موضع آمریکا رو به فرسایش است

استراتژی موفق روسنفت در عراق

۲۵ بهمن ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۷۴۹۴۰ اخبار اصلی اروپا
این برداشتی ساده از ایده منسوخ شده برژینسکی برای دوران ورای جنگ سرد است تا هرج و مرج در آسیای مرکزی باقی بماند.
استراتژی موفق روسنفت در عراق

نویسنده: تام لونگو

دیپلماسی ایرانی: در حرکتی که سیاست جغرافیایی هوشمندانه ای تلقی می شود روسنفت حق اکتشاف و تولید نفت مناطق کرد نشین عراق را به ارزش 1,3میلیارد دلار پرداخت کرد. به یاد داشته باشید که کردهای سوریه و عراق هر دو در مدت اخیر از استقلال حکومت های خود در این کشورها لذت برده اند. بغداد از این مساله خوشحال نیست اما قیمت پرداخت شده برای حفظ صلح کافی است. این ایالات متحده بود که برای استقلال فشار وارد می کرد و حالا طرفداران آنها به زانو درآمده اند. نئوکان ها به دنبال توانایی مذاکره در همه جای دولت عراق و سوریه هستند همان افرادی اند که نمی گذارند در این خاک ها پایگاه ها ساخته شوند تا به این ترتیب با ایران و روسیه مقابله کنند. این تمام ایده ایالات متحده از استقلال کردهاست. این برداشتی ساده از ایده منسوخ شده برژینسکی برای دوران ورای جنگ سرد است تا هرج و مرج در آسیای مرکزی باقی بماند. روسنفت اما آمد و با حرکتی سریع و معامله ای سودآور آنچه را که از فشار استقلال روی بارزانی وجود داشت از بین برد. درحالی که در ابتدا رفراندوم و بعد اشغال نظامی برای رسیدن به استقلال به شکست انجامیده بود.

برای یک لحظه هم فکر نکنید که روسنفت و گازپروم در پشت پرده با کردهای پ ک ک در شرق سوریه همکاری می کنند. متاسفانه پ ک ک جمعیت دیگری است که همکاری استراتژیک با ایالات متحده داشته و در نهایت تبدیل به تلاش شکست خورده دیگری برای استقلال و تحت کنترل در آوردن منطقه شده است.

موضع آمریکا در منطقه با وجود اظهارت وزارت دفاع آمریکا، جیمز ماتیس رو به فرسایش است. همه اینها ما را به تقابل دیگری می رساند که از سوی یکی از متحدان ناتو یعنی ترکیه صورت گرفته است. ترکیه  فشار می آورد تا نیروهای کرد سوری خنثی شوند درحالی که ارتش سوریه درحال نابود کردن نیروهای باقی مانده در ادلب و حمص در نزدیکی دمشق است. روسنفت پول زیادی در منطقه خرج کرده است. اما تلاش آنها ساختن روابط قوی مبتنی بر پیشرفت پایدار بوده است نه اینکه جریانی از پول بی هدف را ایجاد کنند تا به هر قیمتی پیروزی خود را در منطقه رقم بزنند. پوتین به خوبی از علت حضور و آنچه ایگو سچین، مدیر عامل روسنفت و معاون وزیر امور خارجه اش در منطقه انجام می دهند، آگاه است.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: روسنفت روسیه ترکیه سوریه عراق


نظر شما :