ناگفته‌های هفته از زبان دیپلماسی ایرانی:

از تلاش‌های تازه امریکا برای تحریم اسد تا مخالف آلمان با تحریم روسیه

۲۴ فروردین ۱۳۹۶ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۶۸۳۳۴ اخبار اصلی خاورمیانه
آنتونی کوردزمن و ریچارد هاس فرماندهان سیاست خارجی ترامپ، تلاش امریکا برای اعمال تحریم‌های تازه علیه اسد، همراهی اروپا با امریکا در تحریم اسد، مخالفت آلمان با تحریم روسیه، عمل نکردن موشک‌های اس – 300 و اس 400 روسیه در هنگام حمله امریکا از جمله ناگفته‌های این هفته دیپلماسی ایرانی هستند.
از تلاش‌های تازه امریکا برای تحریم اسد تا مخالف آلمان با تحریم روسیه

دیپلماسی ایرانی: "ناگفته های هفته " مجموعه ای است که در آن مجموعه اخباری که عموما در مقاله ها، یادداشت ها، منابع خبری، روزنامه ها و پایگاه های خبری جهان منتشر می شوند و از چشم بسیاری از خبرگزاری ها و منابع خبری دور می مانند، استخراج شده و در اختیار خوانندگان قرار می گیرد:

آنتونی کوردزمن و ریچارد هاس فرماندهان سیاست خارجی ترامپ

مقامات مختلف می گویند که آنتونی کوردزمن، استراتژیست مشهور امریکایی و ریچارد هاس، از مقامات سابق امریکایی در دولت های جورج بوش و باراک اوباما، نقش به سزایی در هدایت سیاست خارجی دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا ایفا می کنند.

به گفته این مقامات این دو حتی توصیه و چگونگی حمله موشکی هفته گذشته ایالات متحده به سوریه را پیشنهاد دادند. کوردزمن در یادداشتی به طور تلویحی تایید کرده است که در حمله موشکی امریکا به سوریه مشاوره داده است.

 

تلاش امریکا برای اعمال تحریم های تازه علیه اسد

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد که دونالد ترامپ، رئیس جمهوری امریکا در حال بررسی اعمال تحریم های جدید علیه بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه است.

بنا به این گزارش، دولت ترامپ فهرستی از حساب های بانکی و شرکت های طرف معامله با بشار اسد را تهیه کرده و قصد دارد آنها را مورد تحریم قرار دهد. هنوز جزئیات این تحریم ها اعلام نشده است.

 

همراهی اروپا با امریکا در تحریم اسد

شبکه خبری فرانس 24 گزارش داد که مقامات اتحادیه اروپا به طرف امریکایی گزارش داده اند که در صورت اعمال تحریم های جدید این کشور علیه بشار اسد با آن همراهی خواهند کرد.

این شبکه فرانسوی گزارش داد وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، آلمان، بریتانیا و ایتالیا به طور مستقیم به رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه امریکا اطلاع داده اند که کشورهایشان حاضر به همراهی با امریکا در اعمال تحریم های جدید علیه بشار اسد است.

گفتنی است که روز دوشنبه وزرای امور خارجه کشورهای گروه هفت در رم، پایتخت ایتالیا گرد هم آمدند که در این نشست سوریه محور گفت وگوها بود.

 

عمل نکردن موشک های اس – 300 و اس 400 روسیه در هنگام حمله امریکا

شبکه خبری الجزیره گزارش داد که به هنگام حمله موشکی امریکا به سوریه سامانه های موشکی اس – 300 و اس – 400 روسیه در دفع این حمله عمل نکرده اند.

این شبکه خبری گزارش داد که طرف روس از عمد سامانه های خود را در برابر حملات موشکی ایالات متحده خاموش کرده بود.

این در حالی است که برخی رسانه ها خبر دادند که موشک های امریکایی خود قادر به از کار انداختن سیستم ردیابی سامانه های اس – 300 و اس – 400 بوده اند.

 

مخالفت آلمان در اعمال تحریم های جدید علیه روسیه

شبکه خبری سی ان بی سی نیوز گزارش داد که دولت آلمان مخالفت صریح خود را با اعمال تحریم های جدید علیه روسیه به اطلاع مقامات اروپایی و امریکایی رسانده است.

بنا به این گزارش دولت آلمان ابلاغ کرده است در صورتی که کشورهای اروپایی و امریکایی بخواهند تحریم هایی را متوجه روسیه به دلیل حمایتش از بشار اسد در سوریه بکنند، آلمان با آن مخالفت خواهد کرد و به هیچ وجه در اعمال آن تلاش نخواهد کرد.

این شبکه امریکایی گزارش می دهد که زیگمار گابریل، وزیر امور خارجه آلمان این خبر را مستقیما به رکس تیلرسون، همتای امریکایی خود در نشست وزرای امور خارجه گروه 7 در رم گفته است.

 

خروج نیروهای روسی به هنگام حمله موشکی امریکا

روزنامه مصری الاهرام گزارش داد که امریکایی ها چهار ساعت قبل از حمله موشکی روسیه به پایگاه هوایی الشعیرات در سوریه به مقام های روسی گفته بودند که قصد حمله نظامی دارند و روس ها نیز با دریافت این خبر اقدام به خارج کردن نیروها و تجهیزات خود از این پایگاه کردند.

الاهرام می نویسد ظاهرا طرف روسی اطلاعات دقیقی درباره این حمله به طرف سوری نداد و این مساله سبب شد تا ارتش سوریه نتواند همه نیروها و تجهیزات خود را خارج کند و متحمل خسارت هایی بشود. از جمله هزینه هایی که در این حمله ارتش سوریه پرداخت کشته شدن 6 نظامی خود بود.

 

نابودی کامل دانشگاه موصل بعد از فتح آن

شبکه خبری ان آر تی گزارش داد که دانشگاه موصل بعد از پس گرفته شدن از دست داعش آن چنان نابود شده است که دیگر به هیچ وجه قابل استفاده نیست.

بنا به این گزارش ارتش عراق در حالی وارد دانشگاه شد که داعش قبل از آن دانشگاه را به طول کامل ویران کرده بود طوری که دیگر نمی توان از آن استفاده کرد.

این شبکه گزارش می دهد بازسازی این دانشگاه به گونه ای که بتواند قابل استفاده شود دست کم 8 میلیون دلار بودجه نیاز دارد.

 

تلاش عراق برای پس گرفتن آثار باستانی خود از امریکا و اسرائیل

شبکه خبری الحره امریکا گزارش داد که موزه ملی عراق با کمک سازمان میراث فرهنگی و گردشگری عراق تلاش تازه ای را آغاز کرده تا آن دسته از آثار باستانی به یغما رفته از موزه ملی موصل و موزه ملی بغداد را به کشور بازگرداند.

بنا به این گزارش در پی نابودی موزه ملی موصل توسط داعش تعدادی از عتیقه ها و آثار باستانی عراق که در این موزه نگهداری می شدند در بازار سیاه فروخته شده اند و سر از اسرائیل و امریکا در آورده اند که دولت عراق تلاش دارد این آثار را به کشور بازگرداند.

این شبکه گزارش داد که این عتیقه ها به صورت قاچاق و غیرقانونی به اسرائیل و امریکا رسیده اند.

 

پا در میانی بنیانگذار بلک واتر میان ترامپ و پوتین

اریک پرنس، بنیانگذار بلک واتر با نزدیکان ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه در جزایر سیشل برای ایجاد کانالی ارتباطی میان ترامپ و روسیه دیدار کرده و تلاش دارد دیدگاه های دو طرف را به یکدیگر نزدیک کند.

به گزارش بیزنس اینسایدر نخستین دیدار اریک پرنس یک روز قبل از مراسم تحلیف دونالد ترامپ انجام شده و تا چندی پیش نیز ادامه داشته است.

به نوشته این پایگاه خبری مشخص نیست که بعد از حمله موشکی امریکا به سوریه که خشم مسکو را برانگیخته آیا این دیدارها ادامه داشته است یا خیر.

این در حالی است که برخی رسانه های روسی گزارش می دهند که مسکو از عادی سازی روابط با واشنگتن در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ ناامید شده است.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: اعمال تحریم های جدید دونالد ترامپ روسیه سوریه عراق


نظر شما :