان روزی پشت او را هم خالی خواهند کرد، اگر به تاریخ مراجعه کنیم چنی موضعی را از سوی شخصی که برآمده از مکتب اهل بیت باشد نخواهیم دید.
  3. عبادی چگونه چنین موضعی می گیرد در حالی که می داند تحریم باعث می شود ملت ایران در معرض گرسنگی و فقر و بیماری و محرومیت قرار بگیرند، برای این که تصمیمِ گرفته شده به ملت مسلمانی آسیب وارد می آورد، چگونه می توانیم با ستمگر علیه مسلمان همراه باشیم، چه خطری از این بالاتر وجود دارد؟
  4. چگونه آقای عبادی چنین موضعی می گیرد در حالی که خود او درک می کند که در ترازوی شرعی موضع او حرام است، حتی اگر ترازوی اخلاقی را ملاک بگیریم موضع آقای عبادی فاجعه است، و اگر بخواهیم در ترازوی حزبی بسنجیم حزبی که خود او به آن وابسته است، چنین موضعی بر اساس اصول و اخلاقیات این حزب کاملا مردود است، در ترازوی رسمی هم بخواهیم بسنجیم چنین موضعی مخالف دستورات سازمان ملل محسوب می شود، برای این که تصمیم ترامپ تصمیمی صهیونیستی و یک جانبه است و هیچ مشروعیت بین المللی ندارد.
  5. آقای عبادی موضعش را این گونه توجیه می کند که او به سود ملت عراق موضع گرفته است در حالی که ملت عراق هیچ نفعی از تضعیف جمهوری اسلامی که همواره حامی و پشتیبان ملت عراق بوده است، نمی برد. کدام عرف یا قانونی به ما اجازه می دهد که طرحی امریکایی را که برای قتل ملت مسلمان ایران طرح ریزی شده است را تایید و پشتیبانی کنیم؟
  6. نمی توان از حرف های رسانه ای آقای عبادی درباره پایبندی دولتش به تحریم ها علیه ایران که بر خلاف ادعایش هیچ سودی برای ملت عراق ندارد جز این برداشت کرد که او می خواهد برای تشکیل دولت رضایت واشنگتن را کسب کند، شاهد این ادعا این است که این تحریمی یک جانبه از سوی کشوری علیه کشور دیگر است نه تحریمی از سوی سازمان ملل یا تحریمی که مشروعیت شورای امنیت را داشته باشد کما این که شاهدیم دنیا بر سر این اقدام امریکا به روشنی دو دسته شده و دولت ها تلاش های مضاعفی می کنند که توافق هسته ای ایران را نجات دهند.
  7. عجیب تر این که اروپا و روسیه و ترکیه و اکثر کشورهای اسلامی از جمله هند و پاکستان با این تصمیم مخالفت کرده اند برای این که درک می کنند که در صورت تحریم اقتصاد ایران خودشان ضرر می کنند، حالا آقای عبادی شما از همه ملت ها و روسا و دولت های جهان بیشتر می فهمی که منافع ملتت را این گونه تشخیص داده ای در حالی که اصول علمی به ما می گویند که رد تصمیم امریکایی ها برای تحریم ایران به سود ملت عراق است؟
  8. از این عجیب تر این که فواد معصوم، رئیس جمهور عراق این تصمیم امریکا را رد کرده است در حالی که شما آن را تایید می کنی و می خواهی عملا آن را اجرا کنی.

کلید واژه ها: بازگشت تحریم ها ایران و عراق حیدر العبادی


( ۱۲ )

نظر شما :

Aa ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۷
ولش کردید از ترس مقام کج شد.فوری فوری قول رئیس ماندن به او بدهید......
توکل بخدا ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۹:۰۴
آقای عبادی رفتاربسیارعجیب شما عجایب هفت گانه را به عجایب هشت گانه مبدل کرد ، چرا مردم رنج دیده عراق را بهانه قراردادید ، شما ایران را مثل امام حسین ع تنها گذاشتید ورفتید بطرف دشمن بشریت که صدام را اول شیر کردند که به ایران حمله کند و بعد مثل موش از سوراخ مخفیگاهش اورا بیرون وامروزهمان دشمن بشریت با پول عربستان شما را هدایت میکند ، سرنوشت عراق شبیه افغانستان است چون دشمن بشریت یعنی امریکا قصد رفتن ندارد و تا مادامی که امثال شما و اشرف غنی سرکار باشند روزگار همین است ، از خدا بترسید و پشت مردم پنهان نشوید وکارهای خودتان را به اسم مردم تمام نکنید .
شهروند ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۰:۳۶
ایران هر کاری کرده نباید بزارد این بوزینه دوباره نخست وزیر شود
مصطفی ۱۸ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۲:۱۵
مگر غیر از این انتظار داشتید. از قبل هم مشخص بود. ما توهم داشتیم که اونا برای ما کاری کنن.
سعید جاری ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۴۶
عراق همیشه عراق است و کوفه پایتخت فکری سیاسی و اجتماعی ان
‌ایران وطنم ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۵:۵۶
خون شهیدان ایران به گردن کسی که انان را برای حمایت از عراق به جنگ با داعش فرستاد.
علیرضا ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۱۸:۴۵
باسلام متاسفانه ایران به خیلی از کشورها کمک کرده و کمک میکند که ظرفیت اون کمک ها رو ندارند. بقول خودمون نمک میخورن و نمکدون میشکنن. اکثر کشورهای عربی دارای چنین رفتار و منشی هستند. خدا رو شکر که ما لنگ اینجور کشورها نیستیم وهمیشه رو پای خودمون بودیم و هستیم. آقای عبادی خیلی زود یادت رفت که چند سال پیش وقتیکه داعش داشت در عراق جولان میداد و تا پشت دروازه های بغداد رسیده بود ایران به دادت رسید یا آمریکا. اگه کمک ایران نبودددیگه کشوری بنام عراق وجود خارجی نداشت و شما و بسیاری از سیاستمداران فعلی عراق معلوم نبود که الان جا بودید. البته شما با این جهت گیر درس خوبی به سیاستمداران ایران دادید. فقط یک سوال باقی میمونه و اون اینکه اگه یک روزی دوباره داعش در عراق قدرت گرفت و شروع به کشت و کشتار مردم بیگناه عراق کرد، آیا توان مقابله با اونا رو دارید یا اینکه آمریکا به کمکتون میاد؟
احمد ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۱:۴۷
ای کسانی که بر سریر قدرت هستید به مردم خودباج بدهید
ابراهیم قدیمی ۱۹ مرداد ۱۳۹۷ | ۲۳:۴۶
رابطه ایران با مردم ودولت وارتش عراق بگونه ای است که دولت عراق نمی تواند در مورد تحریم ها عملا با امریکا همکاری نماید.اقای عبادی به این امر بخوبی واقف است.اقای عبادی با بیانات خود که مطمئنا از ته قلب نیست میخواهد یار نزدیک امریکا که نیروی نظامی هنوز در عراق دارد باقی بماند. همچنانکه مقتدا صدر با مواضع ضد امریکائی ونزدیکی به ایران یار نزدیک عربستان شده است.همه این مواضع از تنگی قافیه است. مردم وارتش عراق بجز تروریست های داعشی همچنین اقای عبادی و جناب مقتدی صدر هردو یار ایران باقی خواهند ماند. حتی امریکائی ها بخوبی می دانند که عراق وسوریه دوستی بهتر از ایران و تروریست های داعشی دشمنی قدرتمند تر از ایران در شرایط خطیر فعلی در منطقه ندارد.