بحرانی که مردم را آزار می دهد

سلاح گرسنگی آذربایجان در قره باغ

۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۸:۰۰ کد : ۲۰۲۱۷۱۶ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
حدود دو ماه است که ساکنان قره باغ علیا ساعت ۴ صبح به امید یافتن نان در صف می ایستند. لوئیزا که ترجیح می دهد نام خانوادگی خود را فاش نکند، از طریق تماس تلفنی می گوید: «مردم در یک لیست ثبت نام می کنند، اما بسیاری از آنها چندین روز بدون دریافت چیزی منتظر می مانند.»
سلاح گرسنگی آذربایجان در قره باغ

نویسنده: فوستین ونسان

دیپلماسی ایرانی: بحران انسانی که ارمنیان را در منطقه قره باغ تحت مناقشه تحت تاثیر قرار می دهد، در تابستان امسال از زمانی که باکو به طور کامل دسترسی را مسدود کرد، به طور ناگهانی شدت یافته است. لوئی مورا نو اوکامپو، دادستان سابق دادگاه کیفری بین‌المللی، «نسل‌کشی مداوم» را که او به این اتفاق داد، محکوم کرد.

حدود دو ماه است که ساکنان قره باغ علیا ساعت 4 صبح به امید یافتن نان در صف می ایستند. لوئیزا که ترجیح می دهد نام خانوادگی خود را فاش نکند، از طریق تماس تلفنی می گوید: «مردم در یک لیست ثبت نام می کنند، اما بسیاری از آنها چندین روز بدون دریافت چیزی منتظر می مانند.» این وکیل 25 ساله که در مرکز درگیری بیش از 30 ساله بین آذربایجان و ارمنستان زندگی می کند، می گوید: «غذای کافی برای نخوابیدن نیمه گرسنه وجود ندارد. همچنین این ترس دائمی وجود دارد که جنگ یا چیزی حتی بدتر دوباره شروع شود. من هر شب با خانواده ام صحبت می کنم انگار آخرین بار است.»

کریدور لاچین، تنها جاده ای که این منطقه جدایی طلب را به ارمنستان متصل می کند، از دسامبر 2022 توسط جمهوری آذربایجان مسدود شده و کمبود مواد غذایی، دارو، مایحتاج اولیه و سوخت را باعث شده است. هر چه هفته ها بیشتر می گذرد، ذخایر بیشتر تخلیه می شود. در شبکه های اجتماعی، عکس ها و فیلم های فروشگاه های خالی در حال افزایش است.

در حالی که بن بست ادامه دارد، رئیس جمهور خودخوانده قره باغ علیا، روز جمعه اول سپتامبر استعفای خود را ارائه کرد. او در فیس بوک نوشت: «این تصمیم برای تضمین نظم عمومی قوی و ثبات داخلی در قره باغ است. تغییر رویکرد و تدابیر برای نشان دادن انعطاف پذیری ضروری است.» چند هفته ای بود که شایعه استعفای او به گوش می رسید. ریچارد گیراگوسیان، محقق در ایروان، در تحلیلی می‌ گوید: «او با گسترش محاصره بیشتر و بیشتر منزوی و تحقیر شده بود.» 

آتش بسی که نهم نوامبر 2020 تحت حمایت مسکو امضا شد، مهر شکست تحقیرآمیز ارمنستان در برابر آذربایجان بود. او همچنین بازگشت روسیه به منطقه را با استقرار حدود 2 هزار نیروی حافظ صلح روسی امضا کرده بود. روی کاغذ، آنها هستند که قرار است رفت و آمد و امنیت کریدور لاچین را تضمین کنند. ماموریتی که اکنون روسیه با جنگ در اوکراین به انجام آن قادر نیست.

منبع: لوموند / تحریریه دیپلماسی ایرانی

کلید واژه ها: قره باغ قره باغ کوهستانی مناقشه قره باغ آذربایجان جمهوری آذربایجان ارمنستان سیونیک استان سیونیک ارمنستان و آذربایجان الهام علیف


( ۱۸ )

نظر شما :

خسرو ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۳۴
در خانکندی گرسنگی وجود ندارد و در ثانی تنها راه ارتباطی قره باغ ، جاده لاچین هم نیست بلکه راه اصلی جاده آغدام عسگران به خانکندی است که صلیب سرخ روسیه هم از این راه به خانکندی مایحتاج می آورد ثالثا اگر واقعا گرسنگی وجود داشت چرا آرد و مواد غذایی ارسالی از طرف هلال احمر آذربایجان را تحویل نمی گیرند ؟ این ننه من غریبم بازی ها برای عبور بی قید وشرط بین ارمنستان و خانکندی طراحی شده تا در لوای حمل مواد غذایی ، اسلحه و مهمات به تروریست‌های داشناق بیاورند با نشر این پروپگاندا ، کارت بازی تروریست‌های ارمنی نشوید احتمالا نوشته مرا حذف می‌کنید ولی باور کنید خیلی واضحه
کامران ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۱
نمایش مضحک گرسنگی ارمنی های قره باغ برای رسیدن به اهداف جدایی طلبانه .اگر گرسنه هستند چرا چندین تریلی ارد اهدایی اذربایجان را قبول نکردن ؟ اگر گرسنه هستند چرا باز به همان منوال کمک های غذایی روسها را که در مناطق داخلی اذربایجان مننظر هستتد قبول نمیکنند ؟ قره باغ بخش جدایی ناپذیر اذربایجان است و این گروه کوچک هم باید در جامعه اذربایجان ادغام شوند.راه دیگر برای انها مهاجرت به سمت دوستانشان و تشکیل جمهوری استوراخ در انجاست.
عدل ۲۰ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۹:۴۵
مسیحیها چقدر هوای هم رو دارند برعکس ما مسلمانها
ایرانی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۱:۳۹
راستی رزمایش آمریکا ارمنستان یادمون باشه ارامنه ما را فروختند به‌ امریکا
ها ها ها... ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۲:۲۱
همچنین اتحاد ارامنه با امریکا و ایران و هند و فرانسه هم چاره ساز نیست.
محمد ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۹:۰۸
اشغال بیست درصد خاک آذربایجان طی سی سال و آوارگی بیش از یک میلیون آذربایجانی و نسل کشی در خوجالی از یادها نرفته است.
خاقانی شیروانی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۹
سوال علمی: طبق امار سالهای گذشته قره باغ سالیانه میزان محصول غلات( گندم و جو،ذرت..) ۲۵۰ هزار تن میباشد، که از این مقدار حدود ۲۰۰ هزار تن به ارمنستان صادر میشود و باقی ۵۰ هزار تن به مصرف داخلی اهالی ارمنی قره باغ اختصاص می یابذ، حال که فصل برداشت محصول است و به علت مسدود بودن جاده لاچین هیچ محصولی و غلاتی به ارمنستان صادر نشده یعنی با یک حساب دو دو تا اهالی ارمنی قره باغ تا ۵ سال ذخیره غذایی دارند، پس چطور شده از گرسنگی میمیرند؟ اینها هم شایعات و پروپاگاندای ارامنه و طرفدانش است تا اذهان جهانیان را برای یک دروغ بزرگ دیگر ( قتل عام ارامنه از گرسنگی) اماده کنند، و بعد از چند سال به استناد همین شایعات و دروغها ادعا کنند که در فلان تاریخ هزاران ارامنی قره باغ از محاصره ومسدود شدن جاده لاچین قتل عام شده اند،. تاریخ دروغ اینگونه ساخته میشود!
علی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۳۹
اگر واقعا گرسنه هستن چرا مسیر اغدام رو ارمنیا بستن و اجازه ورود محموله های غذایی رو نمیدن ؟ مسیر لاچین تنها مسیر برای ورود به خانوندی نیست . اینا یا گرسنه نیستن یا بهانه اینها باز شدن لاچین و ورود تروریستها ارمنی به منطقه هست .
مجتبی ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴
ارامنه نه ایران را به امریکا فروختند و نه ایران ارامنه را به باکو و ترکیه فروخته اما ترکیه و باکو ایران را به پوست موز فروختند ،نمایش رزم با ۷۵ تفگندار امریکابی و ۱۷۵ تفگندار ارمنی اسمش رزمایشه؟؟؟؟؟ پس رزمایش چند کشور و تیپ هزار نفری ارتش باکو و ترکیه و پاکستان حتما شوی نظامی است ؟؟؟؟؟ اما ان عزیر اگر ایران قرار به اتحاد با ارامنه داشت الان باکو وجود نداشت یا جرات عرض اندام نداشت ،اتحاد ایران با سوریه و عراق باعث موجودیت انها بعد از حمله داعش و تحریم و .....شده و ایران تا پای جان حمایت تمام قد از متحدانش میکند و افکار و توهمات قومیتی نژادی و زبانی هیچ ارزشی ندارد
آبتین ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۲۸
اینها به کشته شدن مردم در اثر گرسنگی می‌خندند ولی می‌گویند ما ارمنی‌ها و کردها و علویها و یونانیها و ... را نسل کشی نکرده ایم!!!
خداپرست ۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۷:۴۰
این یک گزارش برساخته و غیرواقعی است. اولا" ارزاق مورد نیاز خانکندی از روستاهای اطراف و سایر شهرهای جمهوری آذربایجان به راحتی قابل تامین است. ثانیا" جاده آغدام هست. در ضمن این ارامنه قره باغ چطوری گرسنه اند که همین چند روز پیش انتخابات برگزار کرده و با انتخاب رئیس جمهور خود خوانده خود را مستقل از آذربایجان می دانند؟ اگر واقعا" بحران غذا هست پس انتخابات چطور برگزار شده؟ امیدوارم سیاستمداران ما گول اشک تنساح اینها را نخورند . مطمئن باشید ارمنستان یا به سمت روسیه می رود یا آمریکا و یا با ترکیه و آذربایجان توافق می کندایران را در منطقه تنها می گذارد.
احمد ۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۶:۳۲
قره باغ از لحاظ قانونی و طبق اسناد سازمان ملل و اتحاد شوروی سابق ،متعلق به آذربایجان است و حتی طبق اسناد و آرشیو روسیه تزاری خانات ایروان همیشه خاک مقدس آذربایجان و مسلمانان ثبت شده است.دیپلماسی ایرانی دست از حرکات شوونیستی و پروپاگاندای ارمنی و مظلوم نمایی ارمنی بردارد و بی طرفانه قضاوت کند.
آریایی ۰۸ مهر ۱۴۰۲ | ۱۷:۲۰
سیونبک هم طبق اسناد سازمان ملل متعلق به ارمنستان است. البته کل باکو طبق عهدنامه های ایران و روسیه در صورت بروز جنگ متعلق به ایران خواهد بود‌‌.