تحلیل نشنال از سفر مقتدا صدر به عربستان

مردی که دوستی با عربستان را به ایران ترجیح می دهد

۱۵ مرداد ۱۳۹۶ | ۱۷:۳۰ کد : ۱۹۷۰۶۴۰ اخبار اصلی خاورمیانه
آخرین ملاقات آقای صدر از پادشاهی سعودی به سال 2006 باز می گردد که بر مسائل حج متمرکز بود، اما دیدار اخیر وی ذاتا سیاسی بوده است و در مقطع حیاتی در روابط سعودی-عراق انجام می شود.
مردی که دوستی با عربستان را به ایران ترجیح می دهد

دیپلماسی ایرانی: سفر مقتدا صدر، روحانی پر نفوذ شیعه عراقی به عربستان سعودی با استقبال دولت ترامپ در روز دوشنبه همراه شد، و از چشم ناظران تحولی چشم گیر در ثبات منطقه و مقابله با توسعه گرایی ایران است.

این روحانی با عمامه سیاه با ملاقات خود با ولیعهد محمد بن سلمان در جده در روز یکشنبه هفته گذشته به چندین گروه پیغام فرستاد. آخرین ملاقات آقای صدر از پادشاهی سعودی به سال 2006 باز می گردد که بر مسائل حج متمرکز بود، اما دیدار اخیر وی ذاتا سیاسی بوده است و در مقطع حیاتی در روابط سعودی-عراق انجام می شود.

یکی از مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده در اظهارنظری در خصوص سفر اخیر صدر به نشنال می گوید: "هم عربستان سعودی و هم عراق به طور منفرد متحد ایالات متحده هستند و ما از روابط قدرتمند میان این دو کشور و از این تلاش ها و تماس ها استقبال می کنیم."

از سال 2003 دولت های پیشین ایالات متحده به دولت سعودی فشار می آوردند تا تعامل بیشتری با حکومت تازه در عراق داشته باشد. در دو ماه گذشته سه مقام ارشد عراقی ار عربستان سعودی دیدار کرده اند – حیدر العبادی، نخست وزیر، قاسم الاعرجی، وزیر کشور و حالا هم آقای صدر.

جیمز جفری، سفیر سابق ایالات متحده در عراق و ترکیه که اینک در انستیتو واشنگتن برای مطالعات خاورنزدیک پژوهش می کند اهمیت بالایی برای دیدار آقای صدر از سعودی قائل است و می گوید: "این خیلی مهم است ونشانه ای است از اینکه سعودی ها درک می کنند که مهمترین واقعیت در مورد خاورمیانه این است که ایران  در حال پیشروی است و متوقف نشده است."

او ادعا می کند: "اگر ایران توسط نظمی که مورد حمایت آمریکا، عربستان سعودی، ترکیه و اسرائیل است متوقف نشود نفوذ ایران باعث افزایش تروریسم افراطی خواهد شد."

او می گوید که این الگو در خصوص رویکرد ایران در عراق، یمن، لبنان و سوریه دیده می شود، کشورهایی که تهران در آنها به دنبال مسلح کردن و حمایت مالی از بازیگران غیر دولتی است.

ثامر السبحان، وزیر کشور عربستان در امور خلیج فارس، و سفیر سابق عربستان در عراق، از آقای صدر در فرودگاه استقبال کرد و روز دوشنبه در توئیتی نوشت: "تندروهای شیعه و تندروهای عراق ملت ها و جوامع را نمی سازند. زبان مدرنیته، بخشش و دیالوگ باید غالب باشد تا منافع بزرگ ما تامین شود."

آقای جفری می گوید، میزبانی از آقای صدر نشان از آن دارد که مقابله با ایران یک بار دیگر در قلب استراتژی سعودی قرار گرفته است. "آنها دریافته اند حضور رهبران شیعه در عراق که سلطه ایران را نمی خواهند خیلی قدرتمند است. نزاع مذهبی میان قم و نجف وجود دارد که توسط خاندان صدر هدایت می شود، یکی از محترم ترین خاندان های شیعه."

استقبال ولیعهد عربستان از آقای صدر تاییدی است بر اینکه روحانی عراقی "قدرتمندترین جنبش مردمی را در جنوب عراق دارد که اعتبار خود را وام دار ایران نیست و دوم این که او دارای یک گروه شبه نظامی است." او می گوید: "من می توانم از دورانی که در عراق بودم این موضوع را تایید کنم. گروه وی از سوی عرب های سنی به عنوان منطقی ترین گروه شبه نظامی شیعه شناخته می شود."

به اعتقاد جفری "ملاقات با ولیعهد نقش عربستان سعودی در عراق و اعتبار صدر را در منطقه افزایش می دهد."

با این وجود وی می گوید که فشار برای مقابله با ایران خیلی دیر است، "نه فقط توسط سعودی بلکه همچنین توسط دولت ایالات متحده که در تلاش برای شکل دادن به سیاست خود در قابل ایران است."

وی ادعا می کند که حواس دولت ترامپ به "اسباب بازی پر زرق و برق داعش گرم است و کار برای اینکه روی تهدید بزرگ ایران تمرکز کند سخت است."

جفری همچنین می گوید داعش "جسد متحرک" است و تهدید اصلی ایران است. او می افزاید: "دولت ترامپ این موضوع را می داند اما هنوز نمی داند چه سیاستی در پیش گیرد."

گشایش روابط با عراق از سوی سعودی به استراتژی ایالات متحده برای وارد کردن عراق به جمع کشورهای منطقه و شناسایی آن به عنوان کشوری مشروع کمک می کند. جفری می گوید در 14 سال گذشته این تلاش ناکام مانده است. وی می گوید ملاقات اخیر همچنین ثبات منطقه ای را افزایش می دهد.

منبع : نشنال / ترجمه در تحریریه دیپلماسی ایرانی / 33

انتشار این مطلب به معنای تایید آن از سوی دیپلماسی ایرانی نیست و صرفا برای آگاهی خوانندگان از آرای افکار مخالف کشورمان منتشر شده است.

کلید واژه ها: مقتدا صدر عربستان سعودی ایران


( ۱ )

نظر شما :