هم‌حزبی‌های اوباما با میراث او چه می‌کنند؟

نامزدهای دموکرات‌؛ حامی بهبود روابط با ایران

در زمینه سیاست خارجی هر سه کاندیدای دموکرات موافق عدم اعزام گسترده نیروهای زمینی به خاورمیانه بودند و اعتقاد داشتند که بهبود روابط با ایران اقدام خوبی است.
نامزدهای دموکرات‌؛ حامی بهبود روابط با ایران

نویسنده: دیوید گراهام

دیپلماسی ایرانی: هیلاری کلینتون و برنی سندرز یکشنبه شب در آخرین مناظره دموکرات ها قبل از انتخابات مقدماتی در آیووا شرکت کردند. همان گونه که انتظار می رفت بزرگترین درگیری این شب بر سر کنترل سلاح و بیمه درمانی بود، دو موضوعی که این دو کاندیدای پیشتاز در طول چند هفته اخیر با یکدیگر بر سر آنها بحث های متعددی داشته اند.

کلینتون در حال مشاهده سندرز است که در نظرسنجی ها رشد دارد و به همین دلیل به این سناتور ورمونت بر سر کنترل سلاح حمله کرد. کلینتون به پیشنهاد سندرز برای بیمه درمانی حمله کرد و ادعا کرد که طرح وی در تناقض با قانون بیمه درمانی اوباما است.

کلینتون به سرعت درباره سلاح، حمله مستقیمی به سندرز انجام داد: «من باید یک موضوع را مشخص کنم و آن این که سناتور سندرز آرای بسیاری را به نفع انجمن ملی دارندگان سلاح داده است.» کلینتون می گوید سندرز لیستی طولانی از رای دادن به نفع لابی طرفدار اسلحه دارد. این انتقاد بی رحمانه و موثر بود.

اما در زمینه بیمه درمانی وی به این راحتی نتوانست دست بالاتر را داشته باشد. حمله کلینتون به سندرز نسبتاً غیرقابل قبول بود: وی در رابطه با این موضوع بحث کرد که سندرز به دنبال یک سیستم درمانی تک پرداخت کننده (که خودش به آن «مدیکر برای همه» می گوید) است که جایگزین بیمه درمانی اوباما می شود. کلینتون مدعی است که سندرز می خواهد بیمه درمانی اوباما را لغو و طرح خودش را جایگزین آن کند، یعنی همان کاری که جمهوری خواهان می خواهند انجام دهند. سندرز این اظهارات را رد کرد و گفت فقط به دنبال تقویت طرح کنونی است. حملات کلینتون در مناظره یکشنبه شب به سندرز این فرصت را داد تا اصلاحات لیبرال مابانه اش را هم معرفی کند.

هم سندرز و هم کلینتون از بیمه درمانی همگانی حمایت می کنند. اختلاف آنها در زمینه چگونه دستیابی به آن است. سندرز معتقد است که سیستم نیاز به یک بازسازی کامل دارد ولی کلینتون اعتقاد دارد که چنین اقدامی از لحاظ سیاسی ممکن نیست و باید اقدامات موثری در رابطه با آن صورت بگیرد.

اگر این مناظره بر سرنوشت رقابت ها موثر بوده باشد، می تواند به دموکرات ها برای این که انتخاب کنند به چه کسی رای دهند یا احساس می کنند به چه کسی نیاز دارند، کمک کند. البته این مناظره منجر به تغییر قابل توجهی نشد و به همین دلیل شب خوبی برای سندرز بود که در نظرسنجی ها در حال رشد است و عملکرد قدرتمندانه ای داشته است.

البته کاندیداها با سوالات سختی هم روبرو شدند، از سندرز درباره این پرسیده شد که چرا عملکرد خوبی در میان رای دهندگان اقلیت ندارد و کلینتون هم به خاطر ضعفش در زمینه رای دهندگان جوان مورد سوال قرار گرفت. هیچ کدام از دو کاندیدا نتوانستند به خوبی به این سوال پاسخ دهند و فقط به گفتن این نکته اکتفا کردند که در حال کار بر روی این مشکلات هستند.

اما کلینتون بار دیگر عملکردی قوی در مناظره داشت. به نظر می رسد استراتژی وی نزدیک کردن خودش به رئیس جمهور اوباما بود. این مسئله خودش را در دفاع کلینتون از بیمه درمانی اوباما در برابر انتقادات سندرز نشان داد. مارتین اومالی هم بهترین عملکردش در مناظره ها را انجام داد. هر سه کاندیدا بر روی این موضوع توافق داشتند که پلیس باید در قبال تیراندازی به شهروندان مسئولیت پذیر باشد. کلینتون به مسئله آلودگی آب های آشامیدنی در فلینت، میشیگان هم اشاره کرد و گفت اگر ساکنین این منطقه حومه دیترویت، سفیدپوستان بودند، مشکل آب های آلوده شان مدت ها پیش حل شده بود.

در زمینه سیاست خارجی هر سه کاندیدا موافق عدم اعزام گسترده نیروهای زمینی به خاورمیانه بودند و اعتقاد داشتند که بهبود روابط با ایران اقدام خوبی است. کلینتون مقداری به خاطر «ریست» روابط با روسیه تحت فشار قرار گرفت. سندرز در پاسخ به مسئله داعش پاسخ عجیب و غریبی داد و خواستار تشکیل ارتش مسلمانان برای شکست این گروه شد اما به این اشاره نکرد که چنین ارتشی باید از چه کسانی تشکیل شود، سنی ها؟ شیعیان؟ اعراب؟ ایرانی ها؟ و این که چه کسی باید آن را هدایت کند.

منبع: آتلانتیک/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سندرز بیمه درمانی اوباما كلينتون انتخابات 2016 انتخابات آمريكا دموكرات


نظر شما :