جوکی که درباره مناظره انتخاباتی آمریکا گفته شد

برنامه دموکرات‌ها برای درمان جمهوری‌خواهان

سندرز و کلینتون به غیر از مبارزه‌ای که با هم دارند بر روی یک موضوع با هم تفاهم دارند: مناظره آنها بسیار سازنده‌تر از مناظره طرف جمهوری‌خواه است.
برنامه دموکرات‌ها برای درمان جمهوری‌خواهان

نویسنده: دنیل اشتراوس

دیپلماسی ایرانی: سناتور برنی سندرز در حالی پای به مناظره شنبه شب در فلینت، میشیگان گذاشت که پیروزی های هفته گذشته موجب زنده ماندن کمپین وی شد. در مقابل هیلاری کلینتون هم علاقه دارد تا با پیروزی در میشیگان فاصله اش در زمینه نمایندگان حزبی را افزایش دهد. در ادامه به نکات جالبی از این مناظره اشاره می شود.

«ببخشید، دارم حرف می زنم»

کلینتون توجه ها را به سمت مواضع سندرز در قبال بحران صنعت اتومبیل جلب کرد. «در سال 2009، رئیس جمهور منتخب باراک اوباما از تمام اعضای کنگره درخواست کرد تا به لایحه ای برای پایان دادن به این بحران رای بدهند. پول ها آماده بود تا برای نجات صنعت اتومبیل سازی و 4 میلیون شغل مربوط به آن هزینه شود.» کلینتون در ادامه می گوید: «من به لایحه نجات صنعت اتومبیل سازی رای دادم. اما سناتور به تزریق این پول ها برای نجات صنعت اتومبیل رای منفی داد. من فکر می کنم بین دیدگاه ما تفاوت عمده ای وجود دارد.»

سندرز در پاسخ گفت: «شما دارید درباره بحران وال استریت یعنی جایی که برخی از دوستان شما این اقتصاد را نابود کردند، صحبت می کنید.» کلینتون شروع کرد به صحبت کردن «شما می دانید...» سندرز با حالت اعتراضی گفت: «ببخشید، من دارم صحبت می کنم.» کلینتون هم گفت: «اگر می خواهی صحبت کنی، کل داستان را بگو». سندرز در پاسخ گفت: «اجازه بده من داستان خودم را تعریف کنم، بعد شما داستان خودت را بگو».

«دموکرات ها همیشه درست نمی گویند»

قسمتی از مباحثات در مناظره به بانک صادرات – واردات اختصاص یافت. اندرسون کوپر، مجری مناظره به این نکته اشاره کرد که سندرز دیدگاهی مشابه با تد کروز، کاندیدای جمهوری خواه در مخالفت با این بانک دارد. سندرز در پاسخ گفت: «دموکرات ها همیشه درست نمی گویند. دموکرات ها هم بعضی اوقات از رفاه مبتنی بر شرکت ها حمایت کرده اند. دموکرات ها از توافقات تجاری وحشتناکی حمایت کرده اند. در رابطه با این موضوع من اعتقادی به رفاه مبتنی بر شرکت ها ندارم. در واقع، ممکن است وزیر امور خارجه، کلینتون بداند یا نداند، اما من به عنوان عضوی از کمیته خدمات مالی، به شدت بر روی این مسئله کار کردم و توانستم حداقل 20 درصد پول ها را به سمت کسب و کارهای کوچک سرازیر کنم.»

کلینتون با دفاع از علمکردش گفت: «من معتقدم که بدون انجام این اقدامات، مشاغل بیشتری صادر می شد. ما به جای صادرات مشاغل باید کالا و محصولاتمان را صادر کنیم. بسیاری از مردم همانند ما نتایج این مسئله را دیده اند. من به عنوان سناتور نیویورک نتایج آن را دیده ام.»  

سندرز: «من یهودی بودنم را پنهان نمی کنم»

کوپر از سندرز درباره پنهان کردن هویت یهودی اش پرسید. و سندرز پاسخ داد: «نه، من به هویت یهودی ام بسیار افتخار می کنم. و یهودی بودن قسمت عمده ای از هویت من را تعیین می کند. نگاه کنید، خانواده پدر من توسط هیتلر در هولوکاست نابود شدند. من می دانم که سیاست های دیوانه وار، رادیکال و افراطی چه معنایی می دهد. من به عنوان یک بچه بسیار کوچک، هنگامی که با مادرم به فروشگاه می رفتم، مردمی را می دیدم که چون در کمپ های هیتلر بودند، به بازوهایشان شماره وصل شده بود. من به یهودی بودنم بسیار افتخار می کنم و این قسمت مهمی از هویت من را تشکیل می دهد.»

مبارزه ما به مسخرگی طرف جمهوری خواه نیست

سندرز و کلینتون به غیر از مبارزه ای که با هم دارند بر روی یک موضوع با هم تفاهم دارند: مناظره آنها بسیار سازنده تر از مناظره طرف جمهوری خواه است. کلینتون در این باره گفت: «من می خواهم یک نکته را مشخص کنم. ما وقتی وارد مناظره می شویم در رابطه با موضوعات مختلف با هم اختلافاتی داریم، اما در مقایسه با مناظره هفته گذشته جمهوری خواهان، عیار مناظره ما بالاتر است.»

سندرز هم با گفتن جوکی از این گفته کلینتون حمایت کرد: «بگذارید من آخرین نکته را درباره صحبتی که وزیر خارجه کلینتون گفتند، بگویم. ما اگر به عنوان رئیس جمهور انتخاب شویم، پول های زیادی را صرف سرمایه گذاری در درمان بیماری های روانی خواهیم کرد. شما وقتی مناظره جمهوری خواهان را تماشا می کنید، متوجه می شوید که چرا کشور به این سرمایه گذاری نیاز دارد.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سندرز كلينتون انتخابات 2016 دموكرات


نظر شما :