هیلاری کلینتون در مناظره دموکرات‌ها:

آمریکا در جنگ با اسلام نیست

کلینتون تحت فشار شدیدی قرار داشت تا نظرش درباره این ایده جمهوری‌خواهان که ایالات متحده در حال جنگ با «اسلام رادیکال» است را بگوید. اما تمایلی به استفاده از این واژه نداشت.
آمریکا در جنگ با اسلام نیست

نویسنده: کیتی گلوئک

دیپلماسی ایرانی: حملات تروریستی پاریس بر مناظره شنبه شب دموکرات ها سایه افکنده بود اما مانع از آن نشد که سه کاندیدای دموکرات انتخابات ریاست جمهوری درباره موضوعات سیاست خارجی، کنترل سلاح و وال استریت با یکدیگر بحث نکنند. در ادامه به پنج نکته مهم دومین مناظره دموکرات ها پرداخته می شود.

1- کلینتون خودش را از اوباما دور کرد.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه سابق دولت اوباما وقتش را برای مخالفت با نظر رئیس سابقش در زمینه مبارزه با داعش از دست نداد. وقتی از او درباره مواجهه با داعش به خاطر حمله روز جمعه در پاریس پرسیده شد گفت: «داعش نمی تواند مهار شود، بلکه باید نابود شود.»

روز پنجشنبه یک روز قبل از حملات فرانسه، رئیس جمهور باراک اوباما درباره داعش گفته بود: «از ابتدا هدف اولیه ما مهار داعش بود و ما آنها را مهار کردیم.» ادعای برخورد قاطعانه تر کلینتون وی را از این بیانیه دورتر می سازد و یادآور حمایت او از «آموزش و تجهیز» میانه روها در سوریه است که اختلاف دیگر وی با برخی از مقامات دولتی بود.

2- جهادی ها؟ بله. اسلام گرایان رادیکال؟ خیر.

کلینتون تحت فشار شدیدی قرار داشت تا نظرش درباره این ایده جمهوری خواهان که ایالات متحده در حال جنگ با «اسلام رادیکال» است را بگوید. اما تمایلی به استفاده از این واژه نداشت، به همین دلیل فضایی برای جمهوری خواهان در رسانه های اجتماعی به وجود آمد تا به سرعت به وی حمله کنند.

کلینتون در این باره گفت: «من فکر نمی کنم ما با اسلام در جنگ باشیم. من فکر نمی کنم ما با تمام مسلمانان در جنگ باشیم. من فکر می کنم ما با جهادی ها در جنگ هستیم. شما می توانید درباره اسلام گرایانی حرف بزنید که به وضوح جهادی هم هستند.»

او در ادامه اصرار به کمک به کشورهای مسلمان داشت و از این جمله رئیس جمهور سابق جورج دبلیو بوش که پس از حملات 11 سپتامبر گفته بود: «ایالات متحده در جنگ با اسلام نیست» تمجید کرد. کاندیداهای جمهوری خواه انتخابات 2016 به سرعت به وی در توییتر حمله کردند. به طور مثال مایک هاکابی گفت: «همه شما بزرگ شدید و می توانید این کار را انجام دهید. سه کلمه است. ده هجاء است. با من تکرار کنید: تروریسم اسلامی رادیکال.»

3- انتقاد از کلینتون به خاطر حمایت وال استریت.

هم برنی سندرز و هم مارتین اومالی از حمایت حامیان مالی وال استریت از کلینتون انتقاد کردند. سندرز با خطاب قرار دادن کلینتون پرسید: «چرا در زندگی سیاسی وی، وال استریت جزء حامیان مالی بزرگ است. شاید آنها لال هستند، نمی دانند که چه می خواهند، اما من این طور فکر نمی کنم.»

کلینتون در پاسخ به چرایی حمایت وال استریت از خودش گفت قسمتی از این حمایت مربوط به زمانی است که سناتور ایالات متحده از نیویورک بود و به خاطر حادثه 11 سپتامبر که منطقه مالی منهتن را متاثر کرد، با آنها در تماس بوده است. اظهار نظری که به سرعت از سوی دموکرات ها و جمهوری خواهان مورد انتقاد قرار گرفت.

4- سندرز به خاطر سلاح مورد حمله قرار گرفت.

سندرز نفر بعدی ای بود که تحت فشار قرار گرفت. هم کلینتون و هم اومالی وی را به خاطر داشتن مواضع محافظه کارانه درباره کنترل سلاح مورد انتقاد قرار دادند. در یکی از بهترین لحظات کلینتون در مناظره، این پیشتاز رقابت ها، سندرز، سناتور ورمونت را مجبور کرد تا درباره مواضعش در رابطه با کنترل سلاح صحبت کند. کلینتون در این رابطه گفت: «من می دانم که رای سناتور سندرز در رابطه با اعطای مصونیت به سازندگان و فروشندگان سلاح با من متفاوت است.» کلینتون معتقد است که این اقدام موجب قدرتمند شدن لابی سلاح شد و «این اشتباهی وحشتناک بود».

5- کلینتون: درباره من دیگر بس است، درباره شما صحبت کنیم.

پس از بحث درباره ارتباط کلینتون با وال استریت و سیاست خارجی تند، کلینتون در صحبت های پایانی اش گفت: «شما در این مناظره درباره من حرف زیاد شنیدید. من به صحبت کردن ادامه می دهم و به همه شما فکر می کنم.»

منبع: پولیتیکو/ مترجم: حسین هوشمند

کلید واژه ها: سندرز كلينتون انتخابات 2016 دموكرات مناظره دموكرات ها


نظر شما :