در حالی که راست افراطی و ترامپ ضربات پیاپی وارد می کنند

مقاومت اروپا با رهبری مرکل

۲۷ اسفند ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۵۶۰۶ اخبار اصلی اروپا
آنگلا مرکل تلاش می کند از آن چه از وحدت اروپا باقی مانده است محافظت کند، و برای همین هم است که شاهد حمایت کاملا متفاوتی با مواضع امریکا از سوی او هستیم و شاید آن را در پرونده ایران به روشنی بتوان دید.
مقاومت اروپا با رهبری مرکل

نویسنده: عمرو عبدالسمیع

دیپلماسی ایرانی: تهدید دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا برای بازگرداندن تعرفه های گمرکی بر آهن و آلومینیوم ضربه ای به ثبات در عرصه تجارت جهانی محسوب نمی شود.

او به زعم خود بر انزواطلبی و خودکفایی تمرکز کرده، اما سیلی جدیدی به صورت متحدان اروپایی اش زده است، آن هم بعد از آن که مفهوم حمایت داخلی از پیمان ناتو را که شامل تعداد قابل توجهی از کشورهای اروپایی می شود، زیر سوال برده است و با رفتارهایش در قبال ناتو سیلی اول را به صورت متحدان اروپایی اش زده است. این مساله زمانی خود را نشان می دهد که می بینیم اخیرا به روشنی آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان بر مساله وحدت اروپایی و نیروی واحد آن تمرکز کرده است تا به این ترتیب از تاثیرات ضربان ترامپ بکاهد. شاید دلایل دیگری هم در کار باشد که سبب شده است تا مرکل به چنین نتیجه بسیار شگفت انگیزی برسد. احتمالا موفقیتی که حزب تندروی «آلترناتیو» در انتخابات اخیر آلمان به دست آورد و سبب شده است تا مرکل در معرض انتخاب سختی قرار بگیرد، او را به این سمت سوق داده باشد. پیروزی این حزب سبب شد تا مرکل به سوی تشکیل دولت ائتلافی متمایل شود و امتیازاتی بدهد که حزبش، اتحاد دموکرات مسیحی، سابقه نداشته است به رقیبش، حزب دموکرات سوسیالیست بدهد. دادن سمت های وزارت امور خارجه، دادگستری و دارایی به حزب اتحاد دموکرات مسیحی از جمله این امتیازات بی سابقه است.

اما این همه چیز نیست. صدراعظم آلمان از خیزش احزاب راست گرا و ملی گرایان در فضا یا کلا عرصه اروپا نگران است، و شاید بارزترین تجلی برای قبول این حقیقت پیروزی راست افراطی در ایتالیا به رهبری حزب «پنج ستاره» است که توانست تعداد قابل توجهی از کرسی های پارلمان را از آن خود کند. این مساله سبب می شود تا ایتالیا وارد مذاکرات سخت و طاقت فرسایی برای تشکیل دولت بشود. از مراسم شادمانی رهبران راست گرای پوپولیست اروپایی این طور بر می آید که قاره پیر وارد مرحله جدیدی از خصومت و تنش اجتماعی شده، اما از این مهمتر این است که خود اتحادیه اروپا با صعود این احزاب با مخاطراتی جدی روبه رو شده است. نمونه خروج بریتانیا (برکسیت) از اتحادیه اروپا الهام بخش احزاب دیگر مثل جبهه ملی در فرانسه به رهبری مارین لوپن شده است که تحقق آرزویش را در وحدت با احزاب مشابه بریتانیایی مثل «یوکیب» به رهبری نایجل فاراژ می بیند که تمامی دیدگاهش معطوف به خروج از اتحادیه اروپاست.

برای همین آنگلا مرکل تلاش می کند از آن چه از وحدت اروپا باقی مانده است محافظت کند، و برای همین هم است که شاهد حمایت کاملا متفاوتی با مواضع امریکا از سوی او هستیم و شاید آن را  در پرونده ایران به روشنی بتوان دید.

اروپا تلاش می کند که مقاومت کند و دلیل اصلی آن هم ضربات پیاپی ترامپ بر پیکره اروپاست. مرکل تلاش می کند رهبری اروپا را در زمانی که دنیا وارد عصر جدیدی می شود حفظ کند. و شاید بزرگترین دلیل آن دخالت امریکا به سود منافع پوپولیست های اروپایی باشد که با سفر استیو بنن، مشاور سابق ترامپ به ایتالیا برای حمایت از پوپولیست ها دقیقا زمانی که نتایج انتخابات مجلس ایتالیا اعلام شد، به خوبی خود را نشان داد. حالا نام «بنن» می رود تا شاه بیت حمایت از جریان های جبهه راست افراطی باشد.   

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: ایتالیا آنگلا مرکل آلمان دونالد ترامپ اتحادیه اروپا


نظر شما :