تحلیل مکالمات تلفنی اخیر ترامپ و پوتین

سیا یخ‌های رابطه آمریکا و روسیه را باز می‌کند

۰۶ دی ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۷۳۹۵۳ اخبار اصلی اروپا آمریکا
بخش شگفت انگیز قضیه این است که سازمان سیا به سادگی تحریم‌های دولت اوباما ضد روسیه را نادیده گرفته است. پوتین به ترامپ قول داده که کرمیلین این حرکت را هرگز فراموش نخواهد کرد.
سیا یخ‌های رابطه آمریکا و روسیه را باز می‌کند

نویسنده: ام. کی. باهاراکومار

دیپلماسی ایرانی: در پرونده روابط روسیه و آمریکا، سخت است که سابقه ای پیدا کنید از اینکه رهبر کرمیلین از همتای خود در کاخ سفید به دلیل همکاری قدردانی کرده باشد و به روابط میان مرکز آژانس اطلاعاتی ایالات متحده و مدیر امنیت ملی روسیه افتخار کند. طنز بزرگ این است که رهبر فعلی کرملین، افسر سابق کا گ ب است. ولادیمیر پوتین هرگز سورپرایزهایش را متوقف نمی کند.

بازخوانی تماس تلفنی پوتین با رئیس جمهور آمریکا دونالد ترامپ، می تواند چشم ما را روی تبلیغات ایالات متحده درباره اینکه پوتین دیو دنیای غرب است یا تبلیغات روسیه درباره دیدگاه جهان دو قطبی که به خوب و بد تقسیم شده، باز می کند. کشورهایی مانند ترکیه، ایران، مصر، ونزوئلا و کره شمالی باید توجه داشته باشند که وضعیت جهان و ظهور نظام بین الملل بسیار پیچیده تر از آن است که آنها فکر می کنند. چه چیزی باعث شده است که پوتین چنین حرکت غیرمعمولی را انجام دهد؟

در ابتدا، کرملین این احساس را دارد که تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات ایالات متحده در ماه نوامبر به شکلی عجیب و غریب بی هدف شده و ممکن است دیر یا زود خاموش شود. این مساله می تواند جلوی موجی از روسیه هراسی را در ایالات متحده بگیرد و خرابی های ایجاد شده را جبران کرده و فرصتی برای آغاز بازسازی روابط به وجود بیاورد. یقینا پوتین درک کرده که نماد و معنای بزرگ از سوی سازمان سیا در پشت درز چنین اطلاعاتی درباره امنیت ملی وجود دارد. به نظر می رسد غریبه های شب دیدگاه خود را تغییر داده اند. کلید اصلی در تغییر تفسیرات سازمان سیا نهفته است. سازمان سیا نشان داده که آنها بار دیگر روسیه را به عنوان هم سخنی در شرایط حرفه ای دیده و در برآوردهای خود در نظر دارند که همه چیز را به سمت طبیعی شدن حرکت دهند. بخش شگفت انگیز قضیه این است که سازمان سیا به سادگی تحریم های دولت اوباما ضد روسیه را نادیده گرفته است. پوتین به ترامپ قول داده که کرمیلین این حرکت را هرگز فراموش نخواهد کرد.

آیا سیا می تواند همین طور به اختیار خود عمل کند؟ ما نمی دانیم سازمان سیا از چه کانالی استفاده می کند. اما پوتین به نظر آگاه است که مایک پومپئو، مدیر سیا به زودی تصمیم خود را خواهد گرفت. این احتمال وجود دارد که پومپئو با تایید ترامپ با سفیر روسیه، آناتولی آنتونوف در ارتباط باشد. پوتین خود از ترامپ خواسته که تقدیر شخصی او را به پومپئو برساند. همه اینها خیلی سریع اتفاق افتاد. زمانی که رئیس جمهور استراتژی های جدید امنیت ملی ایالات متحده را اعلام کرد. آیا سیا توصیه های مک مستر، مشاور امنیت ملی که تنها یک هفته پیش روسیه را «قدرت تجدیدنظر طلب» عنوان کرده بود نشنیده است. قدرتی که از نظر مک مستر بسیاری از کشورهای جهان که رابطه مناسبی با ایالات متحده دارند را تهدید می کند.

دو مکالمه تلفنی میان ترامپ و پوتین در سه روز نشان می دهد که دیدگاه ایالات متحده در واقعیت متفاوت است. تلفن اول برای تشکر از پوتین برای تشکر از رفتار دوستانه پوتین در پایان کنفرانس مسکو بود و تماس بعدی که از سوی پوتین انجام شد برای تشکر از اطلاعات حیاتی بود که برای مقابله با حمله تروریستی در سنت پترزبورگ از سوی منابع اطلاعاتی امریکا به روسیه داده شد. برای اینکه از این رابطه مطمئن باشید می توان به ناهار کاری در واشنگتن میان یکی از مقامات وزارت امور خارجه و سفیر روسیه اشاره کرد که نشان می داد بیش از هر زمان دیگری صدای شکسته شدن یخ های رابطه شنیده می شود. باید به این هم توجه کرد که آنتونوف مکالمات تلفنی میان پوتین و ترامپ را این طور توصیف کرد: «کشورهای ما به یکدیگر نیاز دارند. کشورهای ما از اقدامات مشترک برای تقویت امنیت جهانی استقبال می کنند.»

منبع:  آسیا تایمز/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: سازمان سیا روسیه ایالات متحده امریکا ولادیمیر پوتین


نظر شما :