پنجمین بخش از سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم:

ترامپ کار حزب جمهوریخواه را تمام می کند؟

۲۱ تیر ۱۳۹۶ | ۱۴:۳۰ کد : ۱۹۷۰۰۸۰ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: سرکیس نعوم
به نظر می رسد که حزب جمهوریخواه به پایان کار خود نزدیک شده است. رئیس جمهوری جدید عملا آن را "قاپید" و اگر ریش سفیدان صاحب نفوذ جمهوریخواه جلویش را نگیرند به زودی آن را به یک حزب عوامگرا تبدیل خواهد کرد.
ترامپ کار حزب جمهوریخواه را تمام می کند؟

دیپلماسی ایرانی: امسال برای هفتمین سال متوالی است که دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم را منتشر می کند. این یادداشت ها بعد از سفر وی به امریکا و دیدارش با مقامات فعلی و سابق امریکایی به طور مرتب در روزنامه النهار منتشر شده است. به دلیل تغییراتی که در روزنامه النهار ایجاد شده نتوانستیم به همه این یادداشت ها دسترسی داشته باشیم اما آن دسته از یادداشت هایی که امکان دسترسی به آنها وجود داشته و از اهمیت و جذابیت بالایی برخوردار بوده است را تهیه و منتشر می کنیم. در این جا پنجمین بخش از این یادداشت ها را می خوانید:

وقتی از روزنامه نگار مقیم در خارج از ایالات متحده سوال های سختی درباره رئیس جمهوری جدید کشورش، دونالد ترامپ می پرسم نظرش با نظر دوستان پیگیرم در واشنگتن یکسان است. او جواب می دهد: «نمی توانم جواب های قطعی بدهیم برای این که رئیس جمهور و وزرایش و دستیاران عالی رتبه اش هنوز جزئیات سیاست خود را ارائه نداده اند. تیم امنیت ملی منتظر جلسه دست جمعی ای است که هنوز برگزار نشده. دولت همچنان با مشکلاتی مواجه است که تلاش می کند به کمک کارکنان اداری آنها را پر کند مثل معاونین وزرا و نمایندگان و دستیارانشان. به نظر می رسد افراد با کفایت که بتوانند این جایگاه ها را پر کنند همچنان به اندازه نیست. البته تعدادی از آنها به دنبال استعفا هستند، بعضی ها نمی خواهند با این دولت کار کنند و بعضی ها هم می خواهند بازنشسته شوند.»

آیا این به آن معناست که دولت ترامپ با مشکلات اساسی دست به گریبان است و مشکلات تازه ای در آینده پیدا خواهد کرد؟

تعدادی از ناظران و افراد پیگیر و تحلیلگران در واشنگتن می گویند که تلاش برای اشراف به امور همچنان ادامه خواهد داشت با وجود این که سیاست های روشنی وجود ندارد و جایگاه ها بدون سرپرست مانده اند. اما ضریب خطا نیز همچنان باقی خواهد ماند و شاید حتی درصد آن هم پایین نباشد.

درباره روابط روسیه و ولادیمیر پوتین نیز گفتند به نظر می رسد که موضوع بهبود روابط امریکا با آن دیگر جزء اولویت های دولت جدید نیست حتی شاید بتوان گفت در آخر فهرست جدول کاری آنها قرار گرفته است. به نظر می رسد "رویارویی" با ایران اسلامی اولویت آن شده است.

درباره موضوع اسلام گرایان تندرویی که به تروریسم متمایل شده اند و فعالیت های تروریستی می کنند نیز می گویند که باید منتظر ماند و دید وزیر دفاع، جیمز متیس چه توصیه ای می کند. اما درباره ارسال نیروهای نظامی به سوریه ظاهرا نسبت به قضایای دیگر مقدم تر شده است. موعد آن شاید زیاد دور نباشد به خصوص بعد از آن که ایران به موضع تمام و کمال ترامپ و فرماندهان سیاسی اش تبدیل شده است. بعضی ها در دولت امریکا و خارج از آن ایران را تهدیدی وجودی می بینند، از این رو به نظر می رسد که پیمانی سیاسی و نظامی علیه آن در حال تاسیس است. تا الآن علاوه بر ایالات متحده، اسرائیل و عربستان سعودی نیز به این پیمان افزوده شده اند. روابط علنی و غیرعلنی اسرائیلی ها و عربستانی ها خیلی خوب است و در عالی ترین سطح ممکن قرار دارد. بیان عملی آن موقع نیاز اعلام خواهد شد، زمانی که رویارویی نظامی با ایران شکل بگیرد. همه اینها فعلا در مرحله طرح ریزی هستند. برای همین طرح اوباما برای انتقال سفارت کشورش از تل آویو به بیت المقدس به تاخیر افتاده است. به نظر می رسد که جامعه یهودی امریکا به دولت توصیه نمی کند که گام ها یا تحرکات یا مواضعی اتخاذ کند که بیانگر "دشمنی با نژاد سامی" تعبیر شود که در حال حاضر در امریکا در حال بزرگ شدن است.

درباره مصر این ناظران و افراد پیگیر و تحلیلگران در واشنگتن می گویند که عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهوری مصر در حال حاضر در موقعیت استثنائی ای در داخل دولت جدیدش به سر می برد. به نظر می رسد ترامپ او را دوست دارد و مورد لطفش قرار می دهد. او ضرورت دریافت کمک برای مبارزه با تروریسم را درک کرده است. اما در عین حال آنها می گویند چندان هم نباید شوکه شد اگر ناوگان نظامی دریایی مصر چشمانش را به روی نقلان اسلحه ای که ایران به متحدانش در یمن می فرستد، ببندد، یا اصلا کمکی برای رویارویی با آن نکند.

پرسیدم نظرتان درباره ترکیه چیست؟ جواب دادند، از رادارهای امریکا محو شده است برای این که دولتمردان آن نمی توانند بفهمند مرد قدرتمند آن یا همان رئیس جمهورش، رجب طیب اردوغان چه می خواهد، چه در سر دارد یا اهداف عملی ای که می خواهد محقق کند، چیست. البته اطلاعات موجود حاکی از آن است که دیگر مخالفتی ندارد که یک ساختار کُردی که خودمختاری در مرزهای سوریه داشته باشد، به وجود بیاید به شرط این که به کردستان عراق که عملا الآن حکم یک کشور را دارد، مرتبط نباشد.

پرسیدم نظرتان درباره حزب جمهوریخواهی که ترامپ به آن وابسته است، چیست؟ به نظر می رسد که به پایان کار خود نزدیک شده است. رئیس جمهوری جدید عملا آن را "قاپید" و اگر ریش سفیدان صاحب نفوذ جمهوریخواه جلویش را نگیرند به زودی آن را به یک حزب عوامگرا تبدیل خواهد کرد، به نظر می رسد که چنین هم شده است. به طور خلاصه می توان گفت که ترامپ برای چند ساعت در کسوت رئیس جمهور وقتی که سخنرانی اولش را در برابر کنگره انجام داد، چنین شد، امریکایی ها باید منتظر بمانند ببینند چه می شود، آیا می خواهد به رفتارهایش ادامه دهد، یکی از آنها حملات مستمر به رسانه هاست. اگر اولویت خود را به حفظ جایگاه مردمی اش بدهد تا همچنان او را حفظ کنند، چه بسا آنها آماده آمدن به خیابان در صورت وقوع "دسیسه" شوند. این را هم می دانیم که او با مشکلات متعددی دست به گریبان است، برای همین لحن خود را نسبت به مهاجران ملایم کرد، همچنین نسبت به تصمیم "نهاد حزب جمهوریخواه" که خواستار افزایش پرداخت ها به نیروی نظامی و زیربناها شده با وجود این که مالیات ها کاهش یافته است. همچنین رئیس جمهوری روسیه، ولادیمیر پوتین نیز می رود شکستی اجتناب ناپذیر را با ترامپ آن طور که در سخنرانیش گفته است، بپذیرد.

ادامه دارد...

سرکیس نعوم

نویسنده خبر

سركيس نعوم، نويسنده و روزنامه نگار مشهور لبناني ويكي از ستون نويسان روزنامه النهار است. وی در سال 2011 جایزه جهانی جبران خلیل جبران را در استرالیا دریافت کرد. ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سلسله یادداشت های جدید سرکیس نعوم


نظر شما :