شمخانی به مشاور امنیت ملی افغانستان چه گفت؟

۱۶ مرداد ۱۳۹۵ | ۲۰:۴۹ کد : ۱۹۶۱۹۶۹ سرخط اخبار
دبیر شورای عالی امنیت ملی هدف از تشکیل ائتلاف های غیرسازنده برخی کشورهای منطقه را محدود سازی ظرفیت همسایگان دانست و گفت: هر اقدامی که به تضعیف توانمندی های کشورهای اسلامی منجر شود، در مسیر تقویت رژیم صهیونیستی است.
 
به گزارش ایرنا از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی، محمد حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان که به دعوت دریابان علی شمخانی برای دیداری دو روزه به ایران سفر کرده است؛ پیش از ظهر امروز با نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان ملاقات و در خصوص مهمترین تحولات امنیتی منطقه ای و ساز و کارهای مقابله با تروریسم در افغانستان گفت و گو کرد.
 
شمخانی در این دیدار با اشاره به ضرورت همکاری های گسترده و راهبردی میان ایران و افغانستان و استمرار گفت و گوهای امنیتی میان دو کشور، بر دستیابی به راه حل های پایدار برقراری امنیت در مرزهای مشترک دو کشور و مقابله با تروریسم تاکید کرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی همچنین با ابراز تاسف و همدردی با قربانیان انفجارهای تروریستی اخیر در این کشور، گسترش ناامنی در بستر نزاع های فرقه ای و تروریستی را سیاست دیرینه برخی قدرت ها برای استهلاک ظرفیت های ملی و جایگاه منطقه ای کشورهای اسلامی دانست.
 
شمخانی با اشاره به افزایش بی ثباتی ناشی از حضور نیروهای بیگانه در افغانستان و توسعه بحران های امنیتی این کشور از زمان اشغال توسط آمریکا تاکنون افزود: روند افزایش نقش نیروهای نظامی و انتظامی افغانستان در حوزه ایجاد امنیت و ثبات در این کشور، اقدامی قابل تقدیر و نشانه روشنی از فعال سازی ظرفیت های گستره افغانستان در تامین امنیت این کشور است.
 
وی همچنین با اشاره به گفت و گوهای جاری میان دو کشور در خصوص موضوع آب های مرزی و نحوه مهار آن، اظهار داشت: آب یکی از اصلی ترین عوامل توسعه و آبادانی در مناطق مرزی دو کشور بوده و باید در چارچوب حق مشترک و به عنوان عاملی برای افزایش مودت و مشارکت در مسیر ایجاد رفاه مرز نشینان ایران و افغانستان مورد توجه قرار بگیرد.
 
دبیر شورای عالی امنیت ملی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تدوین راهبردهای مشترک در عرصه های سیاسی، امنیتی، اقتصادی و مرزی با افغانستان، اظهار داشت: تلاش مشترک به منظور تجمیع ظرفیت های بومی برای امنیت سازی و توسعه پایدار تنها راهکار موثر در برقراری ثبات منطقه ای است.
 
شمخانی امنیت مرزی میان دو کشور را عامل اساسی در توسعه زیربنایی و اقتصادی مناطق مرزی، افزایش مبادلات تجاری و کاهش قاچاق مواد مخدر دانست و افزود: جلوگیری از افزایش تحرک و نفوذ گروههای تروریستی و قاچاقچیان مواد مخدر در مرزهای مشترک بدون تعامل هدفمند و بکارگیری راهبردهای همگرا امکان پذیر نمی باشد.
 
وی با انتقاد از اقدامات مخرب برخی کشورهای منطقه که با هدف محدود سازی ظرفیت ها و توانمندی های همسایگان اقدام به تشکیل ائتلاف های غیر سازنده می کنند، اظهار داشت: دشمن اصلی جهان اسلام، رژیم جعلی و کودک کش صهیونیستی است و هر اقدامی که به تضعیف توانمندی های کشورهای اسلامی منجر شود، نادرست و در مسیر تقویت اسراییل است.
 
مقابله با تروریسم با تعامل همه کشورها امکان پذیر است
 
حنیف اتمر مشاور امنیت ملی رئیس جمهور افغانستان نیز که به دعوت دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان به ایران سفر کرده است در این دیدار ضمن تقدیر از نقش سازنده ایران در توسعه و پیشرفت افغانستان خاطر نشان کرد: مقابله همه جانبه با افراط گرایی و تروریسم با رویکرد امنیت منطقه ای و تعامل میان همه کشورها امکان پذیر است.
 
وی با اشاره به اراده این کشور در پیگیری سند همکاری بین دو شورای عالی ایران و افغانستان خواستار گسترش همکاری ها به ویژه با کشورهای همسایه برای ایجاد امنیت پایدار در مرزها و کمک به مبارزه با تروریسم و ترانزیت مواد مخدر شد.

کلید واژه ها: شورای عالی امنیت ملی


نظر شما :