ناراحتی اعضای شورای امنیت از امریکا و روسیه

مسکو همه را در عمل انجام شده قرار داد

۱۰ اسفند ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۸۱۱ اخبار اصلی خاورمیانه
اعضای شورای امنیت از این که توافق برای آتش‌بس بی‌توجه به دیگر اعضای شورا تهیه شده گلایه دارند و می‌گویند که فقط به طور سطحی نظر آنها خواسته شده است.
مسکو همه را در عمل انجام شده قرار داد

دیپلماسی ایرانی: نگاه ها امروزه به سوریه دوخته شده است تا میزان موفقیت آتش بس در این کشور جنگندزده را بسنجند. آتش بسی که از یک دقیقه جمعه شب و بامداد شنبه آغاز شده و بعد از 5 سال صدای گلوله و خمپاره را در شهرهای سوریه متوقف کرده است.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ بیروت، روسیه و ایالات متحده امریکا اصرار دارند که شورای امنیت سازمان ملل طرحی را به تصویب برساند که به موجب آن آتش بس موقت با وجود شبهات بسیار نسبت به موفقیت آن به رسمیت شناخته شود. دیپلمات های آگاه به روزنامه الحیات گفتند که «هدف از تصویب این قطعنامه در شورای امنیت مجبور کردن طرف های سوری برای ورود به مذاکرات سیاسی است حتی اگر بمباران مواقع گروه های مخالف ادامه داشته باشد.»

مخالفان سوری اعلام کردند که 97 جریان توافق موقت را به رسمیت شناخته اند و گفته اند که آتش بس با حکومت سوریه را به رسمیت می شناسند. در حالی که محمد الجولانی، رئیس جبهه النصره با انتشار پیامی صوتی مخالفت خود را با آتش بس بیان کرد و نسبت به وجود نیرنگی که با همکاری کشورهای غربی و بشار اسد برای حفظ او در قدرت در کمین ملت سوریه است، هشدار داد.  

از سوی دیگر آتش بس در حالی در سوریه آغاز شده که عربستان سعودی چهار فروند جنگنده اف – 15 خود را به پایگاه نظامی اینجرلیک در ترکیه برای مشارکت در حمله هوایی علیه داعش در سوریه فرستاده است. در این فرودگاه جنگنده های امریکایی، بریتانیایی و فرانسوی نیز حضور دارند.

در نیویورک رایزنی ها برای صدور قطعنامه آتش بس سوریه همچنان ادامه دارد. واشنگتن و مسکو 24 ساعت به اعضای شورای امنیت مهلت داده اند که بدون تعدیل معنایی، قطعنامه توقف جنگ در سوریه را تصویب کنند.

یکی از نمایندگان حاضر در جلسه شورای امنیت که روزنامه الحیات نامی از او به میان نیاورده است، در این باره گفت: «روسیه همه را در برابر عمل انجام شده قرار داد، در حالی که ما تلاش می کردیم بند 8 که درباره مسیر آتش بس و آغاز مذاکرات سیاسی صحبت می کند را بررسی کنیم، نماینده روسیه هر گونه بحثی در این زمینه را رد کرد و گفت که این کارها سنگ اندازی است و پیش شرط محسوب می شود.»

 

یک دیپلمات اروپایی گفت: «وضعیت کاملا در دست روسیه و ایالات متحده است. با وجود این که روسیه خود اعلامیه مونیخ را زیر پا گذاشت و همچنان به حملات خود به مخالفان سوری ادامه داد، می بینیم که اکنون بر حفظ آتش بس به هر قیمت تاکید دارد و می گوید باید بدون درنگ به حمایت از آن قطعنامه صادر شود.»

بند چهارم شورای امنیت سازمان ملل به تلاش های روسیه و ایالات متحده برای رسیدن به شرایط لازم برای آتش بس اذعان می کند و می گوید که این تلاش ها با استقبال نیروهای ارتش سوریه و حمایت آن و همچنین مخالفان سوری مواجه شده و هماهنگی های لازم در این زمینه میان روسیه با ایالات متحده در جریان است.

دیپلمات های حاضر در شورای امنیت گفتند: «اعضای شورای امنیت از جمله بریتانیا و فرانسه نسبت به کیفیت تطبیق آتش بس تردید دارند و می گویند صفت پایبندی که برای مذاکره کنندگان سیاسی به کار می برند چگونه می تواند عملی شود در صورتی که بمباران و عملیات نظامی علیه مخالفان ادامه داشته باشد. چگونه می توان همه را ملزم کرد که پشت میز مذاکره بنشینند و گفت به آن چه در میدان می گذرد توجه نداشته باشید.»

آنها همچنین از این که توافق برای آتش بس بی توجه به دیگر اعضای شورای امنیت تهیه شده گلایه دارند و می گویند که فقط به طور سطحی نظر آنها خواسته شده است.

دیپلمات ها در شورای امنیت همچنین گفتند که «حکومت سوریه گفته است که بستن همه مرزها از جمله مرز سوریه با ترکیه جزئی از توافق آتش بس سوریه تحت عنوان توقف حمایت مسلحانه از تروریست ها است، در حالی که مشخص نیست توافق امریکا و روسیه شامل این موضوع می شود یا خیر.»

مشکل دیگری که در مقر شورای امنیت سازمان ملل در نیویورک بروز کرد، کیفیت تعامل با برخی از کشورهایی است که حکومت سوریه می گوید که حامی «گروه های تروریستی» هستند. یک دیپلمات گفت: «ما حتی نمی دانیم نقشه آتش بس چیست و شامل کدام مناطق می شود.»

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه روسیه امریکا


نظر شما :