تهران نفوذ به شیوه‌ای دیگر را کلید زده است

ایران پیشتاز در بازسازی سوریه

۲۴ تیر ۱۳۹۷ | ۱۰:۰۰ کد : ۱۹۷۷۸۰۲ اخبار اصلی خاورمیانه
روزنامه العرب می نویسد: در حالی که جامعه جهانی دنبال تقویمی برای آغاز بازسازی می گردد و تازه برآورد هزینه های بازسازی سوریه را آغاز کرده، ایران فعالیت اقتصادی خود را در سوریه آغاز کرده است و با قدرت پیش می برد.
ایران پیشتاز در بازسازی سوریه

دیپلماسی ایرانی: روزنامه العرب، چاپ لندن نوشته است که ایران در حال عقد قراردادهایی با طرف سوری برای بازسازی این کشور با مشارکت حکومت بشار اسد است.

این روزنامه با اشاره به سفر علی اکبر ولایتی، مشاور امور بین الملل مقام معظم رهبری به روسیه و اظهارات وی در آن جا که گفت اگر دولت سوریه رسما از ایران بخواهد که مستشاران ما خاک این کشور را ترک کنند، یک لحظه درنگ نمی کنیم، سیاستمداران عرب را به ساده انگاری و جهلشان از اوضاع جاری در سوریه متهم کرد و نوشت، حتی اگر ایران رسما بیان کند نیروهای مستشاری اش را از سوریه بیرون می آورد، و واقعا و عملا به انجام این کار اقدام کند، باز هم این اقدام به معنای پایان حضور و نفوذ ایران در سوریه نیست برای این که ایران شرکت های خود را فعال کرده است تا رسما عملیات بازسازی سوریه را آغاز کنند و این مساله باعث حفظ و تعمیق حضور ایران در سوریه خواهد شد.

العرب سپس می نویسد: در حالی که جامعه جهانی دنبال تقویمی برای آغاز بازسازی می گردد و تازه برآورد هزینه های بازسازی سوریه را آغاز کرده، ایران فعالیت اقتصادی خود را در سوریه آغاز کرده است و با قدرت پیش می برد.

این روزنامه در ادامه می نویسد: انتظار می رود درگیری و اختلاف میان دو متحد روسیه و ایران بر سر چگونگی عقد قراردادهای اقتصادی برای بازسازی سوریه بالا بگیرد، و دو طرف بر سر سهم خواهی از این کشور به رقابت برخیزند. این در حالی است که انتظار می رود چین و فرانسه نیز وارد گود شوند و هر کدام سهم خود را طلب کند.

العرب در ادامه ادعا می کند، ایران برای تضمین سهم خود در سوریه شعبه ای از سازمان جهاد سازندگی را در سوریه ایجاد کرده است. این موسسه از سال 2015 پروژه هایی را با هدف خدمات رسانی و توسعه انسانی پوشش داده و در مناطقی که ارتش سوریه توانسته است از دست مخالفان پس بگیرد، فعال است. شاخه جهاد سازندگی فعال در سوریه همان شاخه ای است که از سال 1985 در لبنان فعال است و جنوب لبنان را با مدیریت حزب الله بازسازی کرده است. شاخه جهاد سازندگی فعال در لبنان تقریبا تمامی پروژه های عمرانی و خدماتی در ضاحیه جنوبی و مناطق تحت کنترل حزب الله تا جنوب لبنان را زیر نظر دارد.

العرب سپس از شبکه خبری العالم نقل قول می کند و می نویسد: سازمان جهاد سازندگی در حال حاضر نقشی موثر در بازسازی شهر حلب بعد از بازپس گیری توسط حکومت اسد، ایفا می کند. این سازمان بزرگترین بیمارستان در اطراف شمال حلب را در شهر نبل راه اندازی کرده و بسیاری از مدارسی که در زمان جنگ حلب آسیب دیده اند را بازسازی کرده است. همچنان کار انتقال ده ها تن مواد غذایی به افراد مورد نیاز در حلب و محیط پیرامونی آن را بر عهده دارد. این سازمان همچنین حضور موثری در منطقه شرقی سوریه به خصوص استان دیرالزور دارد. سازمان جهاد سازندگی در سال 2017 در منطقه القصور در شهر دیرالزور یک بیمارستان میدانی ساخته که به افراد مبارز ارتش سوریه، حزب الله و نیروهای وفادار به ایران خدمات رسانی می کند. سازمان جهاد سازندگی در شهر البوکمال، منطقه هم مرز با عراق که در مقابل شهر القائم در عراق در خاک سوریه واقع شده، نیز ده ها پروژه را بر عهده گرفته است، از جمله ده ها مسکن تهیه کرده و بسیاری از خانواده های آواره سوری و همچنین خانواده های کسانی که در حال مبارزه با گروه های تروریستی هستند را در این مسکن ها اسکان داده است.

العرب سپس به نقل از محمد البسیکی، تحلیلگر سیاسی سوری می نویسد: ایران تلاش دارد بر راس جبل الجلید مستولی شود و به واسطه آن پروژه های کلان اقتصادی در زمینه زیر ساخت ها، راه سازی و ساخت مسکن را تصاحب کند.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه ایران جهاد سازندگی


( ۵ )

نظر شما :

علی عبدالکریمی ۳۰ دی ۱۳۹۸ | ۱۴:۲۶
خداوند پشت و پناه اسلام و مسلمین باشد.