فرانسه باید موضع خود را مشخص کند

مکرون، نگران از بی ثباتی خاورمیانه

۲۱ آبان ۱۳۹۶ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۱۵۹ اخبار اصلی خاورمیانه
مکرون بعد از دیدار با محمد بن سلمان در ریاض گفت: «مواضع بسیار تندی را از عربستان درباره ایران شنیدم که با نظرات من متفاوت بود. به نظر من کار با عربستان برای ثبات منطقه امری اساسی است.»
مکرون، نگران از بی ثباتی خاورمیانه

دیپلماسی ایرانی: امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به دنبال نقشی محوری در منطقه خاورمیانه است تا پاریس در این مرحله بتواند تلاش های ناکام دیگران را جبران کند و هویتی برای حضور منطقه ای خود تعریف کند.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، فرانسه یکی از کشورهایی است که شرکت های بزرگی در اختیار دارد و شرکت هایش دنبال بازیابی جایگاه سنتی خود در بازار ایران هستند، این نشان می دهد که مصالح اقتصادی تا چه اندازه روی سیاست های آن در منطقه تاثیرگذار است.

قدرت های بزرگ که به طور کلی روی تغییرات منطقه حساب کرده اند، به دنبال بازتعریف روابط خود با کشورهای عربی منطقه خلیج فارس یا ایران هستند در حالی که می دانند با توجه به وضعیت فعلی نمی توانند هر دو طرف را در آن واحد داشته باشند.

یک دیپلمات غربی که روزنامه العرب نامی از او به میان نیاورده است، در این باره می گوید: «این فصل انتخاب است نه فصل نشستن روی نیمه دیوار تا فرصت های هر دو طرف را ربود.»

ناظران می گویند سفر روز پنج شنبه امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه به ریاض و دیدارش با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان از قبل برنامه ریزی شده نبوده است.

منابع اروپایی می گویند: «این صحیح است که رئیس جمهوری فرانسه به همتایانش گفته که ضرورت دارد با تمامی طرف های فعال در منطقه صحبت شود، اما کشورهای بزرگ باید جایگاه پیشرویی در قضایای مختلف جهانی داشته باشند و فقط نقش میانجی را ایفا نکنند و تنها به دنبال نزدیک کردن دیدگاه ها نباشند.»

مکرون روز پنج شنبه در ریاض با محمد بن سلمان دیدار کرد. هدف او از این دیدار کاهش تنش در روابط ریاض و تهران بود. همچنین دو طرف در این دیدار درباره روابط دو جانبه و همچنین آخرین تحولات خاورمیانه و تلاش ها برای ایجاد امنیت و ثبات در منطقه و هماهنگی های مشترک برای مبارزه با تروریسم بحث و تبادل نظر کردند.

مکرون قبل از آن در ابوظبی بود. وی در مرکز اندیشه استراتژیک نسبت به وضعیت خطرناکی که منطقه در آن به سر می برد، هشدار داده بود و از کشورها خواسته بود که برای حل فوری مشکلات خاورمیانه وارد عمل شوند.

مکرون بعد از دیدار با محمد بن سلمان در ریاض گفت: «مواضع بسیار تندی را از عربستان درباره ایران شنیدم که با نظرات من متفاوت بود. به نظر من کار با عربستان برای ثبات منطقه امری اساسی است.»

منابع همراه با رئیس جمهوری فرانسه در سفر به کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در این باره گفتند که مسئولان این کشورها به مکرون گفتند که خطر ایران در خاورمیانه، به ویژه کشورهای عربی حوزه خلیج فارس را جدی می گیرند و کشورهای منطقه نمی توانند در برابر این وضعیت دست بسته کناری بایستند.

رئیس جمهوری فرانسه هم در ابوظبی و هم در ریاض اظهاراتی را شنید که حکایت از رویکرد تهاجمی این دو علیه ایران بود.

منابع دیپلماتیک غربی می گویند که بعد از دیدار رئیس جمهوری فرانسه از ابوظبی و ریاض تغییراتی در مواضع فرانسه در قبال ایران مشاهده کرده اند، از جمله رئیس جمهوری فرانسه در عین حال که بر حفظ توافق هسته ای با ایران تاکید کرد اما گفت که «این توافق را کافی نمی داند!» و همچنین خواستار بررسی جدی توافقی جدید درباره موشک های بالستیک ایران شد! وی گفت: «باید ضمن حفظ برنامه هسته ای ایران، مذاکراتی را بر سر فعالیت های موشک های بالستیک ایران و بحث استراتژیک بر سر تسلط ایران بر منطقه آغاز کنیم.»

این در حالی است که مکرون در مصاحبه با مجله امریکایی تایم که روز پنج شنبه منتشر شد، گفت: «اگر ایالات متحده بخواهد توافق هسته ای با ایران را که در سال 2015 منعقد شده است، تضعیف کند، ایران به کره شمالی جدیدی تبدیل خواهد شد.»

روزنامه لوموند نیز اظهار نظری را از مکرون منتشر کرده است که می گوید: «خواهان وضعیتی هستیم که در آن همه سیاستمداران لبنانی بتوانند آزادانه در کنار هم زندگی کنند، برای همین باید ثبات لبنان حفظ شود و آن بخش از لبنان که نظامی است، خلع سلاح شود، و باید سیاست قاطعی علیه هر طرفی که بخواهد ثبات کشور لبنان را به هم بریزد، اتخاذ شود.»

منابع نزدیک به وزارت امور خارجه فرانسه گفتند که آن چه مکرون در کشورهای عربی خلیج فارس شنید می تواند در مواضع کشورهای اروپایی تغییر ایجاد کند، و این احتمال وجود دارد که اوضاع در منطقه به گونه ای متحول شود که به رویارویی مستقیم منجر شود که امنیت جهان از جمله اروپا را تهدید کند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: رئیس جمهوری فرانسه امانوئل مکرون ایران عربستان سعودی خاورمیانه


نظر شما :