لبنان همچنان در شوک

میشل عون برای انصراف حریری تلاش می کند

۱۵ آبان ۱۳۹۶ | ۲۱:۳۰ کد : ۱۹۷۳۰۴۷ اخبار اصلی خاورمیانه
ر حالی که اضطراب و استرس بر فضای کلی کشور حاکم است، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از قبول استعفای سعد حریری خودداری کرده و منتظر است وی به بیروت برگردد تا از وضعیت او مطلع شود.
میشل عون برای انصراف حریری تلاش می کند

دیپلماسی ایرانی: دولت و ملت لبنان هنوز از شوک استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان خارج نشده اند. در حالی که اضطراب و استرس بر فضای کلی کشور حاکم است، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان از قبول استعفای سعد حریری خودداری کرده و منتظر است وی به بیروت برگردد تا از وضعیت او مطلع شود. این در حالی است که حریری که همچنان در عربستان به سر می برد تمامی تماس های خود را با رهبران سیاسی لبنان قطع کرده است. مساله ای که سبب شده امید چندانی به تلاش های عون که تلاش دارد حریری را راضی کند از استعفای خود منصرف شود، نباشد. حالا این نگرانی به وجود آمده است که مبادا بحران استعفای حریری به بحران جدیدی در حکومت برای تعیین جانشینی برای او تبدیل شود.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، میشل عون، رئیس جمهوری لبنان دیروز آخرین تحولات جاری کشور را بعد از استعفای حریری دنبال کرد. وی تماسی از نبیه برسی، رئیس جمهوری مصر داشت که وی را در جریان جلسه اش با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در شرم الشیخ گذاشت، و ابراز امیدواری کرد که به زودی گشایش بزرگی در امور گشوده شود. بری گفت که سیسی از لبنانی ها خواسته است خویشتنداری کنند و آرامش خود را حفظ کنند.

سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان نیز در سخنرانی یکشنبه شب خود همه را دعوت به آرامش کرد و خواست که تا بازگشت نخست وزیر به لبنان تا روز پنج شنبه صبر کنند.

منابع آگاه لبنانی به روزنامه الحیات گفتند که عون به تلاش های خود ادامه می دهد و می گوید نباید در پر کردن خلاء قانونی استعفای نخست وزیر عجله کرد، وی امیدوار است که تلاش های منطقه ای و بین المللی بتواند حریری را راضی کنند که از استعفای خود منصرف شود.  

با این وجود مشورت ها و گفت وگوهای طرف های لبنانی برای عبور از مرحله استعفای حریری جریان دارد و امیدوارند که این مرحله همانند گذشته طولانی نشود.

در همین راستا میشل عون دو تماس تلفنی جداگانه با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر و ملک عبدالله دوم، پادشاه اردن داشت که هر دوی آنها برای حمایت از لبنان و پشتیبانی از وحدت و ثبات آن تاکید کردند.

در صورتی که حریری از سمت خود کناره گیری کند و رسما استعفای او پذیرفته شود، جایگزین دولت او احتمالا دولت تکنوکراتی خواهد بود که بر اجرای انتخابات مجلس که قرار است در ماه می آینده برگزار شود، نظارت خواهد کرد. تشکیل چنین دولتی در وضعیت فعلی می تواند سوالات بسیاری را نسبت به آینده لبنان به وجود آورد.

یکشنبه شب سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله لبنان از استعفای سعد حریری از ریاض ابراز شگفتی کرد و گفت که استعفای او نگرانی هایی را در لبنان به وجود آورده است و این استعفا لبنانی ها را شگفت زده کرد. وی گفت: «ما نمی خواستیم چنین اتفاقی بیفتد  و امیدوار بودیم که راس دولت تا برگزاری انتخابات سراسری به کار خود ادامه دهد.»

دبیر کل حزب الله لبنان گفت: «ما در حزب الله می گوییم که نخست، ما آرزوی استعفای وی را نداشتیم و شاهد آن بودیم که امور به صورت منطقی به پیش می رود و تمامی موضوعات در جلسه وزیران مورد بحث و بررسی قرار می گرفت و معتقدیم که دولت قدرت ادامه و افزودن دستاوردها تا زمان اجرای انتخابات پارلمانی آتی و توانایی برگزاری انتخابات را داشت.»

وی افزود: «دوم، درباره نحوه ارائه استعفا باید درنگ کنیم که در نحوه استعفا مواردی در ارتباط با حق حاکمیت لبنان و کرامت این کشور و کرامت خود رئیس دولت نیز وجود داشت و شایسته بود که به وی اجازه می دادند به لبنان بازگشته و نزد رئیس جمهور از سمت خود کناره گیری کند. این موضوع، نحوه مداخله سعودی ها در امور لبنان را آشکار می کند و عربستان که به جنگ با دیگران می پردازد هیچ اهمیتی برای مداخله های خود در امور لبنان و کشورهای عربی قائل نیست.»

وی دلیل استعفای حریری را داخلی ندانست و از همگان خواست آرامش خود را حفظ کنند و منتظر بمانند توضحیات بیشتری در این زمینه داده شود و توجه به شایعات و تحلیل ها نکنند.

دبیرکل حزب الله لبنان تاکید کرد، حزب الله بر حفظ ثبات و امنیت و آرامش عمومی کشور تاکید دارد.  

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: استعفای سعد حریری میشل عون لبنان سید حسن نصرالله


نظر شما :