محور گفت‌وگوهای سفر سرزده چاووش اوغلو به تهران

قضیه کردها، ایران و ترکیه را به هم رساند

۳۱ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۲:۳۰ کد : ۱۹۶۲۴۱۹ اخبار اصلی خاورمیانه
ناظران بعید نمی‌دانند که دو کشور خود را در وضعیتی ببینند که مجبور باشند از اختلافات در پرونده سوریه و سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بگذرند تا بتوانند در هماهنگی‌های امنیتی و سیاسی خود علیه کردها موفق شوند.
قضیه کردها، ایران و ترکیه را به هم رساند

دیپلماسی ایرانی: مولود چاووش اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه روز پنج شنبه سفری اعلام نشده به تهران داشت و اذعان کرد که فعالیت کردها و هماهنگی تهران و ترکیه در چگونگی برخورد با آنها محور گفت وگوهایش با هم تای ایرانی اش بوده است. سفرهایی که بسیاری از تحلیلگران معتقدند نشان از نزدیکی مواضع مسئولان دو کشور در قبال پرونده سوریه است.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، چاووش اوغلو در این باره گفت: «در این دیدار درباره قضایای منطقه ای مثل سوریه و عراق و یمن، و گروه های تروریستی مثل پ.ک.ک و پژاک ، شاخه ایرانی پ.ک.ک بحث و تبادل نظر کردیم.»

این سفر اعلام نشده یک هفته بعد از سفر محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران به آنکارا در 12 اوت انجام می شود. سفری که در آن ظریف با رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه دیدار کرد و رسانه های ایرانی خبر دادند که احتمالا ظرف روزهای آینده اردوغان به تهران سفر خواهد کرد.

به نظر می رسد که همکاری مشترک برای محاصره فعالیت کردها از حالت سری خود خارج شده و طرف های مختلف به فکر برخورد با گروه های مسلح کُرد برآمده اند و این در حالی است که کردها به یک برگ منطقه ای برای رویارویی با داعش تبدیل شده اند که می توانند بر موازنه های سیاسی و امنیتی در عراق و سوریه با حمایت علنی ایالات متحده تاثیر بگذارند.

ناظران بعید نمی دانند که دو کشور خود را در وضعیتی ببینند که مجبور باشند از اختلافات در پرونده سوریه و سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه بگذرند تا بتوانند در هماهنگی های امنیتی و سیاسی خود علیه کردها موفق شوند. نشانه هایی وجود دارد که ثابت می کند مواضع دولت ترکیه در قبال بشار اسد و مخالفان مسلح آن در حال تغییر است. تا قبل از کودتای ترکیه آنکارا به شدت از طرفداران پر و پا قرص سرنگونی بشار اسد بود و از مخالفان مسلح او همه گونه حمایتی را برای سرنگونی او می کرد.

سوران خدری، پژوهشگر در مسائل ایران و فعال سیاسی کُرد در این باره می گوید: «به طور تاریخی ایران و ترکیه در قضیه کردها و برخورد با آنها همواره به یکدیگر کمک های سیاسی و نظامی رسانده اند. فراموش نکنیم که قبل از توافق سایکس – پیکو ترک ها و ایرانی ها کردستان را میان خود تقسیم کرده بودند.»

خدری در گفت وگو با العرب همچنین می گوید: «قضیه کردها همچنان نقش مهمی در روابط ایران و ترکیه دارد. با وجود اختلافات سیاسی و اعتقادی میان دو کشور هر دو کردها را تهدیدی برای منافع خود در منطقه می بینند.»

آنکارا به شدت از پیشروی ها و دستاوردهایی که کردها در شمال سوریه به دست آورده اند، نگران است و از این که می بیند کردها با حمایت حملات هوایی امریکایی ها علیه داعش پیشرفت کرده اند و مناطق تحت کنترل این شبکه تروریستی را بعد از آزادسازی به تصرف خود در می آورند، بسیار ترسیده اند. چرا که گمان می کنند کردها با این کار به دنبال قدرت گرفتن و رسیدن به حداقل خودمختاری در مناطق شمالی سوریه هستند. و این در حالی است که کردهای سوریه اذعان کرده اند با کردهای ترکیه و پ.ک.ک ارتباط دارند و عبدالله اوجالان، رهبر این شبکه را رهبر سیاسی و معنوی خود می دانند. از سوی دیگر کردهای مسلح پژاک نیز فعالیت هایی را در مناطق مرزی غرب ایران انجام داده اند که باعث نگرانی ایرانی ها شده است. این مساله سبب شده ایران و ترکیه به وجود دشمن مشترکشان، یعنی گروه های تروریستی پژاک و پ.ک.ک اذعان کنند.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: پ.ک.ک ترکیه ایران


( ۱ )

نظر شما :