هفتمین کنگره حزب حاکم و فرصت کیم جونگ اون

چرا کره شمالی به سلاح هسته ای نیاز دارد؟

۲۱ اردیبهشت ۱۳۹۵ | ۲۰:۳۰ کد : ۱۹۵۸۷۹۸ اخبار اصلی آسیا و آفریقا
برگزاری کنگره و همه مراسم مربوط به آن بخشی از تلاش دولت کره شمالی برای ایجاد وحدت در درون و تضمین وفاداری به خاندان کیم را نشان می دهد.
چرا کره شمالی به سلاح هسته ای نیاز دارد؟

دیپلماسی ایرانی: در هفتمین کنگره حزبی کره شمالی که بزرگترین کنواسیون سیاسی این کشور طی 36 سال اخیر خواهد بود، چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که سیستم سیاسی کره شمالی همواره در هاله ای از ابهام پیچیده شده جزئیات بسیار اندکی در مورد این گردهمایی به بیرون درز کرده است. موضوعات اصلی مطرح شده در کنگره تا پایان کار کنگره و اعلام رسمی آن آشکار نخواهد شد و خبرنگاران نیز در طول برگزاری کنگره اجازه شرکت در جلسات را ندارند.

اهمیت این کنگره حزبی که برای هفتمین بار از زمان تاسیس حزب کارگران کره در 1949 و اولین بار پس از 1980 برگزار می شود، این است فرصتی بزرگ در اختیار رهبر فعلی کره شمالی قرار می دهد.

در بخش هایی از سخنان منتشر شده کیم جونگ اون در ششم می، وی برنامه هسته ای کشورش و شکوه و عظمت آن را مورد تمجید قرار داده است. کیم جونگ اون به دنبال ثبت نام خود در تاریخ کره شمالی با ترسیم خطوط سیاسی و ایدئولوژیکی مخصوص دوران رهبری خود، به عنوان چراغ راهنمایی برای آینده کشورش است. برای دیگران نیز این کنگره حزبی بهترین فرصت برای شناخت کیم جونگ اون 33 ساله و برنامه های آن برای نجات کشورش از فقر است.

کیم که از نسل سوم رهبران کره شمالی است، بر میراث پدر و پدربزرگ خود برای مشروعیت بخشی به رهبری خود استفاده خواهد کرد.

رسانه های خارجی هم اکنون اخبار مربوط به کنگره ششم حزب را که توسط کیم ایل سونگ برگزار شد، مرور می کنند. در این کنگره، رئیس جمهور رسما کیم جونگ ایل را به عنوان رهبر بعدی کره شمالی معرفی کرد. کتاب زندگی نامه کیم جونگ ایل با جزئیات به موضوع کنگره ششم حزب و فعالیت های پشت پرده مورد ادعا می پردازد. وی در زندگی نامه خود خواهان بازنگری در قوانین حزب برای حفظ میراث فلسفی پدر خویش یعنی اتکا به خود، که ترکیبی از ناسیونالیسم کره ای و سوسیالیسم است شده که می تواند تعریف کننده هویت ملی باشد.

نگاهی به برگزاری کنگره ششم و وصف آن در کتاب زندگی نامه رئیس جمهور سابق می تواند کمک کند که درک بهتری از کنگره هفتم به دست آوریم.

حضور 6 هزار نماینده در کنگره ( اگر چه رقم نهایی حاضران3هزار نفر بود)

حضور یک میلیون شهروند در پیونگ یانگ برای رژه

حضور 50هزار ژیمناست برای انجام حرکات اکروباتیک

حضور 15هزار هنرمند برای اجرای برنامه

به حرکت در آوردن 300 قایق گل ارائی شده در رودخانه تائدونگ

در اولین روز از کنگره ششم حزب، کیم ایل سونگ در سخنرانی 5 ساعته در مورد موفقیت های حزب سخنرانی کرد. در سه روز بعدی این گردهمایی نمایندگان تجدیدنظرهای مورد نظر کیم جونگ ایل در مورد قواعد رهبری حزب و آموزش های ایدئولوژیک را بررسی و تایید کردند. این قواعد ممکن است در نگاه اول صرفا بروکراسی بی مورد به نظر برسند، اما در واقع قدرت خانواده کیم را بیشتر کرده و ماهیت ناسیونالیستی سیستم اقتصادی و سیاسی کشور را تحکیم بخشید.

در کنگره جدید، کیم جونگ اون قرائت خود را از سوسیالیسم ارائه خواهد داد و ضمن تمجید از جایگاه پدر و پدربزرگ خود، جایگاه خویش را به عنوان میراث دار سوم خانواده تثبیت خواهد کرد. یکی از موضوعاتی که به احتمال زیاد در کنگره از سوی رئیس جمهور مطرح خواهد شد، بحث پیشبرد مسیر دوجانبه گسترش تسلیحات هسته ای و توسعه اقتصادی خواهد بود.

پس از ماه اکتبر که خبر برگزاری کنگره هفتم اعلام شد، کره شمالی دوبار اقدام به آزمایش موشک های بالستیک زیردریایی و یک بار اقدام به آزمایش هسته ای کرده و پرتاب یک موشک دوربرد را نیز در پرونده خود ثبت کرده است.

جای هیچ تعجبی نیست که چرا سه دهه است که کره شمالی هیچ کنگره حزبی ترتیب نداده است. برگزاری مراسمی با این سطح از هزینه ها برای کره شمالی دشوار است. برگزاری کنگره و همه مراسم مربوط به آن بخشی از تلاش دولت کره شمالی برای ایجاد وحدت در درون و تضمین وفاداری به خاندان کیم را نشان می دهد.

منبع: فارن پالسی / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی. 25

کلید واژه ها: کنگره حزبی کنگره ششم برگزاری کنگره کیم جونگ اون


( ۲ )

نظر شما :