پیامدهای حملات تروریستی بروکسل

آتش ملی‌گرایی در اروپا شعله‌ور خواهد شد

۰۵ فروردین ۱۳۹۵ | ۱۹:۳۰ کد : ۱۹۵۷۴۱۵ اخبار اصلی اروپا
تشدید اسلام‌هراسی به دنبال حوادث تروریستی بروکسل می‌تواند بار دیگر ملی‌گرایی را در کشورهای اروپایی تشدید کند.
آتش ملی‌گرایی در اروپا شعله‌ور خواهد شد

دیپلماسی ایرانی: حملات تروریستی بیست و دوم مارس در بروکسل در حالی به وقوع پیوست که اتحادیه اروپا همچنان در بهت حوادث تروریستی نوامبر در پاریس قرار دارد و سعی می کند با مشکل مهاجرت دست و پنجه نرم کند. مهم تر این که نیروهای ملی گرا با اعمال فشار بر حکومت های خود اصول بنیادین اتحادیه مانند آزادی جابه جایی نیروی کار و شینگن را به چالش می کشند. فضای ترس و وحشتی که هم اکنون بر اروپا غالب شده، بدون تردید ملی گرایی و دغدغه های آن را در اروپا تشدید خواهد کرد.

اولین پیامد حملات بروکسل دور جدیدی از بحث و گفتگوها پیرامون کنترل مرزها در اتحادیه اروپا، بویژه در منطقه شینگن خواهد بود. توافق شینگن در آغاز 2015 و با اولین موج بحران مهاجرت به طور جدی به چالش کشیده شد. بروز حوادث تروریستی در پاریس این بحث را جدی تر کرد، بویژه آن که مظنونان این حادثه آزادانه بین پاریس و بلژیک در حرکت بوده اند. بنابراین، فرانسه و برخی دیگر از کشورها کنترل بر مرزهای خود را افزایش دادند. کمیسیون اروپایی از آن زمان اعلام کرده است که خواهان رفع کلیه کنترل های مرزی در منطقه شینگن تا پایان 2016 است. با این وجود، حملات اخیر و حملاتی از این دست که ممکن است در آینده اتفاق بیفتد، می تواند چنین ترتیباتی را با مشکل مواجه کند.

به احتمال زیاد، برخی از کشورهای اروپایی به زودی قوانین امنیتی ملی جدیدی را به تصویب می رسانند تا بدین ترتیب بتوانند کنترل خود را بر ستیزه جویانی که از خاورمیانه و شمال آفریقا به اروپا سرازیر می شوند بیشتر کنند و همچنین بتوانند در این زمینه به تبادل اطلاعات بیشتری با همسایگان خود بپردازند. اتحادیه اروپا نیز به احتمال زیاد بار دیگر موضوع مبارزه با تروریسم ها در ورای اتحادیه مانند لیبی و سوریه را مورد بحث و بررسی قرار خواهد داد. احتمال دارد که اروپا خواهان افزایش حضور خود در ائتلاف مبارزه با داعش باشد و در این راستا به آموزش ارتش عراق و شبه نظامیان کرد بپردازد یا تسلیحات بیشتری را در اختیار آنها قرار بدهد. مشارکت بیشتر در ماموریت های اطلاعاتی ناتو و اعزام جنگنده های بیشتر به مناطق درگیری نیز می تواند در دستور کار قرار بگیرد.

یکی دیگر از حوزه هایی که می تواند تحت تاثیر قرار بگیرد، توافق اخیر ترکیه و اتحادیه اروپا برای محدود کردن انتقال پناهجویان به اروپا است. توجه مجدد به تهدید تروریسم می تواند تمرکز اعضای اتحادیه را به روی مرزهای خارجی اتحادیه جلب کند و بدین ترتیب همکاری های بیشتر و نزدیکتر با ترکیه در دستور قرار می گیرد. از سوی دیگر، این حملات می تواند اسلم هراسی را در اروپا تشدید کرده و  مخالفت های عمومی برای رفع لزوم اخذ روادید برای شهروندان ترکیه جهت سفر به اروپا را افزایش دهد. لغو روادید از پیش شرط های ترکیه برای افزایش همکاری های خود با اروپا در مبارزه با تروریسم است.

اسلام هراسی می تواند همچنین منجر به افزایش حمایت ها از احزاب ملی گرا شود. جبهه ملی فرانسه پیش از این نیز حمایت های قابل توجهی را جلب کرده است. در آلمان نیز رویکرد مخالفت با مهاجرت توانسته توجه عمومی را به خود جلب کند. فرانسه و آلمان هر دو در 2017 انتخابات مهمی را پیش رو دارند که می تواند تحت تاثیر مستقیم بحران مهاجرت و حملات تروریستی قرار بگیرد.

در نهایت، حملات تروریستی به اقتصاد اروپا ولو در کوتاه مدت ضربه خواهد زد. در چند روز آتی مردم در بلژیک و سایر کشورهای اروپایی از ترس حملات مشابه از حضور در اماکن عمومی شلوغ اجتناب خواهند کرد و این می تواند به طور موقت بر توریسم اروپا تاثیر منفی بگذارد. هم اکنون مردم اروپا تهدید تروریسم را جزئی از زندگی روزانه خود می بینند و این می تواند در دراز مدت بر اتحادیه اروپا تاثیر منفی داشته باشد.

منبع: استراتفور / ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 25 

کلید واژه ها: اتحادیه اروپا شینگن تروریسم حملات بروکسل


نظر شما :