کسانی که بر شخصیت رئیس جمهور تاثیرگذارند

وجه تشابه ترامپ و بوش پسر

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۶۹۰۷۴ اخبار اصلی آمریکا
احتمالا وجهه بوش در خلال دوران ریاست جمهوری اش با کارها و رفتارهای خصمانه بعضی از ارکان تیم او به ویژه دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ارتباط داشت، حالا همان تحول را در وجهه ترامپ با تاثیرگذاری تیمش می بینیم، به ویژه از سوی ماتیس، وزیر دفاع و مک مستر، مشاور امنیت ملی او.
وجه تشابه ترامپ و بوش پسر

نویسنده: دکتر وحید عبدالمجید

دیپلماسی ایرانی: دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا به سرعت به سمت ایجاد نرمش در مواضع نهادهای سیاسی سنتی امریکا که در جریان تبلیغات انتخاباتی اش به شدت به آنها تاخته بود، رفته است. هر روز که می گذرد تناقض بیشتری در مواضع او مشاهده می شود، راهی که او در جریان تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری در پیش گرفته بود در تناقض کامل با ارزش های آزادی در ایالات متحده بود، صف فعالان اجتماعی در راس آنها روزنامه نگاران و اصحاب رسانه و هنرمندان و بخش گسترده ای از فرهنگیان علیه او موضع گرفتند بدون این که او در جهت ایجاد اعتماد در میان آنها گام بزرگی بردارد. همچنان هم بی اعتمادی بزرگی میان او با این قشر از جامعه وجود دارد. در حالی که همین رسانه ها سهم به سزایی در تغییر احساسات ترامپ و ایجاد ناراحتی نزد او در پی حمله با گاز شیمیایی در خان شیخون ایفا کردند. او اذعان کرد که چنان از دیدن تصاویر آن حملات شیمایی افسرده شده که احساس درد کرد و تصمیم گرفت کاری انجام دهد.

چنین تحولاتی در ترامپ در حالی صورت می گیرد که می بینیم از این توحلات ناگهانی در ایالات متحده زیاد به چشم می خورد. اخیرا کتابی از جورج دبلیو بوش، رئیس جمهوری اسبق ایالات متحده منتشر شده که شامل نامه هایی است که او در روزهای پایانی حضورش در کاخ سفید در ژانویه 2009 امضا کرد. این کتاب اخیرا در فهرست پرفروش ترین کتاب ها وارد شده است و در فروشگاه اینرنتی معروف آمازون رتبه اول کتاب های پرفروش را دارد، تصویری که روی جلد این کتاب از بوش منتشر شده او را در حالی نشان می دهد که یک پر به دست دارد و صفحه ای را امضا می کند، این تصویر در شبکه های اجتماعی بسیار دست به دست شده است.  منتقدان می گویند که این تصویر نشان از موهبتی دیرهنگام دارد که جدای از ویژگی های فنی تصویر و ابعاد زیبایی شناختی آن، صرفا بیانگر تجریه یا هوس است. حالا از ارزیابی این تصویر بگذریم، بوش کسی بود که در طول دوران حضورش در کاخ سفید به دلایل بسیار از خود تصویری متناقض ترسیم کرد، بارزترین دلیل حمله به عراق در سال 2003 و جنایت هایی بود که در خلال جنگ عراق دولت و ارتش تحت امر او مرتکب شدند که بیش از همه به سود تروریسم در منطقه تمام شد.

تعجب آور نیست که همین تحول سریع در وجهه ترامپ نیز ایجاد شود و او را به وجهه اخیر بوش تبدیل کند. رئیس جمهور در ایالات متحده نمی تواند سیاست های باب میل خود را اجرا کند برای این که قدرت او از سوی کنگره و دستگاه قضایی با تمام صلاحیت هایش محدود است.  

همچنین تیم اجرایی او نقشی اساسی در تعیین این سیاست ها ایفا خواهد کرد. احتمالا وجهه بوش در خلال دوران ریاست جمهوری اش با کارها و رفتارهای خصمانه بعضی از ارکان تیم او به ویژه دونالد رامسفلد، وزیر دفاع ارتباط داشت، حالا همان تحول را در وجهه ترامپ با تاثیرگذاری تیمش می بینیم، به ویژه از سوی ماتیس، وزیر دفاع و مک مستر، مشاور امنیت ملی او.  

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: دونالد ترامپ جورج بوش


( ۳ )

نظر شما :