چیزی برای جشن گرفتن وجود دارد؟

آنچه که ترامپ «پیغام درست» می‌خواند

۱۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۶۴۳۰ اخبار اصلی آمریکا پرونده هسته ای
نتانیاهو درباره چگونگی کشف اطلاعات از «پروژه آماد» ایران برای توسعه سلاح هسته‌ای صحبت کرد. ترامپ گفت که شواهد جدید ثابت کرده که انتقاد او از توافق با ایران صحیح است.
آنچه که ترامپ «پیغام درست» می‌خواند

نویسنده: فرد لوکاس
دیپلماسی ایرانی:
رئیس جمهور دونالد ترامپ بدون اشاره به اینکه از توافق هسته ای با ایران خارج خواهد شد روز دوشنبه هفته گذشته گفت که آماده امضای توافقی بهتر با ایران است. این اظهارنظر پس از اینکه اسرائیل، ایران را به تقلب در معامله متهم کرد، این فرض را رد می کند که خروج ایالات متحده از توافق هسته ای می تواند مذاکرات هسته ای با کره شمالی را به خطر بیندازد.
ترامپ در این رابطه گفت: «نه من فکر می کنم این پیام درست را ارسال می کند.» او این مساله را در نشست مشترک با رئیس جمهور نیجریه محمدو بوهاری در رز گاردن کاخ سفید اعلام کرد.
ماه می، می تواند ماه تثبیت سیاست های جهانی دولت ترامپ باشد. ایالات متحده تا ۱۲ می تصمیم می گیرد که در توافق چندجانبه سال ۲۰۱۵ که در دوران اوباما به دست آمد باقی بماند یا نه. رئیس جمهور همچنین اعلام کرده است که در اواخر می یا اویل ژوئن با رهبر کره شمالی کیم جونگ اون دیدار خواهد کرد. ترامپ گفت: «به شما نمی گویم که چه می خواهم بکنم هرچند بسیاری از مردم فکر می کنند که می دانند.» او در رابطه با ایران هم گفت: «قبل از دوازدهم ما تصمیم خواهیم گرفت. اما به این معنی نیست که برای یک توافق واقعی مذاکره نخواهیم کرد.» نظرات ترامپ پس از این اعلام شد که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در بیانیه ای تلویزیونی در مورد اینکه ایران در مورد توافق هسته ای دروغ گفته است صحبت کرد.
نتانیاهو درباره چگونگی کشف اطلاعات از «پروژه آماد» ایران برای توسعه سلاح هسته ای صحبت کرد. ترامپ گفت که شواهد جدید ثابت کرده که انتقاد او از توافق با ایران صحیح است. ترامپ گفت: «اگر با اتفاقی که افتاده و آنچه که در طول این زمان رخ داده چیزی آموخته باشیم این است که من ۱۰۰ درصد حق داشتم.» رئیس جمهور آمریکا معتقد است که بر اساس توافق فعلی ایران به راحتی می تواند به سمت توسعه سلاح هسته ای حرکت کند: «می دانید، در هفت سال، این معامله منقضی خواهد شد و ایران آزاد است که به سمت تولید سلاح هسته ای حرکت کند. این قابل قبول نیست. هفت سال همین فرداست. این قابل قبول نیست... آن ها عقب نشینی نمی کنند. آن ها موشک های خود را رها نمی کنند درحالی که می گوید مقصد آن ها تبلیغاتی است. من اینطور فکر نمی کنم.»
در طول روزهای گذشته در ملاقات های ترامپ در کاخ سفید با امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه و آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، از ترامپ خواسته شد تا در توافق هسته ای با ایران باقی بماند. دو دو کشور همراه با بریتانیا، چین و روسیه از طرف های حاضر در توافق هستند. در مورد دیدار ترامپ با کره شمالی نیز رئیس جمهور آمریکا به ایجاد منطقه غیرنظامی در مرزهای کره شمالی و کره جنوبی اشاره کرد. ترامپ گفت در این باره با رئیس جمهور کره جنونی صحبت کرده و این پیام برای رهبران کره شمالی ارسال شده است. ترامپ گفت: «چیزی که در این رابطه دوست دارم این است که وقتی این مساله عملی شود جشن بزرگی در پیش خواهیم داشت.»

منبع: دیلی سیگنال/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا برجام دونالد ترامپ بنیامین نتانیاهو توافق هسته ای


نظر شما :