سلیم جبوری ظرف 2 روز آینده استعفا می‌کند

۲۳ مرداد ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۰ کد : ۱۹۶۲۱۷۸ سرخط اخبار

یک منبع نزدیک به رئیس ائتلاف گروه های عراقی (اهل تسنن) با بیان اینکه رئیس پارلمان ظرف دو روز آتی استعفا خواهد کرد، افزود که رئیس ائتلاف گروه های عراقی بر این باور است که ادامه کار رئیس کنونی پارلمان بی فایده است.

به گزارش ایسنا، این منبع نزدیک به اسامه نجیفی، رئیس ائتلاف گروه های عراقی (بزرگترین فراکسیون اهل تسنن در پارلمان) که خواست نامش فاش نشود، در مصاحبه با روزنامه فرامنطقه ای الشرق الاوسط با بیان این مطلب، گفت: از زمانی که تظاهرکنندگان حدود سه ماه قبل به مقر پارلمان یورش بردند و وارد دفتر سلیم جبوری، رئیس پارلمان شدند، او باید خودش استعفا می کرد چراکه این یورش نشانگر نارضایتی عراقی ها از عملکرد او به عنوان رئیس پارلمان بود.

وی افزود: پس از آنکه خالد العبیدی، وزیر دفاع گزارش هایی را در مقر پارلمان پیرامون فساد در قراردادهای تسلیحاتی مطرح کرد و گفت که  جبوری در این قراردادها دست داشته، ما انتظار داشتیم که رئیس پارلمان استعفای خود را ارائه کند هرچند که قوه قضائیه حکمی صادر کرد که شواهدی علیه جبوری وجود ندارد.

این منبع تصریح کرد: ائتلاف گروه های عراقی از عملکرد جبوری راضی نیست و این پست سهم ائتلاف ماست، به همین دلیل اعضای ائتلاف برای انتخاب یک شخص مورد قبول از اهل تسنن دیداری خواهند داشت و ما همچنین دیدارهایی با ائتلاف ملی عراق (بزرگترین فراکسیون شیعیان در پارلمان عراق) و ائتلاف کردستان خواهیم داشت تا از نظر آنها جویا شویم و در مورد شخص رئیس آتی پارلمان توافق حاصل کنیم.

وی تاکید کرد که مساله ریاست پارلمان از سوی جبوری مساله ای منقضی شده است چراکه وی دست به هیچ اقدام شایان ذکری برای عراقی ها نزد و در راستای منافع شخصی خود فعالیت کرد و با تکروی تعدادی از مشاوران را بنا به اهداف شخصی تعیین کرد.

این منبع در مورد برجسته ترین نامزدها برای ریاست پارلمان نیز گفت: احمد مساری، نماینده عراق برجسته ترین نامزد احتمالی برای این منصب است.

از سوی دیگر، احمد مساری، سخنگوی ائتلاف گروه ها در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت که جبهه اصلاح در پارلمان (۷۰ نماینده) جمع آوری امضا برای تغییر ریاست پارلمان را آغاز کرده است و نمایندگانی از ائتلاف گروه ها نیز در کنار جبهه امضای خود را برای برکناری جبوری مکتوب کرده اند.

وی در مورد اینکه آیا تغییر در ریاست پارلمان فقط به معنای تغییر رئیس پارلمان است یا دو معاونش را نیز شامل می شود، گفت: من از یادداشت امضاها تاکنون اطلاعی ندارم اما آنچه که می دانم این است که آنها در مورد ریاست صحبت می کنند.

مساری افزود: اگر ۱۶۵ امضا جمع شود، توافق بر سر برکناری جبوری خواهد بود و من نمی توانم نظر شخصی ام یا نظر ائتلاف را در حال حاضر مطرح کنم، چراکه بخشی از ائتلاف خواهان برکناری جبوری و بخشی دیگر خواهان ماندن او است و تابه این لحظه موضعی یکپارچه نسبت به این مساله وجود نداشته است.

وی در مورد نامزدی خود برای ریاست پارلمان نیز تصریح کرد: اگر من نامزد شوم و در مورد من توافق حاصل شود من این ماموریت را عهده دار خواهم شد.

در همین حال، خانم میسون دملوجی، سخنگوی ائتلاف الوطنیه به ریاست ایاد علاوی در مصاحبه با الشرق الاوسط گفت: من در حال حاضر به نمایندگی از خودم و به عنوان عضوی در پارلمان و نه به عنوان سخنگوی ائتلاف الوطنیه صحبت می کنم و می گویم که روند جمع آوری امضا برای برکناری این نماینده یا  آن نماینده به باج خواهی تبدیل شده است و زد و بندهای مالی نیز در این جریان صورت می گیرد.

کلید واژه ها: ائتلاف گروه ائتلاف گروه های عراقی گروه های عراقی ائتلاف گروه های


نظر شما :