در کنوانسیون ملی جمهوری خواهان چه گذشت؟

ترامپ و دروغ هایی برای فریب مردم

نویسنده خبر: حسین هوشمند
برخی از اعضای سرشناس حزب جمهوری خواه در این کنوانسیون شرکت نکردند. خانواده بوش شامل بوش پدر، جورج و جب و میت رامنی، همچنان از ترامپ حمایت نمی کنند. جب بوش و رامنی حتی اعلام کرده اند که ممکن است در انتخابات نهایی به کاندیدای حزب لیبرتارین یعنی گری جانسون رای بدهند.
ترامپ و دروغ هایی برای فریب مردم

دیپلماسی ایرانی: کنوانسیون ملی جمهوری خواهان به مدت چهار روز در روزهای دوشنبه تا پنجشنبه برگزار شد و دونالد ترامپ به طور رسمی به عنوان کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 انتخاب شد.

قبل از برگزاری کنوانسیون پیش بینی می شد که حواشی زیادی رخ دهد. مهمترین مسئله ای که احتمال وقوع آن می رفت نوعی شورش از سوی جناح های مخالف نامزدی ترامپ به ویژه از سوی حامیان تد کروز بود. نمایندگان حزبی حامی کروز هشدار داده بودند که از ترامپ حمایت نخواهند و مانع از انتخاب وی به عنوان نامزد نهایی خواهند شد. با این حال این مخالفت ها چاره ساز نبود و ترامپ توانست نامزد نهایی حزب شود.

اختلافات باقی است

یکی از اهداف برگزاری کنوانسیون ملی حزبی در تابستان سال انتخابات، ایجاد اتحاد و یکپارچگی در میان اعضای حزب است. با برگزاری کنوانسیون ملی طرفداران کاندیداهای مختلف اختلافات را کنار می گذارند و از نامزد پیروز حمایت می کنند تا بتوانند در انتخابات نهایی، کاندیدای حزب رقیب را شکست دهند.

اما در حزب جمهوری خواه همچنان اختلافات باقی است. برخی از اعضای سرشناس حزب جمهوری خواه در این کنوانسیون شرکت نکردند. خانواده بوش شامل بوش پدر، جورج و جب (بخت اصلی کسب نامزدی جمهوری خواهان قبل از ظهور ترامپ) و میت رامنی، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات 2012، همچنان از ترامپ حمایت نمی کنند و در کنوانسیون هم شرکت نکردند. جب بوش و رامنی حتی اعلام کرده اند که ممکن است در انتخابات نهایی به کاندیدای حزب لیبرتارین یعنی گری جانسون رای بدهند. حتی جورج دبلیو بوش با اظهار نگرانی درباره نامزدی ترامپ گفته «می ترسم آخرین رئیس جمهور جمهوری خواه باشم.»

حتی تد کروز که در کنوانسیون سخنرانی کرد حاضر به حمایت از ترامپ نشد، البته این مسئله مورد اعتراض حضار و هواداران ترامپ قرار گرفت. مارکو روبیو دیگر رقیب ترامپ هم در کنوانسیون حاضر نشد و پیامی ویدئویی برای کنوانسیون فرستاد.

غایبان سخنرانی

براساس بررسی نیویورک تایمز، از میان 29 نفر از مقامات جمهوری خواه که در 6 انتخابات اخیر ریاست جمهوری از سال 1992 تاکنون، بیش از 3 سخنرانی در کنوانسیون ملی حزب داشته اند، تنها 4 نفر در انتخابات امسال سخنرانی کردند که شامل میچ مک کانل، نوت گینگریچ، اسقف اعظم دیمیتریوس و مایک دانکن می شود.

یکی از مهمترین چهره هایی که در کنوانسیون امسال سخنرانی نکرد، سناتور جان مک کین، کاندیدای جمهوری خواهان در انتخابات 2008 بود. مک کین در کنوانسیون های سال های 1992، 1996، 2000، 2004، 2008 و 2012 سخنرانی کرده بود.

در کنوانسیون امسال 10 سناتور سخنرانی کردند. این میزان برای سال های 2008 و 2012 به ترتیب 10 و 8 نفر بود. بیشترین میزان آن هم مربوط به سال 1996 با 17 سناتور بوده است.

امسال 5 فرماندار در لیست سخنرانان بودند. این میزان در سال های 2008 و 2012 8 نفر بود. بیشترین میزان هم مربوط به سال 1996 با 15 فرماندار است.

در کنوانسیون امسال جمهوری خواهان 5 نظامی سخنرانی کردند که در سال های 2008 و 2012 به ترتیب 3 و 4 نفر بود. در سال 1996 هم 5 نفر نظامی سخنرانی کرده بودند.

از لحاظ افراد ورزشکار و سلبریتی ها، امسال 8 نفر از آنها در کنوانسیون جمهوری خواهان سخنرانی کردند، اما در سال های 2008 و 2012 این میزان 17 و 11 نفر بود. در سال 2000 هم 18 نفر سلبریتی در کنوانسیون سخنرانی کرده بودند.

یکی از حاضرین کنوانسیون جمهوری خواهان، خیرت ویلدرس، نماینده پارلمان هلند بود. ویلدرس یکی از سیاستمداران افراطی و ضد اسلام است که تحت تاثیر ترامپ قرار گرفته است. ویلدرس کارگردان فیلم موهن «فتنه» است و در سخنرانی های متعددی به اسلام، مسلمانان و حضرت محمد (ص) توهین کرده است.

سیاهنمایی های ترامپ ادامه دارد

مهمترین برنامه کنوانسیون ملی جمهوری خواهان سخنرانی ترامپ در آخرین شب کنوانسیون بود. ترامپ با قبول نامزدی جمهوری خواهان به مدت 75 دقیقه سخنرانی کرد که طولانی ترین سخنرانی یک کاندیدای ریاست جمهوری در کنوانسیون حزبی از سال 1972 بود.

لحن سخنرانی ترامپ تیره و تار بود و به شدت از هیلاری کلینتون و دولت باراک اوباما انتقاد کرد. شدت انتقادات وی به حدی بود که برخی از کارشناسان لحن سخنرانی وی را آخر الزمانی نامیدند. اما ترامپ در بیان انتقادات از دولت دموکرات بیش از اندازه زیاده روی کرد و آن گونه که رسانه های آمریکایی بررسی کرده اند در چندین مورد ادعاهایی دروغ داشته است.

ترامپ در سخنرانی اش گفته بود: «تعداد ماموران پلیسی که در حین ماموریت کشته شده اند در مقایسه با سال گذشته تقریباً 50 درصد افزایش داشته است.»

این اشتباه است. تعداد صحیح ماموران پلیسی که در حین انجام ماموریت در سال جاری کشته شده اند در مدت مشابه سال گذشته تنها 8 درصد افزایش داشته است.

ترامپ: «58 درصد از جوانان سیاهپوست بیکار هستند.»

میزان رسمی بیکاری جوانان سیاهپوست نصف رقمی است که ترامپ می گوید. براساس آمار اعلام شده میزان بیکاری جوانان سیاهپوست 16 تا 19 ساله در ژوئن 2016، 31.2 درصد است.

ترامپ: «درآمد سالیانه خانوارها از سال 2000 تاکنون 4 هزار دلار کاهش یافته است.

براساس آمار رسمی درآمد خانوارها در ژوئن 2016، 57206 دلار در سال بوده است که این میزان در سال 2000، 57826 دلار بوده است. ارقام نشان می دهد که 4 هزار دلار کاهش نداشته است.

ترامپ: «در سال 2009 و در دوران قبل از هیلاری، داعش بر روی نقشه وجود نداشت.»

حقیقت این است که داعش بقایای القاعده عراق است. این گروه در آوریل 2004 توسط ابومصعب الزرقاوی در عراق تشکیل شد. با کشته شدن زرقاوی در سال 2006 (یعنی 2 سال قبل از پایان یافتن دولت جورج دبلیو بوش) توسط حملات هوایی آمریکا، جانشین وی تشکیل داعش را اعلام کرد.

ترامپ: «به یاد داشته باشید این بیل کلینتون بود که پیمان نفتا، یکی از بدترین توافقات اقتصادی کشورمان بوده است را امضا کرد.»

درست است که بیل کلینتون حامی نفتا بود و تایید آن را از کنگره گرفت، اما این جورج بوش پدر بود که مذاکرات آن را انجام داد و در نهایت آن را امضا کرد. در مجلس نمایندگان و سنا هم جمهوری خواهان اکثریت حامیان این طرح را تشکیل می دادند.

در نظرسنجی ای که پس از سخنرانی ترامپ در کنوانسیون صورت گرفت، نشان می دهد که اکثریت بینندگان ترغیب شده اند به وی رای بدهند. براساس نظرسنجی سی ان ان، 56 درصد از بینندگان گفته اند پس از دیدن این سخنرانی به وی رای خواهند داد. 32 درصد گفته اند این سخنرانی تاثیر کمی بر روی آنها گذاشته است. 10 درصد هم گفته اند پس از دیدن این سخنرانی به وی رای نخواهند داد.

57 درصد از بینندگان دیدی «بسیار مثبت» به سخنرانی ترامپ داشتند، 18 درصد «تا حدودی مثبت» و 24 درصد دیدی «منفی» داشتند.

با توجه به این سخنرانی انتظار می رود در روزهای پیش رو فاصله ترامپ با کلینتون کاهش یابد و در برخی از نظرسنجی ها از وی جلو بزند. تا قبل از سخنرانی ترامپ، براساس میانگین نظرسنجی ایپسوس و رویترز، کلینتون با 40 درصد از ترامپ با 36 درصد جلوتر بود. در نظرسنجی آمریکن ریسرچ هم کلینتون با 43 درصد در مقابل 42 درصد از ترامپ جلوتر بود.

کنوانسیون ملی دموکرات ها هم روز دوشنبه آغاز می شود و تا پنجشنبه ادامه خواهد داشت. با معرفی معاون کلینتون، شور و شوق دموکرات ها هم بیشتر می شود و بعد از آن رقابت جدی و نهایی میان ترامپ و کلینتون آغاز می شود.     

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سخنرانی ترامپ دونالد ترامپ کنوانسیون جمهوری خواهان انتخابات آمریکا انتخابات 2016


نظر شما :