چرا اتحادیه عرب با تجزیه سوریه مخالفت کرد؟

۰۳ فروردین ۱۳۹۵ | ۲۲:۳۰ کد : ۱۹۵۷۳۹۸ سرخط اخبار

معاون دبیر کل اتحادیه عرب روز دوشنبه گفت این اتحادیه با اعلام تشکیل نظام فدرالی در سوریه مخالف است؛ مخالفتی به نظر می رسد ریشه در نگرانی کشورهای عربی از وقوع شرایط مشابه برای آنها و تبدیل سوریه به مدلی برای تجزیه برخی دیگر از کشورهای عربی در سال های آینده حکایت دارد.

به گزارش «تابناک»، پس از آنکه کردهای سوریه تحت عنوان فدرالیسم عملاً اعلام خودمختاری کردند، اتحادیه عرب روز دوشنبه با اقدام کردهای سوریه برای ایجاد نظام فدرالی در این کشور مخالفت کردند و هشدار دادند که این اقدام می تواند به فروپاشی سوریه منجر شود.

معاون دبیر کل اتحادیه عرب «احمد بن حلی»، گفت که این اتحادیه اقدام کردهای سوریه در اعلام نظام فدرالی در شمال سوریه را به رسمیت نخواهد شناخت و تاکید کرد: «اتحادیه عرب این اقدامات جدایی طلبانه که به وحدت سوریه لطمه می زند را رد می کند. اتحاد و تمامیت ارضی سوریه یکی از اصول بنیادین اتحادیه عرب است!»
تاکنون تجزیه و چندپاره شدن سوریه و عراق و تشکیل کشورهای مطلقاً سنی در این مناطق جزو گزینه های ایده آل های عربستان و متحدانش محسوب می شد اما با توجه به آنکه بیم تکرار این مدل در سایر کشورهای عربی در طول سال های آینده می رود، موضع مخالف کشورهای عربی با تجزیه سوریه و عراق تقویت شده است.

کرد ها در نشستی که با حضور بیش از 200 تن از چهره های کرد در منطقه «رمیلان» در مرز ترکیه، سوریه و عراق برگزار شد، در مناطق شمال سوریه از جمله «کوبانی»، «عفرین» و «الجزیره» که کرد ها از آن با عنوان «روژاوا» یاد می کنند، تشکیل حکومت فدرالی را رسماً اعلام کردند که به عنوان نخستین گام برای تجزیه سایر مناطق سوریه تلقی می شود.

برگزاری این نشست در مناطق مرزی مشترک سوریه، ترکیه و عراق، علاوه بر ایجاد نگرانی در ترکیه، نگرانی ها را نزد سیاستمداران و مسئولان امنیتی عراق نیز افزایش داده و این گمانه را پررنگ ساخته که با تجزبه بلندمدت بخش های کردنشین خاک ترکیه و بخش کردنشین خاک عراق و الحاق به مناطق کردنشین سوریه، پروژه شکل گیری کردستان به عنوان یک کشور پیاده سازی کرد اما اینکه آیا به تصمیم نهایی رسیده و اینکه آیا این تصمیم اجرایی شود، تا حدود زیادی برگرفته از عملکرد بازیگران منطقه ای است.

مسئولان ارشد ترکیه، نخستین گروهی بودند که از مدت ها پیش به سناریوی تجزیه مناطق کردنشین پی برده و با توجه به تهدید برای تمامیت ارضی این کشور، علاوه بر مخالفت جدی با این پروژه، رایزنی های گسترده ای با متحدانشان به ویژه آمریکا برای جلوگیری از وقوع این اتفاق انجام داده بودند و حملات ارتش ترکیه به مناطق تحت کنترل گروه های وابسته PYD و PKK نیز در همین راستا ارزیابی می شد.

وزارت خارجه سوریه در موضع گیری مشابه، با انتشار بیانیه ای اعلام تشکیل نظام فدرال در شمال این کشور را «خلاف قانون اساسی سوریه و بی ارزش» دانسته بود. روسیه و آمریکا نیز مواضع مشابهی اتخاذ کردند، هرچند به زعم برخی ناظران آمریکا از طرح تجزیه سوریه و شکل گیری کشور کردی در مرز ترکیه، سوریه و عراق حمایت می کند.

کلید واژه ها: اتحادیه عرب سوریه و عراق ترکیه


نظر شما :