بحران در اردوگاه جمهوری‌خواهان

جایگزین احتمالی ترامپ کیست؟

نتیجه‌ای که از بررسی نظر اعضای حزب جمهوری‌خواه به دست می‌آید بسیار شکننده است: تنها ۴۵ درصد از اعضای حزب جمهوری‌خواه گفته اند که کیسیک قابل قبول است، ۳۳ درصد هم گفته اند تد کروز و ۲۲ درصد دونالد ترامپ را قبول دارند.
جایگزین احتمالی ترامپ کیست؟

ویسنده: استیون شپرد

دیپلماسی ایرانی: در جریان کنوانسیون رقابتی جمهوری خواهان که در تابستان امسال برگزار می شود، جان کیسیک، کاندیدایی است که مورد حمایت اکثریت نمایندگان حزبی جمهوری خواه است.

براساس نظر اعضای حزب جمهوری خواه در هفت ایالت رقابتی، کیسیک در میان سه کاندیدای جمهوری خواهی که در رقابت ها باقی مانده اند، بیشترین اعتبار را در یک کنوانسیون رقابتی -که در صورتی که هیچ کدام از کاندیداها نتوانند به حد نصاب 1237 نماینده حزبی دست پیدا کنند، برگزار می شود- خواهد داشت. این در حالی است که کیسیک، فرماندار اوهایو هم اکنون از لحاظ کسب نمایندگان حزبی در انتها قرار دارد و قبل از برگزاری کنوانسیون ملی حزب در ماه جولای، شانسی برای دستیابی به حد نصاب نمایندگان حزبی ندارد.

نتیجه ای که از بررسی نظر اعضای حرب به دست می آید بسیار شکننده است: تنها 45 درصد از اعضای حزب جمهوری خواه گفته اند که کیسیک قابل قبول است، 33 درصد هم گفته اند تد کروز و 22 درصد دونالد ترامپ را قبول دارند. اما خودی های حزب جمهوری خواه می گویند کیسیک کمتر موجب برانگیخته شدن مخالفت هایی با خودش شده است و کمپین وی برای کسب حمایت نمایندگان حزبی در موقعیت بهتری قرار دارد.

یک جمهوری خواه اهل نیوهمشایر می گوید: «جان تنها کاندیدایی است که در صحنه باقی مانده است و دارای تمام شرایط حزب است. مسیری که وی در انتخابات در پیش گرفته است این فرصت را برایش فراهم کرده که انتخابی قابل قبول برای نمایندگان حزبی باشد. جان این مسئله را در کلیولند به خوبی نشان خواهد داد، امری که دیگر کاندیداها توانایی آن را ندارند.»

یک جمهوری خواه ساکن ویرجینیا می گوید: «تلاش های جان کیسیک موجب رویگردانی جمهوری خواهان نشده است و هواداران وی همچنان در طول رقابت های مقدماتی رویکردی مثبت دارند. من فکر می کنم این که محافظه کارترین جمهوری خواهان کیسیک را قبول کنند، شانس بیشتری از این دارد که میانه روها ترامپ یا کروز را قبول کنند.»

برخی از جمهوری خواهان هم به قابلیت رای آوری کیسیک در انتخابات پاییز اشاره می کنند و این که نمایندگان حزبی جمهوری خواه باید کاندیدایی را انتخاب کنند که بتواند پیروز شود. یک جمهوری خواه از فلوریدا می گوید: «کیسیک با آمریکایی های بیشتری می تواند ارتباط برقرار کند به همین دلیل این مسئله از وی در انتخابات نهایی کاندیدای بهتری می سازد. عملکرد مثبت وی در اوهایو به وضوح نشان داد که وی از لحاظ سیاسی در میان جمهوری خواهان مقبولیت دارد.»

برخی از خودی ها حزب جمهوری خواه مخالف این گفته ها هستند و می گویند کروز در ضدیت با ترامپ کاندیدای بهتری است چون در نزد محافظه کاران مقبولیت بیشتری دارد. یک جمهوری خواه از آیووا می گوید کروز از لحاظ کسب نمایندگان حزبی بهتر عمل کرده است و همین مسئله می تواند به وی برای جلب حمایت آن دسته از نمایندگان حزبی که در کنوانسیون خواهند توانست آزادانه کاندیدای خود را انتخاب کنند، کمک می کند.

این جمهوری خواه اهل آیووا می گوید: «کروز در سطح ملی توانسته است نماینده حزبی کسب کند و همزمان که ما در حال صحبت هستیم، وی در حال جلب نظر نمایندگان حزبی است. کیسیک زیرساخت های لازم را ندارد و ترامپ هم به کسب یک موج امید دارد تا بتواند نامزدی نهایی را در کنوانسیون به دست بیاورد.»

یک جمهوری خواه از کارولاینای شمالی می گوید: «کروز در یک کنوانسیون رقابتی بهتر می توان عمل کند. وی در همه ایالت ها بازی کرده است و تنها در یک یا سه ایالت نیست که به فعالیت می پردازد. کیسیک چنین قدرتی ندارد.»

یک جمهوری خواه از نیوهمشایر معتقد است که کروز در کنوانسیون ملی بهتر می تواند آرای حامیان ترامپ را به دست بیاورد. البته این مسئله در حالتی اتفاق می افتد که ترامپ نتواند به حد نصصاب 1237 نماینده دست پیدا کند و این نمایندگان حزبی در کنوانسیون ملی خواهند بود که کاندیدای نهایی را انتخاب می کنند.

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند    

کلید واژه ها: نمایندگان حزبی کیسیک ترامپ حزب جمهوری خواه انتخابات 2016


( ۱ )

نظر شما :