وزیر امور خارجه امریکا در نشست منامه به همتایانش گفت:

فعلا صحبت از کنار رفتن اسد ممنوع

۳۰ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۶:۳۰ کد : ۱۹۵۸۱۷۲ اخبار اصلی خاورمیانه
کری در دیدارش با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین در روزهای هفتم و هشتم مارس گفته است که «در حال حاضر صحبت از کنار رفتن بشار اسد از قدرت نکنید.»
فعلا صحبت از کنار رفتن اسد ممنوع

دیپلماسی ایرانی: منابع موثق اعلام کردند که جان کری، وزیر امور خارجه امریکا در سفر خود به بحرین به همتایانش در شورای همکاری خلیج فارس گفته است که فعلا از بحث بر سر رفتن بشار اسد از قدرت خودداری کنند.

به گزارش پایگاه خبری دام پرس به نقل از سایت سوریه نت، وابسته به مخالفان سوری، منابع آگاه که نخواستند نامشان فاش شود گفتند که کری در دیدارش با وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس در منامه، پایتخت بحرین در روزهای هفتم و هشتم مارس گفته است که «در حال حاضر صحبت از کنار رفتن بشار اسد از قدرت نکنید.»

اظهارات کری یک هفته قبل از آغاز دور سوم مذاکرات صلح سوریه در ژنو صورت گرفته است. به اعتقاد این منابع اظهارات کری نشان از توافق روسیه و امریکا بر سر قضیه سوریه در وضعیت فعلی از جمله آینده بشار اسد، رئیس جمهوری این کشور دارد.

سوریه نت در این زمینه می نویسد، نشانه ها حاکی از آن است که امریکا از موضع خود در قبال کناره گیری اسد، رئیس جمهوری سوریه از قدرت کوتاه آمده با وجود این که دولت امریکا بارها اعلام کرده است که «بشار اسد مشروعیت خود را از دست داده» و خواستار کناره گیری او از قدرت شده و تاکید کرده است که «سرنوشت بشار اسد را خود مردم سوریه تعیین می کنند.»

از سوی دیگر به نوشته سوریه نت روسیه به دنبال راه حل سیاسی برای بحران سوریه مطابق با دیدگاه خود است و در همین رابطه کرملین با مسئولان امریکایی به توافق رسیده که موافقت با بازبینی قانون اساسی سوریه آغازگر مذاکرات باشد و در ادامه تلاش شود که درباره کنار رفتن بشار اسد از قدرت صحبت شود تا به این ترتیب راه حل سیاسی در این کشور کلید بخورد. دو طرف در حال حاضر تاکید دارند به جای صحبت بر سر کنار رفتن اسد از قدرت و مسائل دیگر مذاکرات را بر مبارزه با تروریسم متمرکز کنند.  

این سایت همچنین می نویسد آن چه به بیرون درز پیدا کرده چندان از اظهاراتی که برخی منابع روز جمعه از نشست ژنو به اطلاع رسانه ها رساندند دور نیست. به گفته این منابع استفان دی میستورا، نماینده سازمان ملل در امور سوریه به مخالفان پیشنهاد داده است که بشار اسد همچنان به عنوان رئیس جمهور در قدرت باقی بماند و سه معاون برای او با صلاحیت های کامل از سوی مخالفان انتخاب شود. با این وجود سخنگوی رسمی هیئت عالی مذاکره کنندگان مخالف سوریه هر گونه پیشنهادی در این زمینه از سوی دی میستورا را رد کرد و گفت که مخالفان نیز چنین طرح هایی را نمی پذیرند. با این حال افراد نزدیک به فضای مذاکرات ژنو می گویند که به روشنی می توان دید که امریکایی ها در پرونده سوریه تسلیم اراده دولت روسیه شده اند و تلاش دارند به هر نحوی به نوعی راه حل درباره پرونده سوریه برسند.

این سایت اظهار نظر کرد که «روشن شده که از سرگیری مذاکرات ژنو 3 بدون این که امریکایی ها و روس برای موفقیت مذاکرات به توافق برسند، ممکن نیست، و تا کنون روس ها هر گونه بحث بر سر سرنوشت اسد را رد کرده اند و همچنان این عبارت را که سرنوشت اسد را مردم سوریه تعیین می کنند، تکرار می کنند. این عبارتی است که کاخ سفید نیز استفاده می کند. در عین حال روشن شده است که ایالات متحده به هیچ وجه آمادگی ندارد که روابط خود را با روسیه متشنج کند، برای همین هیچ فشاری را به روس ها وارد نمی آورد که نرمشی در مواضع حکومت سوریه در ژنو ایجاد کند، امریکایی ها فقط به این که روس ها همراهی نظامی خود را در جنگ جاری در سوریه با ارتش سوریه کاهش داده اند، کفایت کرده اند و به صراحت می گویند به شدت از این نگرانند که ناگهان روس ها بخواهند مواضع خود را تغییر داده و موضعی پیش بینی نشده اتخاذ کنند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه جان کری


نظر شما :