گفت‌وگوی پوتین و اولاند درباره مسأله قره‌باغ

۱۱ تیر ۱۳۹۵ | ۱۸:۲۴ کد : ۱۹۶۰۷۱۶ سرخط اخبار

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و «فرانسوا اولاند» رئیس جمهوری فرانسه در گفت و گویی تلفنی در باره مساله قره باغ و آخرین وضعیت این منطقه و اقدامات برای حل و فصل این مناقشه رایزنی و تبادل نظر کردند.

به گزارش ایرنا، رئیس جمهوری روسیه همتای فرانسوی خود را به عنوان یکی از سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا از نتایج نشست اخیر سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سن پترزبورگ مطلع کرد.

بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، روسای جمهوری روسیه و فرانسه عصر روز پنجشنبه در این گفت و گوی تلفنی ابراز امیدواری کردند نتایج به دست امده در نشست سه جانبه سن پترزبورگ به پیشبرد روند صلح قره باغ کمک کند.
دو طرف توافق کردند به همکاری در چارچوب گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل و فصل سیاسی مساله قره باغ ادامه دهند.

روسیه، آمریکا و فرانسه سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا برای حل و فصل مناقشه قره باغ هستند که از حدود دو دهه پیش برای حل این مساله تلاش و مذاکره می کنند.
پوتین و اولاند همچنین در مورد مساله اوکراین و همه پرسی برگزیت که در ان اکثر مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا رای دادند، گفت و گو کردند.

سران روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان روز 31 خرداد ماه در سن پترزبورگ دیدار و در مورد بیانیه مشترکی توافق کردند که افزایش شمار ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا در منطقه مورد مناقشه قره باغ، از جمله بندهای مهم آن است.

بنا به اعلام دفتر مطبوعاتی کاخ کرملین، در بیانیه خاطرنشان شد که روسای جمهور ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر پایبندی به توافق های به دست آمده در دیدار 16 می وین برای تثبیت اوضاع در منطقه مورد مناقشه قره باغ و ایجاد فضای برای پیشبرد روند حل و فصل مسالمت آمیز این مناقشه تاکید کردند.

در ادامه بیانیه آمده است: دو طرف همچنین از رعایت آتش بس در خطوط حائل در منطقه قره باغ ابراز رضایت کردند.

روسای جمهوری روسیه، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در بیانیه مشترک خود همچنین بر اهمیت برقراری دیدارهای منظم برای حل مناقشه قره باغ تاکید کرده و توافق کردند به این دیدارها در چنین چارچوبی در کنار همکاری با سران گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا که به بخش پایانی دیدار سن پترزبورگ دعوت شده بودند ادامه دهند.

مناقشه میان دو کشور قفقاز جنوبی در سال 1988میلادی به دلیل تلاش های ارمنستان برای الحاق بخشی از سرزمین های آذربایجان آغاز و در سال 1992میلادی به درگیری نظامی تبدیل شد.
درنتیجه این مناقشه منطقه قره باغ کوهستانی و هفت شهرستان دیگر آذربایجان به اشغال نیروهای ارمنستان در آمد.

چهار قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد در باره این مناقشه که خواستار خروج بدون قید و شرط نیروهای ارمنستان از سرزمین های آذربایجان است تا به حال اجرا نشده است.

تلاش های میانجیگری بیش از20 سال گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا به ریاست مشترک آمریکا ، روسیه و فرانسه برای حل مسالمت آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی نتیجه ای نداشته است.

درگیری های شدید اوایل ماه آوریل گذشته میان نیروهای آذربایجان و ارمنستان که منجر به تلفات جانی هر دو طرف مناقشه شد، میانجیگران بین المللی را وادار به افزایش تلاش های میانجیگری برای حل و فصل این مناقشه کرده است.

کلید واژه ها: قره باغ ارمنستان مناقشه قره باغ مینسک جمهوری آذربایجان سن پترزبورگ ارمنستان و جمهوری آذربایجان


( ۱ )

نظر شما :