لغو برجام احتمالاً به بحران دیپلماتیک میان آمریکا و اروپا منجر می‌شود

۲۶ شهریور ۱۳۹۶ | ۱۳:۰۷ کد : ۱۹۷۱۷۸۸ سرخط اخبار

یک شبکه آمریکایی گزارش کرد که اقدام «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای لغو برجام می تواند به روابط واشنگتن با همپیمانان اروپایی این کشور لطمه وارد کند.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، شبکه ان بی سی آمریکا در گزارشی نوشت که ادامه وعده های «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا برای پاره کردن برجام احتمالاً به روابط میان آمریکا و همپیمانان کلیدی اروپایی این کشور آسیب می زند.

این گزارش با این مقدمه ادامه داد که ترامپ، نفرت خود از توافق هسته ای 2015 میان ایران و 1+5 (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را مخفی نکرده است و در مبارزات انتخاباتی خود، برجام را بدترین توافقی خواند که تاکنون حاصل شده است.

روز پنجشنبه هفته گذشته، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: ما می بایست، مجموع فعالیت های ایران را در نظر بگیریم و اجازه ندهیم که دیدگاه ما تنها توسط توافق هسته ای مشخص شود».

در حالیکه دولت ترامپ تعلیق تحریم های تهران طبق برجام را تمدید کرد، شبکه ان بی سی نیوز گزارش کرد که ترامپ قصد دارد در آستانه اولین حضور هفته آینده خود در مجمع عمومی سازمان ملل، سیاست جدیدی در قبال ایران را اعلام کند.

طبق این گزارش، گرچه اتفاق نظر گسترده ای در خصوص پایبندی ایران به برجام وجود دارد، برخی مقامات آمریکایی اشاراتی کرده اند مبنی بر اینکه ترامپ قصد دارد در گزارش ما اکتبر خود، عدم پایبندی ایران به برجام را اعلام کند.

«نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل اوایل ماه جاری میلادی اعلام کرد که توافق هسته ای ایران از آنچه وعده داده بود، فاصله دارد و ما وعده داده بودیم که به برنامه هسته ای ایران پایان دهیم اما آنچه که در نتیجه این توافق حاصل شد، پایان برنامه هسته ای ایران نبود بلکه ایجاد یک توقف در آن بود. 

با اینحال، دولت های اروپایی به شدت پشت برجام هستند و شرکت های اروپایی یکسری مشارکت هایی را درون ایران دنبال می کنند.

«توماس رایت» کارشناس سیاست خارجی آمریکا در اندیشکده بروکینگز تصریح کرد، بنابراین اگر ترامپ، از برجام کناره گیری کند، دیگر نمی تواند بر روی اتحادیه اروپا برای وضع مجدد تحریم های چندجانبه کارآمد به طوریکه ایران را مجدداً به میز مذاکره بازگرداند، حساب باز کند.

وی ادامه داد: «اروپایی ها از اقدام ترامپ در پاره کردن برجام خشمگین می شوند و آنها همچنین از چشم انداز و پیامدهای حمله آمریکا به برنامه هسته ای ایران نگران هستند».

رایت با اشاره به شکاف میان آمریکا و اتحادیه اروپا به دنبال حمله آمریکا به عراق به بهانه سرنگونی صدام حسین رئیس جمهور معدوم عراق تصریح کرد: «نتیجه احتمالاً یک بحران دیپلماتیک خواهد بود-که بدتر از بحران عراق در سال 2003 می شود».

رایت تأکید کرد و دستیابی به چنین اجماع بین المللی که به تحقق برجام منجر شد، عملاً غیرممکن می شود.

رایت اینگونه گفت: «انتظار دولت ترامپ این است که به صورت یکجانبه از برجام خارج شود و سپس به اروپا برود بگوید که رویه آمریکا را در پیش بگیرد اما شما به این سیاست مهار بازنمی گردید...بلکه شما به یکسری تحریم های بسیار محدود بازمی گردید و آنچه که در قبال ایران مؤثر بود، تحریم های چندجانبه (نه تحریم های یکجانبه) بود».

«صنم وکیلی» استاد مدرسه مطالعات پیشرفته جان هاپکینز در «بولوگنا» ایتالیا می گوید که یک پاسخ بین المللی مجزا و جداگانه در واقع به نفع تهران است مذاکره با کشورهای مختلف یا حتی کشورهای اتحادیه اروپا، قدرت تهران را افزایش می دهد.

این گزارش به حمایت اتحادیه اروپا از برجام اشاره کرد و نوشت، «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بیانیه ای اعلام کرد: «توافق ایران یک توافق خوب و محکم است که در راستای منافع تمامی طرفین است. این یک توافق میان دو کشور نیست-بلکه تعهدی است که یک طرف آن جامعه بین الملل و طرف دیگر آن ایران قرار دارد و مورد حمایت قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل نیز می باشد».

«جیم فیلیپس» عضو ارشد امور خاورمیانه در اندیشکده هریتج، اگر آمریکا از برجام کناره گیری کند، روابط واشنگتن با اروپا واقعاً دچار آسیب خواهد شد.

وی در اینباره گفت: «در صورتیکه دولت ترامپ با موفقیت نتواند بین تصمیم به عدم تأیید پایبندی ایران به برجام و نقض برجام توسط ایران ارتباط برقرار کند، روابط با اتحادیه اروپا تضعیف و تیره می شود اما دولت ترامپ همچنین می تواند برخی از این تیرگی روابط را به این گونه کاهش دهد که رسماً از برجام کناره گیری نکند بلکه تصمیم گیری را به کنگره آمریکا محول کند تا رسماً درباره لغو این معاهده تصمیم گیری کند».

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا دولت ترامپ


نظر شما :