کسی که می‌خواهد امریکا را از نو بسازد

نگاهی به سخنرانی فی‌البداهه ترامپ

۰۵ بهمن ۱۳۹۵ | ۱۳:۳۰ کد : ۱۹۶۶۴۳۲ اخبار اصلی آمریکا
نویسنده خبر: فاروق جویده
فاروق جویده در الاهرام می‌نویسد: ترامپ واقع‌گراست، او قضایایی را مطرح می‌کند و بحران‌هایی را برای شهروند امریکایی یادآوری می‌کند که پیش از این هیچ حکومتی یادآوری نکرده است.
نگاهی به سخنرانی فی‌البداهه ترامپ

دیپلماسی ایرانی: میلیون ها نفر سخنرانی رئیس جمهوری جدید امریکا، دونالد ترامپ را دیدند که بر بازگشت امریکا به امریکایی ها تاکید می کرد. او از روسای جمهوری سابق امریکا انتقاد کرد و آنها را متهم به غارت ثروت امریکا برای ماجراجویی های خارجی در جنگ های شکست خورده کرد و گفت که چگونه امریکا میلیاردها دلار در خارج صرف کرد و ملتش را فقیر و بی کار رها کرد.

این اظهارات به آن معناست که ترامپ سیاست انزوا را ترجیح می دهد و می خواهد زیربناهای اقتصادی و نظامی امریکا را بازسازی کند تا از نقش و ارزش های امریکا در میان کشورهای جهان محافظت کند.

ترامپ تاکید کرد که تلاش می کند نمونه ای امریکایی برای کشورهای جهان بسازد و جهان را آن طور که خودش دوست دارد زندگی کند، تنها رها کند. این به آن معناست که امریکا دیگر داعیه دار آزادی و دموکراسی که در تحقق آن شکست خورده است، نخواهد بود.

ترامپ به میلیون ها امریکایی گفت که امریکا اول همه است و دولت امریکا تلاش می کند امریکا را از نو بسازد و شغل ایجاد کند و با فقر مبارزه کند و پشتیبان تولید باشد.   

رئیس جمهوری جدید منتخب امریکا در حالی صحبت از آغاز کار خود می کند که گویی کشورش یکی از کشورهای جهان سوم است که می خواهد از نو دوباره آن را بسازد. شکی نیست که چنین شیوه ای را از قبل در هیچ مراسم تحلیف روسای جمهور سابق امریکا ندیده ایم که همیشه شعار می دادند امریکا ابرقدرت است و می خواهد با ملت های حقیقی دیگر رویارو شود. امریکا نیاز به آن دارد که به آغوش مردمش برگردد. برای همین ترامپ فراموش نمی کند که از صنایع عقب افتاده و فرار صنایع بزرگ به خارج از کشور و عقب افتادگی نظام آموزشی و اداری کشورش صحبت کند.

ترامپ واقع گراست، او قضایایی را مطرح می کند و بحران هایی را برای شهروند امریکایی یادآوری می کند که پیش از این هیچ حکومتی یادآوری نکرده است.

در سخنرانی ترامپ هشدارهای بسیاری دیدیم. ترامپ با وجود این که از اهمیت سخنرانی و مراسم تحلیفش آگاه بود فی البداهه سخنرانی کرد بدون این که برگه ای را بخواند و این خلاف آن چیزی است که بعضی ها درباره او می گویند که وی فقط یک بازرگان دلال ملک متزلزلی است و بی هوا سخنرانی می کند. آنها همیشه می گفتند که این سخنرانی را تیم و کمیته های کاری او برایش تدارک دیده اند، اما همه دیدم که او کاملا خودکار و فی البداهه سخنرانی کرد.

نکته دوم این که او در سخنرانی خود هیچ اشاره ای به صلح نکرد در حالی که از تروریسم صحبت کرد و هشدارهای اخیر خود را در حال و هوای حضور یهودی ها و مسیحی ها در مراسمی که برای او ترتیب داده شده بود، بیان کرد. اتفاقا بخش بزرگی از مهاجران مسلمان نیز در این مراسم حضور داشتند. مراسمی که به هیچ وجه رنگ و بوی عربی یا اسلامی واحدی در آن نبود.

منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

فاروق جویده

نویسنده خبر

فاروق جویده (متولد 1946) شاعر نامی و از روزنامه‌نگاران و روشنفکران منتقد مصری است. وی از جمله کسانی است که همواره از محرومیت‌های کشورش در تمامی دوره‌ها نقدهای جدی ...

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: دونالد ترامپ ایالات متحده امریکا سخنرانی ترامپ


نظر شما :