کاخ سفید حاضر به عقب نشینی نیست

دعوای ترامپ از بنن تا پاکستان

۱۷ دی ۱۳۹۶ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۷۴۲۱۰ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: جهاد الخازن
جهاد الخازن می نویسد: رئیس جمهوری امریکا منکر اطلاعاتی نشد که بنن به آنها دست یافته اما به او حمله کرد برای این که حقیقت را گفته است. بنن یک روز بعد در واکنش گفت که ترامپ «عقلش را از دست داده است.»
دعوای ترامپ از بنن تا پاکستان

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا به استیو بنن، معاون اول استراتژیکش تا ماه اوت سال گذشته بعد از انتشار کتابی درباره کاخ سفید که درباره جلسات نزدیکترین معاونینش با مسئولان روس در سال 2016 نوشته شده است، حمله کرد. ترامپ گفت که بنن بعد از این که بی کار شد عقلش را از دست داد، برای این که بنن گفته بود جلسه پسر ترامپ با روس ها کاری خیانت آمیز است.

رئیس جمهوری امریکا منکر اطلاعاتی نشد که بنن به آنها دست یافته اما به او حمله کرد برای این که حقیقت را گفته است. بنن یک روز بعد در واکنش گفت که ترامپ «عقلش را از دست داده است.»

از آن مهمتر برای یک نویسنده عربی مثل من این است که ترامپ بیت المقدس را پایتخت اسرائیل اعلام کرد و تصمیم گرفت که سفارت امریکا را به آن شهر منتقل کند. وقتی که فلسطینی ها اعتراض کردند در توئیتر خود نوشت که بیت المقدس دیگر از میز مذاکره کنار گذاشته شده است، «برای این که از پیچیده ترین امور در مذاکرات است، اما وقتی که فلسطینی ها آمادگی گفت وگو برای صلح ندارند چرا باید این هزینه های هنگفت را بپردازیم؟»

به ترامپ می گویم که آن چه او به فلسطینی ها می دهد در برابر 3.8 میلیارد دلاری که هر سال به اسرائیل می دهد هیچ چیز نیست. این را هم به او می گویم که به هیچ وجه حق ندارد درباره قدس تصمیم بگیرد، توافقات بین المللی وجود دارد بر اساس این توافقنامه بیت المقدس شرقی پایتخت کشور مستقل فلسطینی است. بیت المقدس غربی تنها مجموعه ای از اطراف این شهر است اما بیت المقدس شرقی، قدس اصلی است که آثار مسیحی و اسلامی را شامل می شود.

ترامپ بدون این که خود بداند فلسطینی ها را برای انتفاضه سوم و چهارم و پنجم تحریک می کند.

هم زمان، کیم جونگ اون، رئیس جمهوری کره شمالی گفت که کلید هسته ای روی میز دفترش است، ترامپ هم در توئیتر نوشت که از یکی از شهروندان کره شمالی می خواهد که به رئیس جمهوری اش ابلاغ کند که ترامپ هم کلید هسته ای دارد و کلیدش هم بزرگ تر و هم قدرتمندتر از کلید رئیس جمهوری کره شمالی است، همچنین هر وقت اراده کند این کلید کار می کند. بمب های هسته ای آن طور که این دو رئیس جمهور می گویند از طریق «کلید» کار نمی کنند.

رئیس جمهور ترامپ هیچ سیاستی در قبال خاورمیانه یا کره شمالی یا ایران یا جای دیگر ندارد، هر چه او دارد همان چیزی است که در توئیترهایش «می گوید». در تاریخ ایالات متحده رئیس جمهوری نبوده که از طریق ای میل یا فضای اینترنت یا غیره حکم رانی کند. ترامپ سیاست هایش را از طریق توئیتر بیان می کند همان طور که همه مردم، کوچک و بزرگ، این کار را می کنند.

البته مساله ایران هم مطرح است، فراموش نکنیم که ایالات متحده تایید توافق هسته ای با آن را متوقف کرده است، اقدامی که همه کشورهای جهان با آن مخالفت کرده اند. رئیس جمهوری امریکا الآن تهدید می کند که ایران را مورد تحریم های جدید قرار می دهد، و باراک اوباما، رئیس جمهوری سابق را متهم می کند که به ایران صدها میلیارد دلار داده و آن هم از این پول ها به زعم او در فعالیت های تروریستی استفاده کرده است. او همچنین از تظاهرات در ایران که دلایلش اقتصادی و بی کاری و فساد است، حمایت کرد و مقامات ایرانی نیز به تندی به او جواب دادند.

من مخالف ادامه کار با محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطینی هستم اما موضع او را درباره بیت المقدس تایید می کنم همچنین انتفاضه فلسطینیان علیه ترامپ و نتانیاهو. و امیدوارم که شاهد نقش کشورهای عربی در رویارویی با ترامپ که مصر و عربستان سعودی آن را رهبری می کنند و دیگر کشورهای مسلمان نیز باشیم.

پاکستان کشور مسلمانی است که دوستی ها و پیمان های غیر علنی با کشورهای متعدد عربی دارد، رئیس جمهوری امریکا به آن کشور نیز حمله کرده و گفته است: ایالات متحده با حماقت تمام بیش از 33 میلیارد دلار در 15 سال اخیر به پاکستان کمک کرده است، آنها چیزی جز دروغ و نیرنگ به ما تحویل ندادند. بعضی ها معتقدند که رهبران ما احمق بودند. آنها مکان امنی در اختیار تروریست ها که تا افغانستان دنبالشان می گردیم، قرار دادند. این وضعیت نمی تواند بیش از این ادامه یابد. او در توئیت دومش به پاکستان حمله و ادعا کرد که ایالات متحده به فلسطینی ها میلیون ها دلار کمک کرده بدون این که احترام یا تشکری از جانب آنها بشود. پاکستان در جواب گفت که او دروغ می گوید، پاسخ پاکستان صحیح است.

منبع: الحیات / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

جهاد الخازن

نویسنده خبر

جهاد الخازن، روزنامه نگار مشهور فلسطینی است که مقالاتش بارها جنجال برانگیز شده اند تا آن جا که معمر قذافی، رهبر سابق لیبی یک بار تلاش کرد او را ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: بیت المقدس دونالد ترامپ استیو بنن اسرائیل ایالات متحده امریکا


نظر شما :