نشست کری در مسکو

امریکا مقدمات نشست سوریه را می‌چیند

۲۵ آذر ۱۳۹۴ | ۱۵:۳۰ کد : ۱۹۵۴۷۶۷ اخبار اصلی خاورمیانه
یک دیپلمات فرانسوی در این باره گفت: «می‌خواهیم به سرعت به مذاکرات برویم و در چارچوب قطعنامه‌های شورای امنیت به بحران سوریه پایان دهیم.»
امریکا مقدمات نشست سوریه را می‌چیند

دیپلماسی ایرانی: جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا، مذاکرات گسترده ای را در مسکو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود و ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه بر سر عملیات انتقال سیاسی در سوریه آغاز کرده تا قبل از نشست بین المللی نیویورک بتواند توافقات اولیه را در این رابطه به دست آورد.

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، واشنگتن از کرملین خواسته است که بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه را پای میز مذاکره بکشاند تا با مخالفان سوری وارد مذاکره شود تا به این ترتیب به جنگ مستمر از سال 2012 که منجر به کشته شدن بیش از 250 هزار نفر و آواره شدن میلیون ها سوری شده است، پایان داده شود.

واشنگتن و مسکو محرک های اصلی در فرایند دیپلماتیک بین المللی برای پایان دادن به بحران جاری در سوریه هستند، در همین چارچوب نیز تلاش کرده اند چارچوبی تحت عنوان «مجموعه بین المللی حمایت از سوریه» تشکیل دهند که ایران و عربستان نیز در آن حضور دارند.

انتظار می رود واشنگتن و مسکو رسما نشستی را که قرار است در آن 17 کشور که شامل کشورهای حامی حکومت سوریه و مخالفان سوری می شود را اعلام کنند. قرار است در 18 دسامبر سه نشست زیر نظر سازمان ملل برگزار شود البته هنوز خبر به طور رسمی اعلام نشده است.

جان کری، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا گفت: «وزیر امور خارجه به روسیه رفته تا طرح مجموعه بین المللی حامیان سوریه را که قرار است در روز جمعه در نیویورک تشکیل جلسه دهند را بررسی کند.»

وی در ادامه گفت: «من هنوز نمی توانم بگویم نشست جمعه صد در صد برگزار خواهد شد، باید منتظر نتایج مذاکرات کری در مسکو باشیم.»

کری قبل از رفتن به روسیه، توقفی در فرانسه داشت و در آن جا در نشستی درباره سوریه با حضور وزرای امور خارجه 10 کشور عربی و غربی حاضر شد. او در این نشست با همتایان قطری و اردنی خود نیز گفت وگو کرد.

در همین رابطه اردن فهرست گروه های تروریستی فعال در سوریه را تحویل مقامات امریکایی و روسی داده تا از دعوت آنها به مذاکرات درباره سوریه جلوگیری شود.

یک دیپلمات فرانسوی در این باره گفت: «می خواهیم به سرعت به مذاکرات برویم و در چارچوب قطعنامه های شورای امنیت به بحران سوریه پایان دهیم.»

قرار است کری در مسکو درباره نشست مخالفان سوری در ریاض نیز بحث و تبادل نظر کند. نشستی که در آن مخالفان سوری پذیرفتند با حکومت سوریه به مذاکره بنشینند. اگرچه همچنان بر رفتن بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه در مرحله انتقالی پیش رو اصرار دارند.

مذاکرات امریکا – روسیه یک روز بعد از اعلام دستاوردهای ائتلاف مبارزه با داعش به رهبری ایالات متحده توسط باراک اوباما، رئیس جمهوری این کشور انجام می شود. اوباما در سخنانی تاکید کرد، داعش در ماه های اخیر شکست های سنگینی خورده و توانایی های آن به شدت تحلیل رفته است و ما تلاش داریم در نزدیک ترین زمان ممکن داعش را از عراق خارج کنیم و به ضعیف ترین حد ممکن برسانیم اگر چه خوب می دانیم در این جنگ همچنان با سختی های بسیاری روبه رو هستیم. هم زمان با اظهارات باراک اوباما، امیر محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد و وزیر دفاع عربستان نیز خبر از تشکیل ائتلاف نظامی اسلامی داد. ائتلافی که به گفته او قرار است نه تنها با داعش بلکه با تمامی گروه های تروریستی بجنگد.

 

تحریریه دیپلماسی ایرانی/11

کلید واژه ها: امریکا روسیه سوریه


نظر شما :