روسیه به مرحله بعدی جنگ وارد می شود

هدف پوتین از اعلام عمومی سلاح‌های جدید

۱۵ اسفند ۱۳۹۶ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۷۵۳۶۸ اخبار اصلی اروپا آمریکا
آنچه درباره حرف‌های پوتین از همه جالب‌تر بود پیش‌زمینه‌ای است که از سلاح‌‌های تکنولوژیک جدید و نوآورانه‌اش ارائه داد.
هدف پوتین از اعلام عمومی سلاح‌های جدید

نویسنده: تام لونگو

دیپلماسی ایرانی: گفته های ولادیمیر پوتین در مجمع فدرال روسیه مهم ترین حرف های او درباره جنگ سوریه پس از سخنرانی در سازمان ملل در تاریخ 15سپتامبر 2015 بود. تحلیل هوشیارانه پوتین از محدودیت های جمعیتی در رشد اقتصاد روسیه نیز جالب بود. او چالش های واقعی روسیه در 15سال آتی را به شکلی برجسته نشان داد. این تحلیل ها نشان داد که تجزیه و تحلیل او از مسائل اقتصادی روسیه صرفا نگاه مطلق به رشد سرانه نیست.

اما آنچه درباره حرف های پوتین از همه جالب تر بود پیش زمینه ای است که از سلاح های تکنولوژیک جدید و نوآورانه اش ارائه داد. او این کار را در آستانه مبارزات انتخاباتی جدید خود آغاز کرد و لبخندی خاص را به چهره زد تا یک بازی عالی را شروع کرده باشد. اما این سلاح ها چیست؟ یکی از بهترین تجزیه و تحلیل کنندگان توانایی های نظامی روسیه این سلاح جدید را این طور توصیف می کند: «تنظیم کننده بازی متناسب با امپراطوری».

«ولادیمیر پوتین»، رئیس جمهوری روسیه در سخنرانی سالانه خود موسوم به سخنرانی «وضعیت کشور» که در ساختمان مجمع فدرال روسیه برگزار شد، از چندین سامانه نظامی جدید و فوق پیشرفته رونمایی کرد. از جمله سامانه های جدیدی که در سخنرانی سالانه پوتین رونمایی شد می توان به کلاهک اتمی جدیدی اشاره کرد که برای نخستین بار روی موشک های کروز نصب می شود و همچنین یک زیردریایی بدون سرنشین و بدون کوچکترین صدا که قادر است تا اعماق بسیار زیاد اقیانوس پایین رفته و اهدافی را با فاصله بسیار دور در سطح دریا نشانه بگیرد. رئیس جمهور روسیه همچنین گفت: «ما کار روی تسلیحات لیزری را هم آغاز کرده ایم. پارسال کار تجهیز واحدهای رزمی ما به سلاح های لیزری آغاز شد، اما فعلا درباره جزئیات آن صحبت نمی کنم».

پوتین بازی را در چند سال اخیر به خوبی پیش برده است. استفاده از استراتژی «تعرض موازی». یعنی زمانی که ایالات متحده تنش ها را زیاد کرد، پاسخ او ایجاد درهایی در سوریه و اوکراین به نفع خودش بود، پیروزی های کوچک و خریدن زمان. سلاح ‍ های جدیدی که اما از آن نام می بریم در بازی تغییر ایجاد می کنند. حالا پوتین در موقعیت حمله قرار گرفته است.

اینها مجموعه ای از ایده های اولیه است که درباره این سلاح ها شکل گرفته است:

1- اعلام عمومی این سلاح های جدید چند سوال را پیش می کشد. پوتین از چه چیزهای دیگری صحبت نرده است. این باید بسیاری را در پنتاگون و شهروندان عادی را که باور دارند ایالات متحده باید پاسخی برابر ارائه دهد، وحشت زده خواهد کرد.

2- دادن اسلحه بیشتر به اوکراین برای بازپس گرفتن دونباس ادامه پیدا خواهد کرد چرا که دلیلی برای ادامه ندادن وجود ندارد.

3- هم می دانند که در عمق خواسته های ایالات متحده روایتی ضد روسی و ایجاد تغییری بنیادین در این کشور وجود دارد. در حال حاضر پنجره تغییر رژیم در روسیه بسته شده است.

4- ایالات متحده در افغانستان و سوریه قصد دارد با استفاده از نیروهای نیابتی مانند داعش و کرد در زیر گوش نیروهای روسی هزینه جنگ را برای روس ها افزایش دهد. بهبود عملکرد خطوط تولید سلاح یکی از هسته های اصلی موفقیت در این جنگ است.

5- این سلاح های جدید علاوه بر این یک تغییر در تکنولوژی ابزارهای جنگی محسوب می شوند، قیمت تمام شده پایین تری نسبت به کاربرد خود نیز دارند. آنها متناسب با با بودجه روس ها و محدوده جغرافیایی و جمعیتی آنها هستند و بر اساس واقعیت های داخلی این کشور طراحی شده اند.

 منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: روسیه ولادیمیر پوتین ایالات متحده آمریکا


( ۲ )

نظر شما :