تحریم روسیه و فرصتی برای اروپا

ترامپ وعده خود را زیر پا گذاشت

۱۶ مرداد ۱۳۹۶ | ۲۱:۲۰ کد : ۱۹۷۰۶۵۶ اخبار اصلی اروپا آمریکا
تنها اتفاق خوبی که در حال به وقوع پیوستن است امکان لغو تحریم‌ها علیه روسیه است. مرکل تنها به یک دلیل دیگر برای لغو تحریم‌ها احتیاج دارد.
ترامپ وعده خود را زیر پا گذاشت

نویسنده: تام لونگو

دیپلماسی ایرانی: هرگونه امیدواری برای افرادی مانند من درباره اینکه دونالد ترامپ سیاست خارجی متفاوتی را در پیش بگیرد با لایحه تحریم های جدید از بین رفت. ترامپ نه تنها گفت که آن را امضا می کند بلکه تایید کرد که به خواست او تغییراتی کوچک در آن اعمال شود. بنابراین این لایحه همواره چیزی بود که ترامپ در پی آن بود و حالا آن را در دست دارد. حتی اگر کسی بخواهد سخاوت به خرج دهد و بگوید این چیزی نبود که ترامپ می خواست حالا به دلیل وجود شایعات میان ترامپ و روسیه او مجبور است خود را در چنین لایحه ای غرق کند. در واقع ترامپ از لحظه ای که به دفتر ریاست جمهوری رسید در برابر حملات سیاسی کنگره قرار گرفت و به مبارزه با فشارهای افرادی مانند جان آکوستا در سی ان ان ادامه داد.

ترامپ می داند که پرونده بدنام کردن او چیزی جز زباله نیست. او باید بلافاصله از تخریب سیاسی اجتناب کند و داستان را فراموش کند. اما به ظاهر او در دامی افتاده که تمام بازی علیه اوست. ترامپ با ماجراهایی عجیب و غریب روبه رو شده است و تصمیم گرفته که در هر صورت این بازی را ادامه دهد. اما بهترین راه برای برنده شدن در بازی ای که نمی توانید در آن پیروز شوید، کنار کشیدن از بازی است. شما باید قوانین دخالت خود در بازی و گرفتار شدن در آن را تغییر دهید. بنابراین به جای گرفتار شدن در جنگ رسانه ای او باید جسارت رها کردن بازی را داشته باشد. او باید در کنار طرفدارانش قرار بگیرد و به آنها اعتماد کند. اما همه اینها این روزها به نظر غیرممکن می رسد. شش ماه گذشته و ترامپ نشان داده که یک رهبر نیست تنها یک تسکین دهنده است.

از زمان ورود ترامپ به کاخ سفید، او تنها به مانند یک تسکین دهنده عمل کرده است. اینکه چگونه فردی با خصوصیات او توانسته در تجارت موفق باشد، برای من مانند یک راز است اما مساله ای که حالا روشن شده این است که او هیچ گاه تبدیل به یک جاده صاف کن سیاسی و کسی که تغییراتی ایجاد می کند نخواهد شد.

خوردن نام ترامپ روی این لایحه، تکرار اشتباهات ژئوپولیتیک یک دهه گذشته است. او می توانست بگوید که این لایحه را زیر فشار امضا کرده است. او می توانست رای به وتوی آن بدهد اما او این کاره نبود بلکه به مانند سربازی برای جمهوری خواهانی همچون مک کین عمل کرد که به چنین لایحه ای اعتقاد داشتند. او مسیری را انتخاب کرد که به این لایحه برسد. با چنین کاری او کاملا در جهت مخالف وعده های خود در مبارزات انتخاباتی قرار گرفت و ایده روابط بهتر با روسیه را کنار گذاشت. او انتخاب نشده بود که وضعیت کنونی جهان را حفظ کند اما به این کار تن داد. او وعده داده بود که «راه های جدیدی را امتحان خواهد کرد» اما انجام این کار برای او بیش از حد دشوار بود. ترامپ انتخاب شده بود که بازی را تغییردهد. اما او به سادگی تبدیل به حلقه دیگری از بازی کیسینجر شد که حلقه بین روسیه و ایران را محکم تر می کرد.

تنها اتفاق خوبی که در حال به وقوع پیوستن است امکان لغو تحریم ها علیه روسیه است. مرکل تنها به یک دلیل دیگر برای لغو تحریم ها احتیاج دارد. 83 درصد از آلمانی ها از قوانین جدید ترامپ متنفر هستند. این سیاست خوبی برای مرکل است. با این حال اتحادیه اروپا به سختی می تواند در جنگ سرمایه داری جهانی کاری از پیش ببرد. بانک های اروپایی و بازار کار آنها نمی توانند به سادگی از پس مسائل مالی جدایی از ایالات متحده و نزدیکی به روسیه بربیایند.  ترامپ به عنوان یک کارآفرین، به حمایت از بنگاه های خانگی معتقد است. او با ارزی ضعیف و کنگره ای مخالف روبه رو است. بنابراین تحریم ها می تواند حمایتی مداوم برای او باشد. بازارهای جهان حالا آشفتگی بیشتری به دنبال دارند و حرکت های بعدی اتحادیه اروپا مسیر قرن 21 را تعیین می کند.

منبع: راشا اینسایدر/ مترجم: روزبه آرش

کلید واژه ها: ایالات متحده امریکا اتحادیه اروپا روسیه دونالد ترامپ


نظر شما :