با وجود دستاوردهای بزرگ در نشست مونیخ

همچنان اختلافات به قوت خود باقی است

۲۶ بهمن ۱۳۹۴ | ۱۱:۳۰ کد : ۱۹۵۶۴۳۱ اخبار اصلی خاورمیانه
مکرم محمد احمد می‌نویسد: دستاورد عظیمی در حاشیه نشست مونیخ به دست آمده، اما همچنان اختلافات میان دولت و مخالفان سوری بر سر چگونگی حضور در نشست ژنو 3 بسیار است.
همچنان اختلافات به قوت خود باقی است

دیپلماسی ایرانی: سرانجام نزدیکی مواضع امریکا و روسیه سبب شد تا بحران سوریه – که می رفت به پرتگاه جنگ جهانی سوم کشیده شود – به منطقه سیاسی امن تری کشیده شود که به موجب آن به جای اول مارس که روسیه پیشنهاد داده بود آتش بس اعلام شود یک هفته دیگر اعلام آتش بس شود. همچنین به کاروان های کمک رسان اجازه داده شود که وارد 19 منطقه محاصره شده از جمله در شهر حلب شوند که اخیرا ارتش سوریه توانست آن را از آزاد کند و کمک هایی که از مرز ترکیه به مخالفان مسلح می رسید را قطع کند، در عین حال همه طرف ها توافق کردند که به توقف تشدید عملیات نظامی پایبند باشند و نیروهای زمینی وارد سوریه نکنند.   

بر اساس اتفاقاتی که پشت پرده میان روس ها و امریکایی ها در کنفرانس امنیت اروپایی مونیخ افتاد، کنفرانس ژنو 3 در 25 فوریه از سر گرفته خواهد شد، و مخالفان سوری که پیش از این حضور خود را در آن رد کرده بودند، مجددا در آن حاضر خواهند شد. آنها گفته بودند تا زمانی که بخش انسانی قطعنامه شورای امنیت مبنی بر شکست محاصره شهرها عملی نشود و کاروان های کمک رسان وارد شهرها نشوند و بمباران شهرها متوقف نشود، از حضور در مذاکرات خودداری خواهند کرد.

امریکایی ها پیشنهاد روس ها برای اعلام آتش بس در سه هفته دیگر را رد کردند از ترس این که در این سه هفته پیش روی های بیشتری در شمال سوری از سوی ارتش سوریه صورت نگیرد و عربستان و امارات نیز بر ورود نظامی زمینی بر سوریه به عنوان تنها راه حل پافشاری نکنند، همچنین کسی به مخالفان مسلح موشک های زمین به هوا برای مقاومت در برابر حملات نیروی هوایی ارتش سوریه ندهد، یعنی همان چیزی که دیمیتری مدودوف، نخست وزیر روسیه آن را خطرناک دانست و هشدار داد که می تواند آغازگر جنگ جهانی سوم شود.

از آن جا که محاصره حلب سبب شد تا بیش از 50 هزار سوری دور تازه ای از مهاجرت به مرزهای ترکیه را آغاز کنند، اروپایی ها در نشست مونیخ تاکید کردند که باید به سرعت راه حلی برای حل بحران پناهندگان که هر روز بیشتر دروازه های اروپا را می کوبند، یافت شود.

با این وجود و در حالی که دستاورد عظیمی در حاشیه نشست مونیخ به دست آمده، اما همچنان اختلافات میان دولت و مخالفان سوری بر سر چگونگی حضور در نشست ژنو 3 بسیار است، روس ها و سوری ها و ایرانی ها بر دور نگه داشتن نمایندگان برخی گروه های تروریستی در این نشست اصرار دارند در حالی که ترک ها به روشنی حضور هر گونه نماینده از سوی مخالفان کرد در این نشست را رد کرده اند، علاوه بر آن اختلاف های قدیم بر سر سرنوشت بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه نیز همچنان به قوت خود باقی است، با این حال روشن است که توافقی امریکایی – روسی برای حفظ بشار اسد تا پایان مرحله انتقالی با این تمایل روزافزون که او حق نامزدی در انتخابات را داشته باشد، به دست آمده است. مساله ای که به شدت عربستان و بخش بزرگی از گروه های مسلح سوری آن را رد می کنند.


منبع: الاهرام / تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: سوریه


نظر شما :