شکست قاطع پوپولیسم در فرانسه

اروپا نفس راحت کشید

۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۸۸۸۱ اخبار اصلی اروپا
نویسنده خبر: على موسوى خلخالى
بسیاری از انتخاب امانوئل مکرون نفس راحتی کشیدند اما در عین حال بسیاری به دلیلی بی‌تجربگی وی نسبت به آینده فرانسه نگرانند و بیم آن دارند که ناپختگی وی در سیاست به‌ویژه در سیاست خارجی بروز کند.
اروپا نفس راحت کشید

دیپلماسی ایرانی: سرانجام تکلیف جانشین فرانسوا اولاند مشخص شد و فرانسه رئیس جمهور جدید خود را شناخت. ایمانوئل مکرون 39 ساله، تحصیل کرده فلسفه و اقتصاد پیروز قاطع انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شد تا جوان ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه شناخته شود. مکرون که تنها دو سال سابقه اجرایی دارد و آن هم مربوط به دوره وزارتش بر وزارت دارایی فرانسه در دولت اولاند است، پیش از این بانکدار بوده و سابقه اجرایی دیگری ندارد. برای همین انتخاب او به این سمت توام با بی تجربگی لازم برای تصدی پست مهم ریاست جمهوری فرانسه است. سمتی که همواره در فرانسه از اهمیت بسیار بالایی برخوردار بوده اگر چه کارهای اجرایی عموما توسط نخست وزیر انجام می شود.

مکرون تا حدود دو سال پیش عضو حزب چپ میانه بود اما از این حزب فاصله گرفت و در حال حاضر خود حزبی را با نام حزب "پیشرو" تاسیس کرده است و در قالب نامزد مستقل در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه شرکت کرد. پیروزی مکرون شگفتی دیگری را نیز رقم زده است، برای نخستین بار در طول حدود 40 سال گذشته فرانسه رئیس جمهوری به قدرت می رسد که برآمده از احزاب سنتی و اصلی چپ و راست فرانسه نیست. مکرون خود می گوید در عین استقلال، تلفیقی از سوسیالیسم و محافظه کاری را پیروی می کند. با این وجود بسیاری معتقدند که مکرون متمایل به دیدگاه سوسیالیسم بیشتر از لیبرالیسم محافظه کارانه باشد.

با تمام این احوال مشخص نیست که مکرون چه سیاستی را در پیش خواهد گرفت و به ویژه در سیاست خارجی دنباله روی کدام دیپلماسی خواهد بود. وی گفته است که به ماندن فرانسه به عنوان کشوری قوی در اتحادیه اروپا اعتقادی راسخ دارد و به فکر بهبود روابط با روسیه است. البته تاکید کرده است که اتحادیه اروپا نیاز به اصلاحات جدی دارد. وی اظهار نظر چندانی درباره اوضاع خاورمیانه که همواره یکی از حوزه های نفوذی فرانسه محسوب می شده، نکرده است. البته ظاهرا میانه خوبی با بشار اسد ندارد و او را دیکتاتوری خطاب کرده که باید تسلیم اراده مردم شود اما در همین زمینه نیز سیاست او روشن نیست. برای همین در عین حالی که بسیاری از انتخاب وی نفس راحتی کشیدند اما در عین حال بسیاری به دلیلی بی تجربگی وی نسبت به آینده فرانسه نگرانند و بیم آن دارند که ناپختگی وی در سیاست به ویژه در سیاست خارجی بروز کند.

اروپا نفس راحت کشید

اروپا از دو بابت نفس راحت کشید. اول این که پوپولیسم در یکی از کشورهای کلیدی فرانسه شکست خورد. البته نفس صعود مارین لوپن، به عنوان نماینده راست افراطی فرانسه به دور نهایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور مهم است و نشان از نفوذ بالای وی در جامعه فرانسه دارد. اگرچه فاصله لوپن از مکرون در حدود 20 درصد است اما چون لوپن رقیب بلامنازع مکرون در مرحله نهایی انتخابات ریاست جمهوری بود، این شکست او را ناامید نکرد و حتی می توان گفت موقعیت او را در عرصه سیاسی فرانسه تثبیت کرد. اما اروپا از بابت دیگری نیز خیالش آسوده شد. لوپن پرچم دار خروج از اتحادیه اروپا بود و دائما می گفت به تبعیت از برگزیت فرگزیت را در فرانسه برگزار خواهد کرد. لوپن که حمایت دونالد ترامپ، رئیس جمهور جنجالی امریکا را پشت سر خود داشت قصد داشت با حمایت او به محض انتخاب شدنش به سمت ریاست جمهوری فرانسه، رفراندوم خروج فرانسه از اتحادیه اروپا را کلید بزند و یورو را نیز از واحد پولی فرانسه حذف کند. دونالد ترامپ از خروج فرانسه از اتحادیه اروپا جانب داری می کند همان طور که از خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا حمایت کرد. ترامپ معتقد است که اتحادیه اروپا کارایی لازم را ندارد و نتوانسته در حل مشکلات اتحادیه اروپا موثر و قوی عمل کند. در عین حال ترامپ معتقد است که یورو، واحد پولی کشورهای عضو اتحادیه اروپا، به رقیبی بالقوه برای دلار امریکا در سطح معاملات جهانی تبدیل شده و این مساله سبب شده است که به اقتصاد و منافع کلان ایالات متحده ضربه وارد شود. برای همین به دشمنی سرسخت با اتحادیه اروپا و یورو تبدیل شده است. حالا با شکست لوپن رویای خروج فرانسه از اتحادیه اروپا نیز کم رنگ شد و از این بابت اروپا می تواند کمی نفس راحت بکشد.

با کم رنگ شدن احتمال خروج فرانسه از اتحادیه اروپا، طرفداران همکاری موثر و قدرتمندتر آلمان و فرانسه در اتحادیه قدرتمندتر می شوند. آلمان به عنوان بزرگترین اقتصاد اتحادیه اروپا در کنار فرانسه که قدرتمندترین ارتش را در اتحادیه اروپا در اختیار دارد می توانند به کمک هم همچنان قدرت اتحادیه اروپا را حفظ کنند و تا اندازه ای از تاثیر خروج انگلیس از اتحادیه بکاهند. اگرچه بسیاری از تحلیلگران از این بابت نگران هستند که آلمان و فرانسه در نبود انگلیس به رقیبی بالقوه در جهت قطب بندی های اتحادیه اروپا تبدیل شوند و این رقابت در نهایت تضعیف اتحادیه اروپا را باعث شود. البته آلمانی ها این دست نگرانی ها را بی مورد می دانند و می گویند که خود به دنبال همکاری بیشتر با کشورهای اروپایی برای حفظ اتحادیه هستند و منافع خود را در وجود اتحادیه اروپا قوی می دانند.

استقبال از انتخاب مکرون

بلافاصله بعد از اعلام رسمی نتایج انتخابات فرانسه مقامات اروپایی انتخاب مکرون را تبریک گفتند. آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان که در زمان انتخابات ریاست جمهوری فرانسه حمایت خود را از مکرون اعلام کرده بود، در تماسی تلفنی با وی پیروزی اش در این انتخابات را تبریک گفت. استفان زایبرت، سخنگوی دولت آلمان نیز اعلام کرد که مرکل پیروزی مکرون را دری به سوی اتحادیه اروپای باز و متحد ارزیابی می کند. به گفته وی تصمیم فرانسوی ها تعهدی روشن به اروپا بود. زایبرت همچنین ابراز خرسندی کرد که دولت آینده فرانسه همکاری های مطمئنی را با آلمان خواهد داشت. زایبرت همچنین تصریح کرد که پیروزی مکرون ضامن یک اروپای قدرتمند متحد و دوستی بین آلمان و فرانسه است. زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان نیز در واکنش به پیروزی مکرون  درباره پروژه های سرمایه گذاری مشترک بین فرانسه و آلمان سخن گفت و تصریح کرد که ما باید حالا مشترکا با فرانسوی ها روی یک صندوق سرمایه گذاری فرانسه – آلمان کار کنیم.

در همین رابطه رسانه های فرانسوی گزارش دادند که مکرون نخستین سفر خارجی خود را به آلمان انجام خواهد داد.

آنتونیو تاجانی، رئیس پارلمان اتحادیه اروپا نیز به عنوان اولین سیاستمدار این اتحادیه این پیروزی را به مکرون تبریک گفت. یان کلود یونکر، رئیس کمیسیون اتحادیه اروپا هم در این باره که فرانسوی ها یک آینده اروپایی را انتخاب کردند ابراز خرسندی کرد و از آنها خواست که مشترکا برای یک اروپای منصفانه و قدرتمندتر اقدام کنند. دونالد تاسک، رئیس شورای اروپایی نیز به مردم فرانسه بابت انتخاب مکرون تبریک گفت و اظهار داشت که آنها برای آزادی، برابری و برادری و نه استبداد و خبرهای دروغ رای دادند. منفرد وبر، رئیس فراکسیون حزب مردم پارلمان اروپا نیز از انجام یک رای گیری در حمایت از دموکراسی و حاکمیت قانون و اروپا و اصلاحات و آینده سخن گفت و تاکید کرد که نتیجه انتخابات در فرانسه نشان داد که مردم آماده اند با افراط گرایی و پوپولیسم مبارزه کنند.

جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا نیز همکاری با فرانسه تحت ریاست جمهوری مکرون را وعده داد و گفت: «من بی صبرانه منتظرم که با رئیس جمهور منتخب فرانسه در سال های آینده به صورت تنگاتنگ همکاری کنم.»

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز پیروزی مکرون را تبریک گفت و خواستار همکاری وی برای غلبه بر بی اعتمادی دو طرفه مسکو و پاریس شد. 

دفتر ترزا مِی، نخست وزیر انگلیس نیز با انتشار بیانیه ای اعلام کرد: «نخست وزیر، پیروزی ماکرون در انتخابات را صمیمانه تبریک می گوید. فرانسه یکی از بزرگترین متحدان بریتانیا است و از همکاری با رییس جمهوری جدید این کشور در رابطه با طیف گسترده ای از اهداف مشترک، استقبال می کنیم.»

شانس بالای پیروزی مکرون در انتخابات مجلس

براساس نظرسنجی های جدید حزب رئیس جمهوری منتخب فرانسه و متحدانش در انتخابات پارلمانی این کشور نیز که قرار است ماه آتی میلادی برگزار شود، پیروز خواهند شد.

به گزارش رویترز، بر اساس نظرسنجی موسسه Harris Interactive 26 درصد از شرکت کنندگان به حزب "پیشرو" امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری منتخب فرانسه یا حزب میانه روی "Modem"، متحد حزب ماکرون در انتخابات پارلمانی این کشور رای خواهند داد که 11 ژوئن برگزار خواهد شد. همچنین پیش بینی می شود حزب راست افراطی ناسیونال، حزب محافظه کار جمهوری خواهان و اتحاد دموکرات ها و مستقل ها 22 درصد آرا را به دست آورند. حزب چپ "France Unbowed" متعلق به ژان لوک ملانشون نیز پیش بینی می شود تنها 13 درصد آرا را به دست آورد در حالی که سوسیالیست ها هشت درصد این آرا را به دست خواهند آورد.

على موسوى خلخالى

نویسنده خبر

مترجم، روزنامه نگار و معاون سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا پیروزی مکرون انتخابات فرانسه امانوئل مکرون


نظر شما :