پوزیتیویسم علیه پوپولیسم

خودمقدس‌پندارها

۳۰ تیر ۱۴۰۳ | ۱۴:۰۰ کد : ۲۰۲۷۲۱۷ اخبار اصلی آمریکا
اباصلت کبیری در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: از این معرکه جهانی، برای ترامپیست‌ها، نمدی مناسب فراهم آمده تا کلاه خود بسازند و با مظلوم نمائی، حق را به جانب خود برانند. هرچند، مدنظرِ عاملان و آمرانِ ترور، حذف رقیب از صحنه مبارزه بود اما حالا او را همچون گاوی خشمگین در وسط میدان می‌بینند.
خودمقدس‌پندارها

نویسنده: اباصلت کبیری، سرهنگ ارتش و کارشناس ارشد علوم سیاسی

دیپلماسی ایرانی: جمهوری خواهان، در آمریکا، با انتشار تصاویری، مدعی اند عیسی مسیح، از ترامپ، محافظت می کند. خودِ ترامپ نیز بی میل به چنین ادعایی نبوده و با مهرطلبی، جان به در بردنش از سوء قصد را معجزه خوانده است.

هرچه هست، از این معرکه جهانی، برای ترامپیست‌ها، نمدی مناسب فراهم آمده تا کلاه خود بسازند و با مظلوم نمائی، حق را به جانب خود برانند. هرچند، مدنظرِ عاملان و آمرانِ ترور، حذف رقیب از صحنه مبارزه بود اما حالا او را همچون گاوی خشمگین در وسط میدان می‌بینند. البته پُر زورتر از قبل.

هرچقدر که دیکتاتورها از روشنی و روشنفکری، نفرت دارند، فضایِ شبح وار (spectral) و وهم آلود، مورد پسند آنان است و در چنین فضایی، سوار بر جهل و ترس مردم، راحت تر حکومت می کنند. دیکتاتورها با طرح مدعاهایی مبنی بر نظر کرده بودن و تحت حمایت قدیسین بودن، اسب مرادِ خود می رانند هر چند کوچکترین اعتقادی به آنچه می گویند نداشته باشند.

نمونه های چنین سوء استفاده های ابزاری از خدا و دین برای پیشبرد مقاصد سیاسی و مطامع شخصی و دنیوی، در تاریخ، کم نیستند.

جورج بوش پسر، حمله به عراق را علی‌رغم مخالفت‌های جهانی، ماموریتی از جانب خدای کلیسا برای نابودی شر، بیان می کرد و از سخن گفتن خداوند با وی پیش از لشگرکشی به خاورمیانه می گفت.

دیکتاتوری روان پریش مانند سرهنگ معمر قذافی، نیز این اواخر برای همراه کردن بیشتر ملت و تاراج بیش از پیش سرمایه های مردم، دست به خلق فضایی معنوی می زد و موضوع سیادت خود را مطرح می کرد و جزء نوادگان پیامبر (ص) بودن را برای خاندانش بر سر زبان‌ها انداخت.

محمدرضا پهلوی نیز با ادعای اینکه نظرکرده امام زمان است، از معجزه رخ داده برای وی در دوران کودکی و همچنین در دو بار ترور ناکام، سخن می گفت. او معتقد بود که الهاماتی به وی می شود و به هرآنچه انجام می دهد، از جانب خدا مامور است.

پوزیتیویسم اما تمام قد، در مقابل چنین عوام فریبی هایی، می ایستد و از علمی بودن پدیده های سیاسی و رخدادهای عالم سیاست، در مقابل سودجوئی هایِ فریبکارانهِ پوپولیست‌ها، دفاع می کند.

نادانی مردم، خواست پوپولیست‌هاست تا با سوء استفاده از احساسات و عواطف مذهبی آنان و مصادره الفاظ و اعتقادات، ضعف های عملکردی خود را پوشش دهند و به گردن خدا بیندازند. یا هرآنچه می کنند را خواست عالم معنا تعریف کنند.

پوزیتیویسم است که همگان را به هوشیاری در برابر عوامفریبی دیکتاتورها فرا می خواند. هوشیاری در مقابل خودخواهی های زورمدار و تزویر مآب.

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ترور ترامپ انتخابات ریاست جمهوری امریکا امریکا ایالات متحده امریکا جورج بوش دین استفاده ابزاری از دین عوام فریبی ترامپ عوام فریبی پوپولیسم دیکتاتورها خدا سیاسی


نظر شما :