کارولاینای جنوبی و نوادا برای پیشتازان خوش یمن بودند

تاخت و تاز ترامپ و سقوط بوش

نویسنده خبر: حسین هوشمند
ترامپ با فاصله ۱۰ درصدی پیروزی بسیار خوبی در ایالت محافظه‌کار به دست آورد. وی در حالی در کارولاینای جنوبی پیروز شد که هیچ کدام از مقامات این ایالت از وی حمایت نکرده بودند.
تاخت و تاز ترامپ و سقوط بوش

دیپلماسی ایرانی: شنبه شب انتخابات مقدماتی دموکرات ها و جمهوری خواهان در دو ایالت جدا برگزار شد. دموکرات ها در نوادا و جمهوری خواهان در کارولاینای جنوبی به رقابت پرداختند. انتخاباتی که تبعات مهمی داشت و موجب پیروزی دونالد ترامپ، هیلاری کلینتون و انصراف جب بوش از رقابت ها شد.

نتایج کارولاینای جنوبی

ترامپ با فاصله توانست در این ایالت پیروز شود و همچنان به پیشتازی خودش در رقابت های جمهوری خواهان ادامه می دهد. مارکو روبیو و تد کروز با فاصله بسیار نزدیکی در رتبه های دوم و سوم قرار گرفتند و بوش مجبور شد که از رقابت ها انصراف دهد. در ادامه نتایج جمهوری خواهان در انتخابات مقدماتی کارولاینای جنوبی را مشاهده می کنید.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

دونالد ترامپ

239581

32.5

44

2

مارکو روبیو

165881

22.5

-

3

تد کروز

164790

22.3

-

4

جب بوش

57863

7.8

-

5

جان کیسیک

56206

7.6

-

6

بن کارسون

53326

7.2

-

 

ترامپ با فاصله 10 درصدی پیروزی بسیار خوبی در این ایالت محافظه کار به دست آورد. وی در حالی در این ایالت پیروز شد که هیچ کدام از مقامات این ایالت از وی حمایت نکرده بودند. فرماندار نیکی هیلی، سناتور تیم اسکات و نماینده تری گودی از روبیو حمایت کرده بودند و دیگر سناتور ایالت، لیندسی گراهام از بوش حمایت کرده بود، با این اوصاف ترامپ یک تنه آرای رای دهندگان جمهوری خواه را کسب کرد.

کارولاینای جنوبی جزء ایالت هایی است که برنده آن تمام آرای نمایندگان حزبی (Delegates) را به دست می آورد به همین دلیل ترامپ به عنوان برنده تمام 44 نماینده حزبی این ایالت را به دست آورد. از این رو کسب مقام دومی یا سومی چندان اهمیتی نداشت و این فقط نفر اول بود که آرای نمایندگان حزبی را به دست آورد.

نتایج نوادا

کلینتون براساس نظرسنجی ها و پیش بینی ها شانس بیشتری برای پیروزی در این ایالت داشت و موفق شد با فاصله 5 درصدی سندرز را شکست دهد. اختلافی که عملکرد خوب وی در این ایالت را نشان می دهد. سندرز با پیروزی ای که در نیوهمشایر به دست آورد برای این که بتواند موفقیتش را تکرار کند و به روند صعودی اش ادامه دهد به پیروزی در این ایالت نیاز داشت. در ادامه نتایج انتخابات دموکرات ها در نوادا را مشاهده می کنید.

رتبه

کاندیدا

تعداد آرا

درصد آرا

نماینده حزبی

1

هیلاری کلینتون

6238

52.7

19

2

برنی سندرز

5589

47.2

15

 

البته عملکرد سندرز در مقایسه با چند ماه گذشته که فاصله ای دو رقمی با کلینتون داشت بسیار پیشرفت داشت ولی وی نتوانست بر جو حاکم بر نوادا که به نفع کلینتون بود غلبه کند. این نکته را باید توجه داشت که نوادا ایالتی است که هیسپانیک ها یا لاتین تبارها در آن حضور گسترده ای دارند و اوضاع کلینتون در میان اقلیت ها بهتر از سندرز است.

ترامپ می تازد

خیلی ها فکر می کردند ترامپ این سرمایه دار نیویورکی شانسی برای پیروزی در رقابت ها ندارد و دیر یا زود رقابت ها را ترک می کند، شکست وی در آیووا این ظن را تقویت کرد، اما پیروزی خیره کننده در نیوهمشایر و تکرار آن در کارولاینای جنوبی موجب شده است تا جناح اصلی حزب جمهوری خواه دچار ترس شدیدی شوند و به دنبال راهی برای خلاص شدن از شر وی هستند. چون آنها ترامپ را خودی نمی دانند و می دانند که حضور وی در رقابت ها شانس حزب را برای فتح کاخ سفید پایین می آورد. ترامپ در سخنرانی پیروزی اش که همانند دو ایالت قبلی با کل خانواده اش در آن حضور داشت، خوشحال و مغرور بود و گفت: «ما هیچ وقت کارولاینای جنوبی را فراموش نمی کنیم.»

پایان کار بوش

مهمترین تبعات انتخابات شنبه شب، انصراف جب بوش کاندیدای مهم جمهوری خواهان از ادامه رقابت ها بود. بوش کاندیدای مورد حمایت جناح اصلی حزب بود و بزرگان حزب از وی حمایت می کردند. وی کسی بود که پس از پایان انتخابات 2012 و زمانی که اولین گمانه زنی ها درباره کاندیدای جمهوری خواهان برای انتخابات بعدی منتشر می شد، کاندیدای اصلی بود و بیشترین شانس را برای تصدی نامزدی نهایی این حزب داشت. پیشتازی وی تا تابستان امسال ادامه داشت تا این که غیرخودی های حزب همچون ترامپ و کروز از راه رسیدند و فضا از کنترل وی درآمد.

این درحالی است که مهمترین حامیان مالی حزب پشت سر بوش بودند و وی توانسته بود با 150 میلیون دلار کمک مالی که جمع کرده بود، بیشترین کمک های مالی را در جریان انتخابات امسال در میان تمام کاندیداهای جمهوری خواه و دموکرات کسب کند.

بوش پس از کسب رتبه ششم در آیووا، چهارم در نیوهمشایر و چهارم در کارولاینای جنوبی تحت فشار شدیدی از سوی حامیان مالی و اعضای حزب قرار داشت تا انصراف دهد، تصمیمی که برای بزرگان حزب سخت ولی ناگزیر بود چون وی عملاً دیگر شانسی برای پیروزی در رقابت ها نداشت. عملکرد ضعیف و محبوبیت پایین جورج دبلیو بوش، برادرش به ضرر وی تمام شد و جب هرچه سعی کرد تا از سایه برادرش خارج شود نتوانست.

بوش در سخنرانی اش گفت: «مردم آیووا، نیوهمشایر و کارولاینای جنوبی حرف خودشان را زدند و من واقعاً به تصمیمشان احترام می گذارم. بنابراین، من امشب کمپین ام را به پایان می رسانم. من به رقبایم که در این جزیره باقی ماندند تبریک می گویم، آنها با یک رقابت سخت روبرو هستند چون رئیس جمهور بودن شغل سختی است.»

روبیو امیدوار است

با انصراف بوش، کاندیدای جناح اصلی حزب، بزرگان جمهوری خواه برای خلاص شدن از شر ترامپ و کروز، غی خودی های حزب، پشت سر وی قرار خواهند گرفت. رقابت از این پس میان ترامپ، کروز و روبیو خواهد بود و جناح اصلی حزب تمام سعی اش را خواهد کرد تا روبیو را نامزد نهایی حزب کند.

کروز با شک و تردید ادامه می دهد

کروز مدعی است که تنها کسی است که می تواند ترامپ را شکست دهد، اما مسئله این است که حزب با این که وی سناتور تگزاس است، دل خوشی از وی ندارد. تنها امید کروز برای ادامه رقابت ها در این وضعیت سه شنبه بزرگ است که در آن روز 15 ایالت به طور همزمان انتخابات را برگزار می کنند و با توجه به این که اکثر این ایالت ها جنوبی هستند و تگزاس ایالت خود کروز با 155 نماینده حزبی در این روز انتخابات را برگزار می کنند، کروز امید زیادی به آن بسته است.

سندرز فقط ادامه می دهد

سندرز با وجود این که می تواند در ایالت های دیگر و سه شنبه بزرگ به پیروزی هایی دست پیدا کند ولی شانسی برای شکست کلینتون ندارد و کلینتون که جناح اصلی حزب پشت سرش قرار دارند فقط به دنبال رسیدن موعد انتخابات ایالت های دیگر است تا نمایندگان حزبی لازم را برای نهایی کردن نامزدی اش به دست بیاورد. کلینتون با اتکا به نمایندگان حزبی ارشد (Super Delegates) هم اکنون از پیشتازی 502 به 70 نماینده حزبی در مقابل سندرز نفع می برد. با این احتساب کار برای سندرز خیلی دشوار است تا بتواند کلینتون را شکست دهد.

انتخابات بعدی جمهوری خواهان روز سه شنبه 23 فوریه در نوادا و برای دموکرات ها شنبه 27 فوریه در کارولاینای جنوبی برگزار می شود. دو ایالتی که براساس نظرسنجی ها ترامپ و کلینتون در آن پیشتاز هستند.

حسین هوشمند

نویسنده خبر

عضو هيئت تحريريه ديپلماسي ايراني

hossein. houshmand@gmail.com

 

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: ترامپ کارولاینای جنوبی سندرز جناح اصلی حزب نوادا نمایندگان حزبی نیوهمشایر روبیو


نظر شما :