برگزیت بریتانیایی و ترامپ آمریکایی

با این انتخاب‌ها دیگر کسی بریتانیا و امریکا را دوست ندارد

۰۹ آبان ۱۳۹۶ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۷۲۸۶۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا
ما یک دفتر بزرگ تجاری در لندن با دوساختمان بزرگ و گران‌قیمت باز کردیم. آیا اگر می‌دانستم این اتفاقات می‌افتد هم چنین کاری می‌کردم؟ خیلی فکر کرده‌ام و چنین کاری نمی‌کردم اما دیگر این اتفاق‌ها افتاده است و باید با آن کنار بیاییم.
با این انتخاب‌ها دیگر کسی بریتانیا و امریکا را دوست ندارد

نویسنده: گراهام رادیک

دیپلماسی ایرانی: مایکل بلومبرگ، مدیر رسانه ای میلیاردر و شهردار سابق نیویورک، گفته که برگزیت احمقانه ترین کاری است که هر کشوری می تواند انجام دهد البته جدا از انتخاب دونالد ترامپ به عنوان رئیس جمهور. بلومبرگ معتقد است «سخت است که درک کنیم چرا کشوری این قدر خوب توانسته خود را نابود کند» این نظری است که بلومبرگ دو هفته پیش در یک کنفرانس تکنولوژی در بوستون اظهار داشته است. در این کنفرانس، بلومبرگ 75 ساله همچنین هشدار داده است که برخی از کارکنان بخش مالی و اقتصادی شرکت های رسانه ای این فکر را در ذهن دارند که ایالات متحده و بریتانیا را ترک کنند چراکه فکر می کنند این دو کشور دیگر مهاجرین را دوست نداشته و به آنها خوشامد نمی گویند. مدیر عامل معروف دنیای تجارت معتقد است که حالا بسیاری پس از برگزیت درباره سرمایه گذاری های تجاری خود پشیمانند.

«ما یک دفتر بزرگ تجاری در لندن با دو ساختمان بزرگ و گران قیمت باز کردیم. آیا اگر می دانستم این اتفاقات می افتد هم چنین کاری می کردم؟ خیلی فکر کرده ام و چنین کاری نمی کردم اما دیگر این اتفاق ها افتاده است و باید با آن کنار بیاییم. همسر سابق من بریتانیایی بود. دختران من گذرنامه بریتانیایی دارند و ما انگلستان را خیلی دوست داریم. انگلیس سرزمین پدری من است. اما کاری که آنها کرده اند اصلا خوب نیست و راه ساده ای برای خروج از آن وجود ندارد. برای خروج آنها باید جریمه زیادی پرداخت کنند و این امکان وجود ندارد که به معاملات خوبی به مانند گذشته دست پیدا کنند.»

بلومبرگ اضافه کرد: «من گفته ام که این احمقانه ترین کاری است که یک کشور می تواند انجام دهد اما پس از آن ترامپ اتفاق افتاد.» بلومبرگ 4 هزار نیرو را در بریتانیا و 20 هزار نفر را در سرتاسر جهان استخدام کرده است. مقر اصلی آنها در نیویورک است و در کشورهای اروپایی هم شعبه هایی را افتتاح کرده اند. اما برخی از کارکنان اش به او گفته اند که دیگر از کار کردن در لندن خوشحال نیستند. «یکی از چیزهایی که ما را در ایالات متحده و بریتانیا رنج می دهد این است که کارکنان، نه همه اما برخی از آنها، این زمزمه ها را آغاز کرده اند که دیگر دوست ندارند در این کشورها کار کنند و تقاضای این را دارند که اگر ممکن است به جای دیگری بروند. آنها فکر می کنند که این کشورها دیگر مهاجرین را دوست ندارند.»

«این حرف ها در واشنگتن عواقبی به همراه دارد. ما چه قانون مهاجرت را تغییر بدهیم و چه تغییر ندهیم این فکر در میان عموم مردم جهان ایجاد شده که آمریکا دیگر سرزمینی آزاد نیست. آمریکا دیگر مکانی خوشایند نیست و بسیاری از مردم نمی خواهند پا به آنجا بگذارند و همین مساله نیز در بریتانیا پس از برگزیت درحال رخ دادن است. این کارها اصلا هوشمندانه نبود و بیرون آمدن از چنین وضعیتی بسیار سخت و طاقت فرسا خواهد بود. این ماجراها به صنعت ما ضربه می زند. مردم همین حالا به دنبال شهرهایی دیگر در اروپا هستند.»

بلومبرگ در سفر خود به لندن این حرف ها را در شرایطی می زد که در کنار صادق خان، شهردار لندن ایستاده بود اما تاکید داشت که شرکتش نسبت به لندن متعهد باقی خواهد ماند. او گفت: «آنچه درباره لندن و رابطه اش با اتحادیه اروپا مشخص است این است که همه چیز از جمله زبان، منطقه زمانی، استعداد، زیرساخت ها، فرهنگ و موقعیت ها در لندن به عنوان یک پایتخت جهانی در سال های آتی رشد خواهد کرد. ما درباره آینده لندن خوشبین و هیجان زده هستیم و واقعا دوست داریم بخشی از آن باشیم اما همه چیز می توانست بهتر از این باشد.»

ارزش سرمایه بلومبرگ از سوی مجله فوربز درحدود 47,5 میلیارد دلار تخمین زده شده است. او بین سال های 2002 تا 2013 شهردار جمهوریخواه نیویورک بود و پیش از آن مدیریت اجرایی بلومبرگ را در اختیار داشت. بلومبرگ قصد داشت که در سال 2016 به عنوان کاندیدای حزب سوم وارد انتخابات ریاست جمهوری شود اما در نهایت از این کار پشیمان شد. او معتقد بود که اگر در انتخابات شرکت می کرد باعث شکسته شدن رای دموکرات ها می شد و در آن صورت پیروزی ترامپ ساده تر می شد. بلومبرگ همچنین در جواب بوریس جانسون و اعتقادات او برای برگزیت گفته بود: «بریتانیا مشکل مهاجرتی ندارد و نیازی به کنترل مرزهای آنها وجود ندارد. آنها جزیره ای جدا هستند و نیازی به تقویت مرزها وجود ندارد.» از نظر بلومبرگ لندن مرکز اروپا بود اما این مساله دیگر پس از برگزیت صادق نیست.

منبع: گاردین/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا بریتانیا دونالد ترامپ مایکل بلومبرگ برگزیت


نظر شما :