ایران حضور در NPT را مشروط به اجرای کامل برجام کند

۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۲۱:۳۲ کد : ۱۹۷۶۴۶۲ سرخط اخبار

پرشیادایجست - یک دیپلمات سابق ایران معتقد است در صورت خروج آمریکا از برجام و در صورتی که کمیسیون ذیربط رسیدگی به شکایت ایران و نهایتا شورای امنیت سازمان ملل اقدام لازم جهت پایبندی آمریکا به برجام را به عمل نیاورد، ایران می تواند عضویت خود در برجام و معاهده ان پی تی را مشروط به اجرای کامل برجام کند.

دونالد ترامپ قرار است در 12 می تصمیم بگیرد که آیا همچنان در برجام بماند یا آمریکا را از این توافق چندجانبه خارج کند. آقای ظریف وزیر خارجه ایران در گفتگو با نیویورکر گفته در صورت خروج آمریکا از برجام ایران سه گزینه خواهد داشت: 1- خروج متقابل از توافق و از سرگیری غنی سازی هسته ای با سرعت بیشتر، 2- شکایت رسمی به کمیسیون مشترک برجام و 3- خروج ایران از ان پی تی. بعد از این صحبت ظریف، علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز خروج از ان پی تی را محتمل ترین واکنش ایران به خروج آمریکا از توافق هسته ای عنوان کرد. صحبت مقامات ایران در ماههای اخیر نشان می دهد با خروج آمریکا از توافق برجام، احتمال باقی ماندن ایران در این توافق اندک است.

خبرنگار پرشیا دایجست درباره آینده توافق هسته ای ایران با سیدحسین موسویان معاون پیشین دبیر شورای عالی امنیت ملی و سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران گفتگو کرده است.

سیدحسین موسویان درباره دیدگاه ترامپ پیرامون اصلاح برجام به پرشیا دایجست گفت: «مطالبات ترامپ در مورد بازنگری در توافق برجام هیچ مبنای حقوقی و منطقی ندارد؛ زیرا متن برجام هم به تصویب شورای امنیت سازمان ملل رسیده و هم شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی.»

موسویان در پاسخ به این سوال که اگر ترامپ از برجام خارج شود، ایران چه تصمیمی خواهد گرفت؟، گفت: «من اطلاعی از تصمیم مسئولان ایران ندارم منتهی به نظرم بهتر است ایران ابتدا از راهکارهای پیش بینی شده در برجام استفاده نموده و موضوع را در کمیسیون مشترک ذیربط با کشورهای 1+5 مطرح نماید. طبیعی است که آمریکا قادر به دفاع از تصمیم خود مبنی بر خروج از برجام نخواهد بود.»

وی ادامه داد: «ایران تا کنون یک هوشمندی بزرگ به خرج داده و آن هم اجرای کامل برجام بوده به نحوی که مستمرا مورد تایید آژانس بین المللی انرژی اتمی هم قرار گرفته است. به همین دلیل اکنون ایران در صحنه بین المللی دست بالا را نسبت به کاخ سفید دارد چون جامعه جهانی مدافع برجام و موید انجام تعهدات ایران است.»

موسویان درباره امکان خروج ایران از NPT (در صورت خروج آمریکا از برجام) که از سوی ظریف و سپس شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران مطرح شده است، گفت: «طبق ماده 10 معاهده ان پی تی، در صورت مغایرت با منافع ملی، هر عضو این معاهده حق خروج از آن را دارد. لذا اگر پنج قدرت جهانی که بالاترین مسئولیت در مورد اجرای معاهده ان پی تی و برجام را دارند بخواهند تعهدات خود را در مورد ایران نقض کنند، طبیعتا آنها زمینه خروج ایران از برجام و سپس از معاهده ان پی تی را فراهم خواهند کرد.»

وی ادامه داد: «در صورت خروج آمریکا از برجام و در صورتی که کمیسیون ذیربط رسیدگی به شکایت ایران و نهایتا شورای امنیت سازمان ملل اقدام لازم جهت پایبندی آمریکا به برجام را به عمل نیاورد، ایران می تواند عضویت خود در برجام و معاهده ان پی تی را مشروط به اجرای کامل برجام کند.»

سخنگوی سابق تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در پاسخ به این سوال که علی رغم تفاوت در ماهیت برنامه هسته ای ایران و کره شمالی، آیا شکست برجام می تواند تاثیر منفی بر مذاکرات آمریکا با کره شمالی بگذارد؟، گفت: «قاعدتا خروج آمریکا از برجام پیام روشنی به کره شمالی خواهد بود که هر توافقی با ترامپ، ممکن است توسط رییس جمهور بعدی آمریکا لغو شود. منتهی ممکن است آمریکایی ها در این مورد قول هایی به کره شمالی داده باشند.»

موسویان درباره واکنش جامعه بین المللی و به خصوص اتحادیه اروپا، چین و روسیه به خروج احتمالی آمریکا از توافق برجام گفت: «اسرائیل، عربستان، امارات متحده عربی و بحرین جشن خواهند گرفت؛ اما جامعه جهانی از جمله قدرت های اروپایی و قدرت های بلوک شرق مثل روسیه، چین و هند به طور یکپارچه نسبت به این تصمیم واکنش منفی نشان خواهند داد؛ منتهی بعید است قادر به مقابله جدی و تمام عیار با آمریکا باشند.»

کلید واژه ها: ان پی تی معاهده ان پی تی تی را صورت خروج آمریکا از خروج آمریکا از برجام صورت خروج آمریکا پی تی را صورت خروج ان پی تی را


نظر شما :